$
בארץ

עובדי הרכבת באולטימטום: הסכמה עד יום רביעי או שנתחיל במאבק

בית הדין לעבודה לא קיבל את דרישת עובדי הרכבת לפתוח בעיצומים ושלח את הצדדים להמשיך במו"מ שבועיים נוספים; העובדים חוששים כי תחזוקת הקרונות החדשים ע"י קבלן פרטי היא חלק ממגמת הפרטת הרכבת

מיקי פלד 15:1418.09.11

עובדי הרכבת וההסתדרות הודיעו כי אם בפגישה עם נציגי האוצר והנהלת הרכבת לא תהיה הסכמה שתחזוקת הקרונות החדשים תיעשה על-ידי עובדי הרכבת בלבד, הם יחלו במאבק. העובדים מסתמכים על כך שבית הדין לעבודה לא הורה למנוע שיבושים כלשהם, אלא רק ביקש מהצדדי לשוב אל שולחן המשא-ומתן.

 

בית

הדין האזורי לעבודה בתל אביב דחה כאמור בצהריים את בקשת עובדי רכבת ישראל להתיר להם להתחיל בעיצומים. בית הדין קבע, כי על עובדי הרכבת להמשיך במשא-ומתן מול הנהלת הרכבת ומשרדי התחבורה והאוצר, בחסות בית הדין. השופטת אפרת לקסר לא קיבלה את טענת ההסתדרות והעובדים כי המשא-ומתן מוצה.

 

לדברי עובדי הרכבת, אין טעם במשא-ומתן כי באוצר קיבלו החלטה עקרונית לפגוע בכח המאורגן של עובדי הרכבת בשל כך שהם מתעקשים שהקרונות החדשים יתוחזקו על-ידי חברת בומברדייה ולא על-ידי עובדי הרכבת עצמם. במשרד האוצר טוענים, כי לא מדבר בהפרטה וטענות עובדי הרכבת הן הטעיית הציבור.

 

באוצר ובהנהלת הרכבת מדגישים בימים האחרונים, כי אין כוונה לפטר עובדי רכבת אלא אף להגדיל פי 3 את מצבת העובדים במסגרת תהליך הגידול של הרכבת בשנים הקרובות. הסיבה, לדבריהם, להוצאת תחזוקת הקרונות החדשים למיקור חוץ היא רצון שהרכבת תתמקד בפעילות הליבה שלה, כפי שהממשלה רואה אותה – כלומר תפעול הרכבות עצמן. זו הסיבה מדוע כבר היום השירות לנוסע בתחנות מתופעל על-ידי חברה פרטית ולא על-ידי עובדי הרכבת. העובדים, לעומת זאת, חוששים כי מדובר רק בעוד שלב בכרסום הכוח הארגוני, דבר שיפגע בשלב מאוחר יותר בתנאי העבודה, שכן יכולת המינוף שלהם את היותם מאוגדים תהיה קטנה יותר במשא-ומתן קיבוצי עתידי מול ההנהלה.

 

ממשרד האוצר נמסר עוד, כי "ועד עובדי הרכבת מתרץ את ההשבתה הכוחנית שלהם והפגיעה באזרחי ישראל בכסות של מאבק חברתי. ועד עובדי הרכבת מעוניין רק בחיזוק כוחםו ומעמדו ולכן אנשיו מנסים לסכל כל ניסיון לשיפור השירות. רכישת ציוד עם חבילת אחזקה היא נוהג מקובל והכרחי. אחזקת הציוד על ידי היצרן, מעלה את רמת התחזוקה ולרוב מביאה גם לחסכון בעלויות .כ -85% מחברות הרכבות הממשלתיות במערב אירופה החלו בתהליך של הוצאת תחזוקת הציוד הנייד. כיום, רמת אחזקת הציוד הנייד ע"י הרכבת אינה עומדת בנדרש, על פי הוראות היצרן, כאשר מתבצעים רק 55% מכמות הבדקים העמוקים. על כן, אין כל הצדקה לשיבוש כוחני של פעילות הרכבות על ידי ועד עובדי הרכבת, דבר שעלול לפגוע בעשרות אלפי לקוחות החברה".

 

יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, מסר כי "במידה וביום רביעי יתבצר האוצר בעמדתו להכניס עובדי קבלן למערך התחזוקה ברכבת, באמצעות העברת הטיפול בקרונות החדשים לחברה חיצונית, לא תהיה לנו שום ברירה אלא לנקוט בצעדים ארגוניים. לא ננהל מו"מ על פירוק העבודה המאורגנת. אנחנו לא מתאבדים ואין לנו כוונה לעשות זאת".

 

יו"ר הועד, גילה ארדעי, סיכמה ואמרה כי "מדובר כאן במאבק עקרוני. לא נסכים להכנסת עובדי קבלן גם אם משרד האוצר יציע לנו פיתויים בדמות תוספת שכר או הטבות אחרות. הם צריכים להבין שמבחינתנו תם עידן הפגיעה בעבודה המאורגנת ברכבת".

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x