יפתח רון טל: "ב-2015 ישראל תייצר חשמל בעיקר באמצעות גז"
יו"ר חברת החשמל התייחס בוועידת האנרגיה גם להעלאת התעריפים הצפויה: "אם לא יעשו פעולות תומכות התעריפים יעלו ב-20%-30%. אין פטנט אחר"
"המדינה אינה נערכת לעצמאות אנרגטית שנגזרת מגילויי הגז. ישראל הופכת למעצמת גז ויש להכניס את זה לתוכניות הפיתוח, כי ב-2015 ישראל תייצר חשמל בעיקר באמצעות גז ברמה של 80%, ואפילו יותר". כך אמר הבוקר (ב') יו"ר דירקטוריון חברת החשמל, אלוף (מיל.) יפתח רון טל, ועידת האנרגיה והעסקים שמתקיימת בכפר המכבייה ברמת גן.
לדבריו, ישראל צריכה להתמקד בארבעה כיווני פיתוח עיקריים. הראשונה היא יתירות אסטרטגית ונדרשים לפחות ארבעה צינורות כניסה לישראל (לעומת צינור בודד היום - ל"ג). שנית, אין בתכניות הנוכחיות מאגרי חירום לגז ואם היו המשבר עם הגז המצרי לא היה דרמטי".
רון טל הדגיש בדבריו כי יש להקים מאגרים טקטיים ותפעוליים באזורי תחנות הכוח. "הגז מגיע ומיד משתמשים בו. צריך להיערך לכך וזה עולה המון כסף". הפן הרביעי הוא הקמת מתקן הנזלה (LNG) שיאפשר קליטה או ייצוא של גז. בהתייחסו למתקני הייצור הנוכחיים, ציין רון טל את העיכוב בהקמת תחנת הכוח הדו דלקית באשקלון (פרויקט D), יחידת ייצור שהייתה מוסיפה כ-1,300 מגה וואט - כ-10% מכושר הייצור של חברת החשמל.
אין כסף לקנות דלק
בהתייחסו למשבר הפיננסי של חברת החשמל, במסגרתו היעדר הגז המצרי מחייב אותה לרכוש סולר יקר בהיקף של כ-6.5 מיליארד שקל מעבר למתוכנן, טוען רון טל שמדובר במשבר שהיה מדיר שינה מכל חברת חשמל בעולם. "המנגנון היחידי שקיים היום הוא באמצעות העלאת התעריף. אין פטנט אחר. אם לא יעשו פעולות תומכות היא תסתכם ב-20%-30%. במציאות של המהפכה החברתית מדובר במהלך קשה ונידרש למצוא חלופות אחרות, כגון הורדת מסים על דלקים ופריסת העלאת התעריף", אמר.
רפורמה? מדברים עליה כבר 15 שנה
רון טל התייחס גם לרפורמה בחברת החשמל. לדבריו, "נכתב נייר עקרונות שמדבר על יסודות השינוי של משק החשמל כבר לפני שנה. הנייר מדבר על כך שייכנסו יצרנים פרטיים והתחרות מקובלת עלינו בתנאי שנהייה חלק ממנה. ניהול המערכת ייצא מהידיים שלנו ונבנה מערכת פיקוח חליפית. עם זאת, אין מצב שהשינוי לא יכלול ארגון מחדש של חברת החש/מל וארגון שקיים עשרות שנים חייב להתאים עצמו למציאות", אמר. אחד היתרונות שרון-טל סימן הוא
בהתייחסו למתווה הרפורמה הפתיע רון-טל וטען שלא צריך לקיים תחזוקה לכל תחנה. "אפשר לבצע תחזוקה מרחבית ולא צריך חמישה מחוזות אלא פחות. זה ישחרר לנו כאלפיים עובדים, אבל זה לא יקרה לבד. המדינה (בעלי החברה - ל"ג) תתחייב להתגייס ולהבטיח את האיתנות הפיננסית של החברה. מרכיביה יאפשרו שינוי ארגוני כדי להבטיח יסודות עסקיים במשק תחרותי ולהבטיח ביטחון תעסוקתי של הפורשים", אמר.


