• תפריט
בארץ

מסעו של המסטיק מקיבוץ יגור לכיבוש אוסלו

עט שמגיע במילוי בושם הוא הזוכה של תחרות יזמים צעירים האירופית השנתית שננעלה בסוף השבוע. "כלכליסט" ליווה את הקבוצה הישראלית, שניסתה לכבוש את אוסלו עם מסטיק פרוביוטי ושיווק ייחודי על רולר בליידס - אבל הפסידה למתחרים מבריטניה

ארז רומס, אוסלו 09:5810.08.11

אוסלו של ימי אוגוסט הראשונים היא לא אוסלו שלפני 22 ביולי, בעת ששני פיגועים רצחניים סמוכים החרידו מנמנומו את אחד המקומות השלווים ביותר בתבל. מעבר להררי זרי הפרחים הנבולים, הדגלים ומעט הפיגומים שנותרו ליד בנייני הממשלה הפגועים, ברור היה שכל מה שיתקיים בעיר יהיה צבוע בצבעו של אותו אירוע.

 

כך היה גם במקרה של תחרות היזמים הצעירים האירופית שננעלה שם בסוף השבוע: במזג אוויר שהתחלף בין חום לקור ובין גשם לשמש בהפכפכות בלתי נתפסת, לא היו קבלת פנים, שיט פיורדים או ארוחה רשמית שלא נפתחו באזכורם של הפיגועים. העובדה כי מדובר בבני נוער הפכה את הכל לרלבנטי עוד יותר, והביאה את המארגנים וכל נואם אפשרי לקשור את חינוכם של בני נוער למטרות יזמיות, עם הסתכלות על העתיד ומתן תקווה לעתידה הדמוקרטי של נורבגיה ואירופה בכלל.

 

בתחרות בישראל ניצח המסטיק מד סלולרי

 

למרות ההקשר הטרגי העפילו ההתרגשות, החיוכים והבגדים הנוצצים על הכובד הנלווה. האווירה במלון רדיסון בלו פלאזה (הבניין הגבוה ביותר באוסלו) היתה עמוסה באנרגיות חיוביות. 260 אלף תלמידים בגיל 15–21 מרחבי אירופה הקימו בשנה החולפת חברות שהתחרו בארצותיהן על הזכות לייצג אותן בתחרות הבינלאומית המתקיימת זו השנה ה־22. מתוכם הגיעו לאוסלו 180 העולים לגמר מ־34 מדינות, והשתתפו בתחרות שבה צפו אורחים מ־64 מדינות.

 

בישראל מתקיימת תחרות יזמים צעירים מייסודו של בנק לאומי זה שני עשורים. הבנק תורם לארגון מאות אלפי שקלים בשנה לצורך קידום היזמות בקרב מאות קבוצות מרחבי הארץ.

 

הקבוצה הישראלית (מימין לשמאל): רומהי בלום, יונתן שרוני, יונתן אביגדור, אביב גור, והמנחה העסקי עידן פסו הקבוצה הישראלית (מימין לשמאל): רומהי בלום, יונתן שרוני, יונתן אביגדור, אביב גור, והמנחה העסקי עידן פסו צילום: ארז רומס

 

את ישראל ייצגו השנה 11 מתלמידי בית הספר כרמל זבולון שבקיבוץ יגור. החברה שהקימו נקראת "אננס יזמות", והמוצר שהמציאו הוא מסטיק פרוביוטי בשם "ביוטי־גאם" (Biotigum). מדובר בתוסף תזונה חדשני בצורת מסטיק מצופה מעטה המכיל חיידקים פרוביוטיים, המסייעים להסדרת פעילות הקיבה וההרגשה הכללית. בניגוד ליוגורט פרוביוטי, הוא לא צריך מקרר וניתן לשאת אותו לכל מקום.

 

המוצר של קבוצת אננס גבר בתחרות שנערכה בישראל על מוצרים אחרים, כגון מד המצביע על כמות הקרינה שהטלפון הסלולרי פולט, ואגרטל שקוף לגידול צמחים המלמד את בני הנוער על תהליכי הגדילה של הצומח. ההצלחה נראתה מובטחת: הקבוצה השיגה את אישור משרד הבריאות למסטיק שלה, ומכרה כמות מסטיקים ששלחה אותה לאוסלו עם רווח של כ־1,500 יורו.

