$
בארץ

בלעדי ל"כלכליסט" - לנדאו דוחה את הורדת "מרווח השיווק" על הדלק וחברות הדלק חוגגות

דו"ח חברת דירוג האשראי מידרוג מגלה שחנויות הנוחות תורמות 20% מהרווח התפעולי של חברות הדלק - רווח שההוצאות עליו מגולגלות על ציבור הנהגים ב"מרווח השיווק"

ליאור גוטמן 07:0514.07.11

חנויות הנוחות תורמות כ־15%–20% מהרווח התפעולי של מגזר חברות הדלק - כך עולה מדו"ח ענפי שערכה חברת דירוג האשראי מידרוג ושהגיע לידי "כלכליסט". לפי דו"ח שהזמין מינהל הדלק במשרד התשתיות, את הוצאות הפרסום, השיווק וכוח האדם שדורשות חנויות הנוחות מעמיסות חברות הדלק על מרווח השיווק, שמהווה 10% ממחיר ליטר בנזין בתחנות התדלוק. המשמעות היא שמכל שקל שמשלם הציבור עבור בנזין לרכב, 10 אגורות משמשות למימון התרנגולת מטילת ביצי הזהב של חברות הדלק, קרי - חנויות הנוחות.

 

לפי מידרוג, הרווחיות הגולמית של חנויות הנוחות ב־2010 היתה 30%–35%.

 

מרווח השיווק במחיר הבנזין נועד לגילום פעילות חברת הדלק במכירת דלקים. עם זאת, לפי הדו"ח שהגיש משרד רו"ח לאון אוליצקי למשרד התשתיות בפברואר האחרון, דווקא סעיף הפרסום היה אחד מסעיפי ההוצאה הבולטים בנוסחה לחישוב מרווח השיווק. המלצת הדו"ח לשר התשתיות עוזי לנדאו היתה להתעלם לחלוטין מהוצאות הפרסום, בטענה כי "אין מקום להעמיס את עלויות הפרסום על מרווחי השיווק המפוקח".

 

בנוסף נטען בדו"ח כי חברות הדלק הגדולות - דור אלון, פז, סונול ודלק - כללו בסעיף הוצאות השכר על מכירה ושיווק דלק את כלל מצבת כוח האדם בתחנה, אף שרבים מהעובדים עובדים בחנויות הנוחות ולא בעמדות התדלוק.

 

המסקנה הסופית של הדו"ח היתה שיש מקום להוריד את מחיר הבנזין ב־20–35 אגורות לליטר. אך למרות שעברו כבר חמישה חודשים מאז הגשת הדו"ח נראה כי השר לנדאו לא עושה עמו מאומה.

 

בחינת הכנסות המדינה ממכירת דלקים מגלה כי היעדר הפעולה של לנדאו משרת הן את משרדו והן את משרד האוצר. זאת מאחר שלנדאו יאמץ את הדו"ח של משרד לאון אוליצקי ויקטין את מחירו של ליטר בנזין ב־35 אגורות, נהגי ישראל אמנם ישלמו פחות על הדלק אך גם הכנסות המדינה יקטנו. זאת משום שלמעלה מ־50% ממחירו של ליטר בנזין מורכב ממסים - מע"מ ובלו.

 

לפי נתוני מינהל הכנסות המדינה, בחודש יוני לבדו נכנסו לקופת המדינה כ־1.25 מיליארד שקל ממסים על דלקים - צמיחה של 11% בהשוואה ליוני המקביל אשתקד. כך שבעוד לנדאו נמנע מלריב עם חברות הדלק, משרד האוצר זוכה בתוספת הכנסות של כמה מיליוני שקלים בשנה, והציבור ממשיך לסבול ולשלם.

 

במשרד התשתיות סירבו למסור מתי תסתיים בחינת מרווח השיווק ואמרו כי "העבודה לבחינת המרווח מתבצעת באופן מקצועי וענייני, ותפורסם כשתסתיים".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x