התקדמות בהקמת תחנות החשמל הפרטיות: הטורבינות הגיעו לארץ
שר התשתיות לנדאו: "ייצור החשמל הפרטי כבר אינו ינוקאנמשיך לסייע ליצרני החשמל הפרטיים בישראל, ולהסיר בפניהם כל חסם על מנת להעניק לישראל את הביטחון האנרגטי הדרוש לה"
כבר מתחילים לראות את החשמל באוויר - זוג יצרני החשמל הפרטיים הגדולים בישראל, דוראד ו-OPC, דיווחו היום (ד') על הגעת טורבינות הכוח למתקני הייצור. מדובר באחר השלבים העיקריים בבניית התחנות כאשר עד היום הסתפקו חברות הבנייה בהכנת השטח והצבת מבני החוצץ.
בשעות הצהריים נערך טקס להנחת הטורבינה של OPC, בבעלות החברה לישראל, בשטחי החברה במישור רתם. מדובר בתחנה שתפיק כ-440 מגה וואט באמצעות גז טבעי, אשר תחל לפעול כבר בתחילת 2013. מדובר בהספק ששקול לכ-3.5% מכושר הייצור האופטימאלי של חברת החשמל. "ייצור החשמל הפרטי כבר אינו ינוקא. הוא מהווה חלק משמעותי מתוכנית משרד התשתיות הלאומיות "20-2020" שמשמעו - העברת משק החשמל ממצב של מחסור ליעד של 20% יתירות לרשת הביטחון של משק החשמל בשנת 2020.
כאשר הטורבינה תיכנס לעבודה, היא תייצר 440 מגה וואט של ביטחון וגם מקומות עבודה רבים לתושבי הדרום. נמשיך לסייע ליצרני החשמל הפרטיים בישראל, ולהסיר בפניהם כל חסם על מנת להעניק לישראל את הביטחון האנרגטי הדרוש לה", אמר לנדאו. מנכ"ל החברה לישראל ניר גלעד הוסיף שהוא גאה בעובדה שמספר ימים לאחר ציון יום השנה לזכרו של דוד בן-גוריון, החברה שהוא מנהל מקדמת הלכה למעשה את חזונו של ראש הממשלה הראשון של ישראל להפרחת הנגב, זאת באמצעות הקמת המפעל הגדול ביותר שהוקם בשני העשורים האחרונים, המספק תעסוקה ופרנסה לרבים מהתושבים.
זוג טורבינות לתחנה באשקלון
במקביל לתחנה במישור רתם חברת דוראד מדווחת אף היא על התקדמות בבניית התחנה עם הגעת זוג טורבינות חדשות למתחם קצא"א שבנגב. מדובר בתחנה שתפיק כ-800 מגה וואט, שהן כשישית מכושר הייצור של חברת החשמל.
מנכ"ל החברה אלי אסולין מסר שהעבודות בשטח מתמקדות במספר מערכות עיקריות, לרבות הרכבת שתי טורבינות גז מתוצרת ג'נרל אלקטריק, יציקת יסודות ובניית קו קירור ראשי. למרות שהתחנה מיועדת לפעולה בסוף 2013 אסולין אישר את חשיפת "כלכליסט" לפיה המדינה בוחנת את הפעלת התחנה בקיץ 2013 בתפוקה חלקית.
שלמה כהן, מנהל ווד-גרופ GTS, היא הקבלנית המקימה את התחנה, מסר כי עבודות ההקמה מתקדמות בהתאם לתכנון. היקף החוזה בין דוראד לבין ווד גרופ נאמד בכ-870 מליון דולר. סה"כ יושקעו בהקמת התחנה למעלה ממיליארד דולר.
דוראד נמצאת בבעלות משותפת של חברת קצא"א (37.5%), זורלו (25%), אדלקום מקבוצת אדלטק (18.75%), ודורי תשתיות אנרגיה (18.75%). המימון הבנקאי לפרויקט הועמד על ידי בנקי הפועלים, לאומי, מזרחי טפחות, דיסקונט והבינלאומי הראשון. את המימון המוסדי ארגנה חברת כלל קרדיט מקבוצת כלל, והוא כולל את הגופיםגם את מגדל, עמיתים, מנורה ואקסלנס.


