חצאי האמת של חברות הליסינג
חברות הליסינג הגישו אתמול לוועדת זליכה להסדרת ענף הרכב דו"ח שלפיו הן אחראיות לשיפור במחירי המכוניות, בתכנון המלאי של יבואניות הרכב ואפילו בפיתוח אזורי ספר. "כלכליסט" מציג ארבע טענות של חברות הליסינג, והאמת מאחוריהן
חברות הליסינג משפיעות על שוק הרכב הישראלי לטובה - כך נטען אתמול במחקר שהציגו חברות הליסינג בפני ועדת זליכה להסדרת ענף הרכב.
המחקר, שחובר על ידי מנחם פרלמן, לשעבר המשנה לממונה על הגבלים עסקיים, מסביר בין היתר שחברות הליסינג הביאו למצב שבו אזרחי ישראל נוסעים במכוניות חדישות יותר, יכולים לגור במקומות רחוקים יותר וגם הביאו להוזלה של מחירי המכוניות החדשות לצרכן הפרטי.
נוסף על כך, טען פרלמן במחקר, מאפשרות חברות הליסינג ליבואני הרכב לתכנן את המלאים שלהם בצורה יעילה ואפילו לחסוך כסף בעלויות הפרסום. בפועל, אגב, המצב שונה למדי.
הטענה: היבואנים יכולים לחסוך בעלויות
בפועל: הזמנות חברות הליסינג אינן מייצגות
חברות הליסינג טוענות כי היבואנים חוסכים בעלויות, מכיוון שבזכותן הם יכולים לתכנן את היקף המלאים שירכשו וגם לחסוך בעלויות הפרסום. בפועל, המצב שונה. השנה למדו כל יבואני הרכב לקח קשה - שאי אפשר לסמוך על ההזמנות של חברת הליסינג.
בסוף השנה שעברה טענו בכירים בחברות הליסינג שהיבואנים מכריחים אותם לקבל מכוניות שלא מכרו, מכיוון שאלה הסתמכו על הערכות רכש של חברות הליסינג. השנה, כשחברות הליסינג לא חידשו הזמנות, נאלצו היבואנים להתמודד עם עודפים של עשרות אלפי מכוניות, שנמכרות בימים אלה במבצעי ענק.
מלבד זאת, המכירה לליסינג אינה מצמצמת עלויות פרסום: יבואני הרכב משקיעים סכומי עתק בקמפיינים שנועדו להשפיע על המשתמש הסופי, שיפנה לחברת הליסינג ויבקש מכונית מסוימת.
הטענה: גם הלקוחות הפרטיים מקבלים הנחות במחירים
בפועל: רק מועדוני הלקוחות מקבלים הנחה
לפי טיעוני חברות הליסינג, הנחות אינן נחלת הלקוחות המוסדיים בלבד. בדו"ח מודגשים, למשל, מבצע שמקיימת קרסו החודש, הנחות שנתנה צ'מפיון מוטורס ביוני וגם הנחה למועדוני לקוחות שהעניקה דוד לובינסקי.
בפועל יש כמה ליקויים בטיעון. ראשית, ההנחות ניתנו רק בחודשים האחרונים, לאחר שחברות הליסינג הקפיאו רכישות, ועד אז נמנעו יבואני הרכב מלתת הנחות.
שנית, דווקא בגלל חברות הליסינג נוצרו מועדוני הלקוחות: לטענת בכירים בענף הרכב, הסיבה לכך היתה הלחצים שמפעילות חברות הליסינג על יבואניות הרכב, פן יורידו את מחיריהן של מכוניות, יפגעו במחירי המחירון וישחקו את ערכי המכוניות בציי הליסינג. כתוצאה מכך נאלצים היבואנים כיום להעניק הנחות רק לחברי מועדוני לקוחות, מה שמרחיק את היכולת לקבל הנחה מחוץ להישג ידו של הלקוח הפרטי שאינו חבר במועדוני לקוחות נבחרים.

הטענה: התחרות בין היבואנים אינה מאפשרת ייקור המחיר
בפועל: האשם הוא בלחצים שמפעילות חברות הליסינג
לפי חברות הליסינג, יבואני הרכב אינם מהווים מקשה אחת, כלומר הם מייבאים מכוניות שונות המיועדות לקהלים שונים, במטבעות שונים. כמו כן נטען כי "יבואנים מוטי מוסדיים אינם יכולים לייקר את מחיר הרכב ללקוחות פרטיים מעבר למחיר התחרותי" - כלומר, יבואני הרכב אינם יכולים לייקר רכב מעבר ל"גבול" מחירי המכוניות המשפחתיות.
אף כי מדובר בטיעון נכון מבחינה היסטורית, שכן יבואן רכב המעוניין למכור לציי הליסינג חייב לתמחר את המכוניות במחיר מתואם, מה בנוגע ליבואנים שיכולים לתמחר את המכוניות במחיר נמוך יותר הודות לשערי מטבע ושולי רווח שונים?
בימים אלה עובר ענף הרכב הישראלי תהליך שעלול להיות מסוכן: יבואני רכב המשלמים במטבע ין, כגון דלק מוטורס, עתידים לייקר את מחירי המכוניות המשפחתיות. עם זאת, גם יבואני רכב אחרים - שמשלמים בדולר וביורו - יבחרו ככל הנראה להעלות את המחירים ולתאם אותם עם המתחרים.
הייקור יתבצע בהתאם למחירים שיקבעו מובילות השוק, שהן גם המוכרות הגדולות ביותר לציי הרכב, כך שבפועל, מכוניות משפחתיות מדגמים רבים עשויות להתייקר דווקא בגלל ציי הרכב. ויש סיבה נוספת למחירים האחידים שאינה מוזכרת בדו"ח, והיא מחירוני הרכב. יבואני הרכב יודעים היטב שאסור להם להוזיל מכוניות בגלל ההשפעה המיידית על ציי הרכב של חברות הליסינג.
הטענה: חברות הליסינג פיתחו את אזורי הספר
בפועל: החברות מפחיתות שימוש בתחבורה ציבורית
בחברות הליסינג מרבים להדגיש שבזכות הליסינג התפתחו ערים כגון מודיעין, ושבזכותן עלו לכביש מכוניות חדישות. בפועל, דווקא מודיעין היא דוגמה גרועה. מודיעין אמנם התפתחה בין השאר בגלל ריבוי מכוניות הליסינג של תושביה, אולם מודיעין כבר אינה עיר מבודדת כיום; לפני כשלוש שנים הוקמה בה תחנת רכבת והנסיעה לתל אביב אורכת זמן קצר בלבד. עם זאת, חלק ניכר מתושבי מודיעין אינם נוסעים ברכבת, שנחשבת טובה וירוקה יותר.
נוסף על כך, בשנה האחרונה התחזקה המגמה לרכישת מכוניות קטנות, שהתשלומים עבורן מסובסדים על ידי יבואני הרכב. לכן, הטענה שלפיה הישראלי הממוצע אינו יכול לרכוש רכב חדש כבר אינה נכונה.


