$
בארץ

האיש שעומד מאחורי מבחני פיזה ב־OECD: "הפערים בין בתי הספר הם הבעיה הגדולה שלכם"

אנדריאס שלייכר, מי שהמציא את מבחני הפיזה, מאמין שלמרות התוצאות הגרועות של התלמידים הישראלים, עוד אפשר לשפר: "בנו מערכת שנותנת לכולם אפשרות להצליח"

ארז רומס 08:5415.11.11

קשה להוציא מאנדריאס שלייכר תשובות חד־משמעיות: לכל צד של המטבע יש מבחינתו מיד צד שני. הדבר לא נובע רק מהנימוס האירופי שלו, אלא מכך שמדובר באדם שמבין את המורכבות של התחום והמוסד שאותו עיצב ושעליו הוא חולש כיום. שלייכר משמש כיועץ לענייני חינוך של מזכ"ל ה־OECD, והוא וצוותו במכון בראשותו יצרו את מבחני פיזה, הבוחנים מיומנויות הבנת הנקרא, מתמטיקה ומדעים, בקרב בני 15 בכ־70 מדינות בעולם. אלו הם אותם מבחנים שמעמידים את תלמידי ישראל מתחת לממוצע, מאז שנת 2000, ומעוררים תהיות רבות לגבי רמת החינוך בישראל.

 

שלייכר (47) הגיע לישראל באחרונה כדי להשתתף בכנס הוועד המרכזי של פיזה שנערך לראשונה בארץ, ובשיחה עם "כלכליסט" הוא מנסה להסביר מה בדיוק הביא את ישראל למצב הזה. "הכל תלוי בשאלה מה בוחרים לראות: את הכוס הריקה או המלאה", הוא אומר. "נכון שתוצאות המבחנים של ישראל נמוכות במובהק מהממוצע, אך ישראל היא גם אחת המדינות שרשמו את השיפור המהיר ביותר באוריינות הקריאה. נכון, התוצאות עדיין לא מצוינות, אך לפחות יש תזוזה כלשהי וזה מה שחשוב: שיראו שיש לתוצאות השפעה על מערכת החינוך.

 

"אני לא כל כך פסימי: המבחנים היו מעין קריאת השכמה לישראל, שגרמה לאנשים להבין שיש אתגרים עצומים שניצבים בפני המערכת. אני חושב שבהקשר של ישראל מדובר בשאלה של ציפיות: אתם אחת המדינות בעלת האוכלוסייה הבוגרת המלומדת בעולם, יש אצלכם נתח גדול ביחס לאוכלוסייה של חתני פרס נובל ושל מחזיקי תואר דוקטור, כך שבעיקרון קיימים תנאים מצוינים לפיתוח מערכת חינוך מצוינת. הדבר המדאיג הוא שהתוצאות הנמוכות כל כך שמשיגה ישראל עומדות בניגוד חריף לנתונים הללו. אחת הבעיות הגדולות ביותר אצלכם היא הפער הגדול בין בתי הספר: חלקם משיגים תוצאות מצוינות ואחרים משיגים תוצאות גרועות ביותר, זה קיצוני".

 

 

"תציבו יעדים"

 

שלייכר מודע היטב לדיון החריף שמעוררים מבחני פיזה בעולם ומכיר את הטענה שכלל לא ניתן למדוד באופן אמין את הנושאים שהם מתיימרים למדוד."אין ספק שמשרד החינוך בישראל ניסה להניע כמה מהבעיות הבוערות, אבל לא מעניקים לכך אצלכם מספיק תשומת לב", הוא אומר. לדבריו, "הדיון בארץ סביב נושא החינוך מאוד ביקורתי. אתה לא יכול להכחיש את ההצלחות שמערכת החינוך הישראלית רושמת. האתגר האמיתי של ישראל חייב להיות יצירת מערכת שנותנת לכל תלמיד את האפשרות להצליח, באמצעות פידבקים והערכה חיובית שזורמים גם בין המורים, ולא רק מתחתית המנגנון לקודקודו. זו אולי הנקודה החלשה ביותר של החינוך בישראל כיום. אתם חייבים להבין שמורים הם לא רק מכשיר שאתה יכול פשוט להגדיר בו כמה פונקציות ואז הוא יפעל כראוי וילמד. החוכמה היא ליצור מערכת שלומדת מתוך עצמה ומתוך השוואה למערכות אחרות, ולא מעין שרשרת פיקוד של זליגת ידע מכנית. כמו כן, מערכת החינוך חייבת להציב לעצמה יעדים גבוהים ורחוקים להצלחה, כך שהיא לא תמשיך להיות סובלנית כלפי כישלון".

 

האם מבחני פיזה רק מודדים או שיש להם אפשרות להנחיל את הערכים הללו למערכות החינוך השונות?

"אנחנו לא רק מציגים תוצאות של מבחנים, אלא גם דנים לעומק במשמעויות של התוצאות הללו ובהשלכות שלהן עבור המדינות המשתתפות. כמו כן, החל מ־2010 אנחנו מציעים למדינות שרוצות בכך סקירות ממוקדות בנושאים הרלבנטיים להן, כפי שלמשל עשינו בדו"ח המקיף על אודות מערכת החינוך בארה"ב. כל מדינה שרוצה בכך יכולה להזמין דו"ח כזה, גם ישראל, אף כי טרם קיבלנו פנייה בנושא".

 

שלייכר. "ההוראה אצלכם מונחתת מלמעלה" שלייכר. "ההוראה אצלכם מונחתת מלמעלה" צילום: אוראל כהן

 

"מארג מורים תוסס"

 

שלייכר מסביר כי העיקרון שמנחה את הארגון שבראשו הוא עומד הוא מה כל מדינה יכולה ללמוד מהעולם, אבל גם מה העולם יכול ללמוד מכל מדינה: "ניהלתי כמה שיחות עם השר גדעון סער ונראה היה לי שהוא מאוד פתוח לרעיונות שאני מציג. יש בהחלט דברים שהעולם יכול ללמוד מישראל, כמו למשל הרמה הגבוהה של היצירתיות ברמה המקומית, ברמת התלמיד או הכיתה הספציפית ביישוב מסוים".

 

סוגיה שמדאיגה רבים בישראל היא שההצלחה במבחנים מהסוג של פיזה הופכת לערך עליון, כך שכל האמצעים להצלחה הופכים כשרים.

"יש מדינות שמשתמשות במבחנים לא כדי לראות מה אתה עושה רע, אלא כדי לבדוק מה אפשר לעשות יותר טוב, זה עניין של גישה. אני אומר שוב: ניתן למצוא הישגים טובים בישראל".

 

כן, אבל האם זה למרות מערכת החינוך הישראלית או הודות לה?

"בישראל מתלוננים המון על גודל הכיתות. נכון שלכיתה קטנה יותר יש יתרונות, אבל כל עוד לא משפרים את איכות ההוראה זה לא ישנה. לדעתי, אם משרד החינוך מגיע למצב שבו הוא חייב לבחור מה הוא בוחר לתקצב - הוא בוודאות חייב לבחור באיכות ההוראה".

 

לדברי שלייכר, "יש בישראל מורים מצוינים, אבל אין ביניהם מספיק דינמיקה, ואז נוצר מצב שבו ההוראה מונחתת מלמעלה. אם תפתח מארג תוסס של מורים, תצליח להשיג איתם הרבה יותר ממה שתצליח רק עם משכורות".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x