בלעדי ל"כלכליסט": דור אלון וסונול ייבאו דלקים במשותף החל מ־2012
הממונה על הגבלים עסקיים עומד לאשר לשתי החברות לרכוש במשותף דלקים מחו"ל - במקום מבתי הזיקוק בישראל. גורם המקורב לחברות מעריך כי המחיר יהיה נמוך מזה שגובים בבזן. ייתכן כי גם חברת טן של אליעזר פישמן תצטרף
חברות הדלק סונול ודור אלון ייבאו דלקים במשותף החל מ־2012. ל"כלכליסט" נודע כי הממונה על הגבלים עסקיים פרופ' דיויד גילה עומד לאשר את בקשתן המחודשת של שתי החברות שהוגשה לפני כחודשיים. מטרת המהלך היא להקטין את התלות בבתי הזיקוק בארץ.
בשנת 2008 הממונה על הגבלים דאז רונית קן אישרה לשתי החברות לייבא דלק, אלא שהאישור ניתן אז לתקופה מוגבלת של קצת יותר משנה, ושתי החברות לא ניצלו אותו. האישור הנוכחי, הניתן גם הוא לתקופה של שנה, אמור להינתן באופן רשמי במהלך הימים הקרובים, והפעם בכוונתן של סונול, שבשליטת דוד עזריאלי, ודור אלון, שבשליטת דודי ויסמן, לנצל אותו.
מו"מ מול שתי חברות
ל"כלכליסט" נודע, כי שתי החברות מנהלות מו"מ מול בריטיש פטרוליום ורילאיינס ההודית לרכישת דלקים, כשהדלק שיירכש יוזרם לתחנות שבבעלות שתיהן. הרכישה המשותפת נעשית מאחר שהיא מקנה לחברות עמדת כוח חזקה יותר מול המוכרות בדיונים על המחיר.
המחיר בעסקאות כאלה מותנה בין היתר בכמות הנרכשת, וככל שהיא גדולה יותר ההנחה שניתנת גדולה יותר. סונול מפעילה כיום 232 תחנות, בעוד שדור אלון מחזיקה 180. ביחד עשויות שתיהן לרכוש עשרות מיליוני ליטרים של דלק בשנה. ייתכן מאוד כי אל שתי החברות יצטרפו בעתיד גם חברות הדלק הקטנות יותר, כמו טן שבשליטת אליעזר פישמן.
כבר החל יבוא שמן
גורם המקורב לשתי החברות אמר כי כבר עתה יש בידיהן אינדיקציות לכך שהדלק שירכשו יהיה במחיר נמוך יותר מזה שנרכש מבתי הזיקוק בארץ. "במקרה כזה חלק מההוזלה תופנה ללא ספק לכיוון הצרכן", אמר אותו מקורב. כבר לפני חודש החלה סונול לייבא כמויות קטנות של סולר ושמן שאותם רכשה מחברת רילאיינס ההודית, אולם מדובר בכמויות שאינן דורשות אישור של הממונה.
את הבקשה הראשונה לאישור יבוא דלקים הגישו שתי החברות כבר לפני כארבע שנים, אך עשו זאת אז בצוותא עם דלק שבשליטת יצחק תשובה. הממונה בזמנו, רונית קן, לא אישרה את היבוא יחד עם דלק בשל אחזקותיה של החברה בפי גלילות. הבקשה של החברות הוגשה בעקבות פיצול והפרטת בתי הזיקוק באשדוד וחיפה.


