$
בארץ

בלעדי ל"כלכליסט": גילה עוצר את מיזוג דלק רכב עם קמור מוטורס

הממונה על הגבלים עסקיים מתנגד לאחת העסקאות הגדולות בענף הרכב הישראלי, שבמסגרתה היתה אמורה דלק רכב, יבואנית מאזדה ופורד, לרכוש את יבואנית ב.מ.וו קמור לפי שווי של 253 מיליון שקל. הנימוק: פגיעה בתחרות בשוק הרכב. גיל אגמון ומנהלי דלק רכב היו אתמול בשימוע אצל גילה להציג את עמדתם. דלק רכב אישרה את הפרטים בהודעה לבורסה

גולן חזני 07:0127.10.11

הממונה על הגבלים עסקיים דיויד גילה אינו מאשר את המיזוג בין דלק רכב וקמור רכב. ל"כלכליסט" נודע כי גילה הציג את עמדתו אתמול בפני מנהלי דלק רכב, שהגיעו ללשכתו אחר הצהריים לשימוע. הסירוב של גילה נובע מחשש "להקלה על שיווי משקל לא תחרותי" בשוק הרכב - מונח מקצועי בהגבלים עסקיים שמשמעו יכולת גדולה יותר של היבואנים "ליישר" מחירים.

 

המיזוג שלא יתקיים - לחץ כאן

 

מנהלי דלק רכב התנגדו לדעתו של גילה, וטענו כי הדבר דווקא יגביר את התחרות בענף ויביא להורדת מחירים, שכן מדובר בכניסה של שחקן חזק נוסף לשוק. בעמדתם תומכים ככל הידוע גם גורמים זוטרים יותר ברשות ההגבלים העסקיים, אם כי הדבר הוכחש אתמול. בשתי החברות פועלים כעת לשנות את דעת הממונה ולהציג בפניו נתונים שיסתרו את תפיסתו. גילה צפוי לגבש המלצה סופית בימים הקרובים. הפרטים אושרו על ידי דלק רכב בהודעה לבורסה.

 

העסקה המדוברת נחתמה ביולי, ובמסגרתה אמורה היתה דלק רכב שבשליטת גיל אגמון וקבוצת דלק לרכוש את השליטה בקמור רכב מידי דני ברנר. דלק רכב היתה אמורה לרכוש 64.21% מקמור תמורת 162 מיליון שקל - מחיר המשקף לחברה שווי של 253 מיליון שקל.

 

קמור רצתה משפחתיות, דלק רכב רצתה יוקרה

 

קמור רכב, או בשמה השני קמור מוטורס, היא היבואנית של מכוניות ואופנועי היוקרה של ב.מ.וו לישראל. היכולת של קמור להתחרות בדגמי היוקרה האחרים נפגעה בשל העובדה שלא עמד מאחוריה גוף המייבא מכוניות משפחתיות, ומכאן נבע ההיגיון שסביב ביצוע העסקה. בעוד שאאודי מיובאת על ידי צ'מפיון מוטורס, יבואנית פולקסווגן וסקודה; מרצדס על ידי כלמוביל, יבואנית יונדאי ומיצובישי; ו־וולוו על ידי מאיר, יבואנית הונדה - ב.מ.וו מיובאת בידי קמור, שאינה מעורבת בשוק אחר מלבד שוק היוקרה.

 

דלק רכב מייבאת את מכוניות מאזדה ופורד. היא מציעה כיום כלי רכב בשלוש קטגוריות עיקריות: מכוניות קטנות, מכוניות משפחתיות ורכבי מנהלים. רכישת קמור אמורה היתה להשלים לה את היצע כלי הרכב, ולאפשר לה לחדור גם לפלחי מכוניות היוקרה.

 

אישורן של מאזדה ופורד גם הוא היה נדרש לשם ביצוע העסקה, שכן קמור היא גם הזכיינית של יצרן המכוניות הסיניות הזולות צ'רי, שעשוי בעתיד - עם קבלת אישורי התקינה האירופיים - להתחרות באותו פלח שוק.

 

דלק רכב איבדה את ההובלה, הין היפני פגע ברווחיות

 

הרקע לשאיפתה של דלק רכב להתרחב על ידי רכישה של מותג נוסף הוא גם מצבה המידרדר של דלק רכב, שרושמת ב־2011 נסיגה בתוצאותיה הכספיות: את הרבעון השני של השנה היא סיימה עם ירידה של 300 מיליון שקל במכירות, שהסתכמו ב־893 מיליון שקל, לעומת 1.2 מיליארד שקל ברבעון המקביל. הדבר נובע מירידה במכירות מאזדה, שמסרה 5,644 מכוניות בלבד ברבעון השני, לעומת 8,243 ברבעון המקביל אשתקד.

 

בתוך כך, מאזדה גם איבדה את הובלת השוק לטובת יונדאי, ובכך פחת נתח השוק הכולל של דלק רכב בארץ לכ־14% לעומת 20% ברבעון המקביל.

 

גם הרווחיות הגולמית של החברה נפגעה, ושיעור הרווח הגולמי ברבעון השני היה כ־12.8% לעומת 15.7% ברבעון המקביל. הרווחיות הגולמית נשחקה בעיקר עקב העלייה בעלות כלי הרכב שנמכרו, כתוצאה מהתחזקות הין היפני המהווה את עיקר תזרים החברה. הירידה הזו הובילה לירידה ברווחיות התפעולית, ומשתקפת גם לאורך המחצית הראשונה של 2011, שבה ירד הרווח הנקי ל־176 מיליון שקל לעומת 221 מיליון שקל בתקופה המקבילה.

 

גיל אגמון, שרכש את השליטה בדלק רכב לפני שנה בדיוק תמורת מיליארד שקל, הספיק מאז לרשום הפסד של 43% על ההשקעה, שהם מעל 400 מיליון שקל על הנייר - כאשר אף אתמול רשמה מניית החברה ירידה של 4.3% בבורסה.

 

האנליסטים פסימיים

 

עסקת המיזוג התקבלה בשעתו בהתלהבות על ידי האנליסטים. בנק הפועלים העלה את ההמלצה למניית דלק רכב ל"תשואת יתר", במחיר יעד של 48 שקל, הגבוה ממחירה בשוק באותה עת ב־31%, וציין כי פעילות יבוא הצמיגים של קמור תהווה תוספת למנוע הצמיחה של דלק רכב. השבוע לעומת זאת כבר היתה התייחסותם שונה. בית ההשקעות פסגות הוריד את מחיר היעד של המניה ל־28.8 שקל (מחירה הנוכחי) ופרסם המלצת מכירה. כמו כן, צניחת הין הביאה אנליסטים לפרסם תחזיות לא אופטימיות לגבי הרבעונים הבאים של החברה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x