 

מתוך 11 חברי הקבוצה רק ארבעה הורשו לנסוע לתחרות באוסלו, שכן גילם של השאר היה נמוך מ־15 - הגיל המינימלי המותר. אליהם הצטרף עידן פסו (31), מורה בבית הספר והמנחה העסקי שלהם שליווה אותם לאורך כל שלבי התהליך. בליוויו הצמוד של מנכ"ל ארגון יזמים צעירים בישראל אורי ילוז הם בנו קונספט הגשה, חיברו דו"ח מקיף על פעילותם, והקימו דוכן שבו הציגו את המוצר שלהם למשתתפי התחרות, והכי חשוב - לשופטים.

 

בישיבה המקדימה שקיימו חברי הקבוצה לפני הנסיעה, הם החליטו להבליט את הצבע הירוק במוצר שלהם ובדוכן שיציג אותו, כדי לשחק קצת על הקלף הפופולרי של נושאים סביבתיים. במקביל החליטו כי שניים מהתלמידים יגלשו על רולר בליידס בין המשתתפים בזמן התחרות וימכרו מסטיקים, בעוד שהאחרים יעמדו בדוכן ויציגו את המוצר לעוברים ולשבים.

 

לאחר הצגתו של המוצר בדוכן, הציגו חברי הקבוצה פרזנטציה שהכינו באנגלית באורך של 4 דקות (חריגה מהזמן מורידה נקודות). הם גם השתתפו בפאנל שופטים שחקר אותם על המוצר ועל האסטרטגיה העסקית שלו.

 

קומת הביניים במלון היתה מלאה בדוכני המדינות המשתתפות, והתלמידים השונים חיזרו אחר העוברים וניסו להסביר למה דווקא למוצר שלהם מגיע לנצח, תוך שהם מציעים אותו למכירה ו"משמנים" את ההצעה בממתקים (השוקולד הבלגי שחילקו לי היה מעולה, אם כי שכחתי מה היה המוצר שנלווה לו). כמה מהמוצרים נראו טיפשיים, וכמה מהם נראו גאוניים ממש (ראו מסגרת).

 

כששמענו שהשופטים חזרו לביקור נוסף אצל הקבוצה, התגנבה ללב התקווה שאולי הפעם יבקיע ניצחון ישראלי את חומת הפוליטיקה של התחרות ויהיה לנו סיכוי של ממש.

 

"הם מפרגנים בעיקר אחד לשני, אתם חייבים להבין שקיים סביב התחרות מארג כל כך מפורט של שיקולים, שהסיכוי של ישראל לזכות הוא נמוך להחריד", ניסה ילוז להרגיע את הציפיות שלנו (אבל בעיקר את אלה שלו עצמו). "התהליך הוא מה שבאמת חשוב בתחרות הזו".

 

קייטרינג וג'אז לפני ההכרזה על המנצחים

 

למעט פיאסקו בדמות ארוחת קייטרינג בינונית ושיט פיורדים שצריך היה להתקצר בשעה, הארגון היה מופתי והתלמידים זכו להתארח באולם העירייה שבו מוענקים פרסי נובל לשלום. הם גם זכו לברכה מראש עיריית אוסלו והאזינו להופעת ג'אז לא רעה של להקה מקומית. אין מה לומר, הנורבגים השקיעו הרבה באירוע, אבל מה שבאמת עניין את כולם הוא הערב האחרון, שבו סוכמה התחרות והוענקו הפרסים.

 

באולם הכנסים של המלון, מתחת לנברשות ומסביב לשולחנות עגולים ערוכים בקפידה, הגיעה ההכרזה: הקבוצה הבריטית זכתה. המוצר שלה: עט מבושם שמאפשר לעובד להתרענן לפני היציאה מהעבודה.

 

הישראלים נראו מאוכזבים מהתוצאה אבל שמרו על רוח טובה (מה שקשה לומר על השבדים למשל, שעזבו את האולם בפנים אדומות ונפוחות מבכי). "אני מאוד גאה בהם", אמר פסו בתום התחרות. "הם התחילו כילדים מהוססים שלא ידעו למה הם נכנסים, והפכו לאנשי עסקים שמנהלים משא ומתן בטוח עם בכירי המשק הישראלי. "אין פה בכלל ספק, החבר'ה האלה כבר ניצחו בגדול".

בטל שלח
    לכל התגובות