$
בארץ

השנה שהיתה וזו שתהיה: מגה־דילרים בעלייה, אולמות תצוגה בירידה

השנה האחרונה היתה רבת תהפוכות בענף הרכב ונרשמו בה כמה תזוזות משמעותיות ביחסי הכוחות. "כלכליסט" ממפה את המגמות החדשות, שצפויות להתעצם ולתת את הטון גם ב־2012

תומר הדר 09:01 28.11.11

 

שנת 2011 החלה בתנופה, אך אינה נסגרת כשנה טובה לענף הרכב. מדובר בעובדה שעליה, מבחינתם של יבואני רכב רבים, אין עוררין. עם זאת, מדובר גם בשנה שבה נקבעו כמה תקדימים חשובים, אשר עשויים בהחלט להשפיע על התנהלותו של ענף הרכב בשנה הבאה.

 

1. המבצעים עוברים ללקוח הפרטי

 

בשנים עברו נקטו יבואני הרכב משנה זהירות בכל הנוגע למבצעי מכירות והנחות גלויים. הסיבה לכך היתה בראש ובראשונה מערכת היחסים ההדוקה בין יבואני הרכב לחברות הליסינג. כאשר יבואן רכב מוזיל בפומבי מכונית מדגם מסוים, הדבר מביא לירידת ערכה במחירון המשומשות, אשר משפיעה ישירות על ערכה הכספי בציי הליסינג. אך בחודשים האחרונים, אחרי שחברות הליסינג צמצמו את הרכישות, עברו יבואני הרכב למתן הנחות גלויות שפורסמו באמצעי התקשורת. חברות הליסינג חרקו שיניים במקרים מסוימים, אך התרגלו במהרה למצב החדש.

 

לדברי כמה יבואני רכב, בשנה הבאה היבואנים כבר לא יצטרכו לטאטא את ההנחות מתחת לשולחן ולהסתתר מאחורי סיסמאות על "הנחות גדולות מכדי לפרסם".

 

2. המימון יוצא אל מחוץ לבנקים

 

שנת 2011 היתה תור הזהב של אינספור חברות מימון חוץ־בנקאי ששמחו להעניק הלוואות לכל דכפין. בשנה הבאה, ככל שהבנקים יקשיחו את עמדותיהם בכל הנוגע למתן הלוואות, כך חברות המימון הישיר לסוגיהן יגדילו את היקף עסקיהן מול לקוחות פרטיים אשר מעוניינים ברכישת רכב. זאת במיוחד לאור המשבר שמעבר לפינה, אשר גורם ללקוחות שהפרוטה כן נמצאת בכיסם, להעדיף לשלם על המכונית החדשה באמצעות הלוואה ולא באמצעות הכסף אשר נצבר בבנק.

 

3. מגה־דילרים: הכל כלול

 

בשנת 2010 החלה בשולי ענף הרכב תופעה שעברה מהר מאוד למרכזו בשנת 2011 - תופעת המגה־דילרים. מדובר בסוכנויות רכב אשר מוכרות מכוניות מתוצרתם של כמה מותגי רכב שאינם קשורים זה לזה ואפילו מתחרים. באותן סוכנויות מוצעים גם שירותי מימון, שירותי מוסך ושירותי טרייד אין. חברת הליסינג אלבר היא הדוגמה הטובה ביותר למגה־דילר פעיל, אך גם בקבוצת כדורי נמכרות מכוניות חדשות ומשומשות, לצד מוסך רכב. יבואני הרכב אינם יוצאים מגדרם למראה התופעה החדשה, אשר מוציאה את מרכזי הכוח מידיהם, אך משתפים פעולה לאור כמויות הרכב שהמגה־דילרים מוכרים.

 

התחזקותם של המגה־דילרים ושל חברות הליסינג אשר מוכרות בעצמן מכוניות חדשות מביאה לתופעה נוספת, שיבואני הרכב אינם ששים לדבר עליה: אולמות המכירות של יבואני הרכב, "סניפי הדגל", מאבדים ממעמדם באופן תמידי. זאת מכיוון שחלק ניכר מהלקוחות מעדיפים לרכוש את המכונית באמצעות מועדוני לקוחות באופן ישיר, באמצעות המגה־דילרים, וגם באמצעות האינטרנט וחברות הליסינג.

 

4. מכוניות היוקרה יורדות לעם

 

שוק רכבי היוקרה, שנחשב עד לפני כחמש שנים לשוק יציב למדי, ספג לאחרונה שפע של מכות וגזרות, ועמן נמנית בראש ובראשונה התחזקותו של היבוא האישי. בשנת 2012 צפוי שוק היוקרה לעבור עוד טלטלה: דלק מוטורס, יבואנית מאזדה ופורד, תהפוך למשווקת של רכבי ב.מ.וו - תהליך שיגרום להורדת מחיר במסגרת מאמצי השיווק, כמו גם חדירה מסיבית לציי הרכב. היבואנים המתחרים יהיו חייבים להגיב באמצעים משלהם. המרוויח העיקרי יהיה כמובן הצרכנים, מובן שאלה שידם אכן משגת לרכוש רכב יוקרה.

 

אולם תצוגה של טויוטה. אולמי המכירות מאבדים ממעמדם
אולם תצוגה של טויוטה. אולמי המכירות מאבדים ממעמדםצילום: טל שחר

 

5. דיזל במחיר של בנזין

 

בחודשים האחרונים, זמן קצר לפני פרסומו של מדד מיסוי ירוק חדש, החלה יבואנית רנו במהלך שאם יצליח ישנה את ענף הרכב: בקבוצה החלו לייבא את רנו פלואנס המשפחתית, בגרסת דיזל. עד כאן אין כל חדש, אך עד כה יבואני הרכב ייבאו את גרסאות הדיזל במחיר גבוה מזה של מכוניות הבנזין, בטענה שמדובר מלכתחילה בכלי רכב ששיטת המיסוי הנהוגה בישראל מפלה נגדם. כעת, למרות האפליה כביכול נגד הדיזלים, הוכיחו בקרסו שדווקא אפשר לייבא מכונית דיזל במחיר של מכונית בנזין. היתרונות, במקרה של הרנו, הפעם ברורים ומתבטאים בתוספת של כוח וצריכת דלק מצוינת. עכשיו רק צריך לראות אם יתר היבואנים ישתתפו.

 

6. המכוניות הקטנות הוזילו את הבינוניות

 

בתחילת השנה חדרו לשוק הרכב הישראלי מכוניות מזן חדש: מכוניות המיני, בעלות מנועים זעירים שאפשרו להן לקבל ציון ירוק מצוין שהוזיל את מחירן לכ־60 אלף שקל. יבואני הרכב שבאמתחתם לא היתה מכונית מיני זעירה נאלצו למצוא פתרון, בדמות יצירת גרסאות מיוחדות של המכוניות שנמכרו עד כה במחירים של כ־100 אלף שקל. כך לדוגמה נמכרה השנה סקודה פאביה במחיר של 70 אלף שקל. גם בקבוצת קרסו הוצגה השנה קליאו בעלת מנוע בנפח 1.2 ליטרים במחיר של 70 אלף שקל. מגמה זו של "צמצום שורות" צפויה להתחזק בשנה הבאה, עם הצגתם של דגמי מכוניות זעירות נוספים, כגון סקודה סיטיגו וסיאט MII הצפויים להגיע לישראל.
x