$
בארץ

ניתוח "כלכליסט": שני מכשולים אחרונים בדרכה של חברת החשמל לשוק האינטרנט

לאחר שבזק ו־HOT הסירו את התנגדותן ורשות החשמל נתנה את הסכמתה, מה שמעכב את מיזם הסיבים של חברת החשמל הוא מציאת משקיע עם 750 מיליון שקל פנויים והתגברות על הקשיים שמערים משרד התקשורת בדרך אליו

גילעד נס וליאור גוטמן 11:2223.05.11

רשות החשמל אישרה אתמול לחברת החשמל להיכנס לענף התקשורת תוך פריסת רשת סיבים אופטיים לתעבורת אינטרנט. זאת, תוך שמירה על הפרדה תאגידית בין תחום החשמל לתחום התקשורת. חברת החשמל תוכל להחזיק עד 49% בחברת התקשורת החדשה שתקום, והיא לא תוכל להציע שירותי אינטרנט ללקוחות קצה, אלא לשמש כחברת תשתית תקשורת בלבד.

 

לפי ההערכות, החברה החדשה תוכל לפנות ללקוחות גדולים כמו פרטנר, וסלקום, ולעבוד מולם ישירות. ההפרדה נדרשת לאור העובדה שחברת החשמל היא מונופול במשק החשמל, והחשש הוא שתסבסד את פעילותה בתחום התקשורת על גבם ועל כיסם של צרכני החשמל.

מה דעתך על מניית פרטנר:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
קנייה חזקה קנייה המתן מכירה מכירה חזקה

 

התוכנית להכנסת חברת החשמל הישראלית לתחום התקשורת, שבמסגרתה תפרוס חברת החשמל סיבים לבתי האזרחים שעליהם תועבר רשת אינטרנט, מתנהלת על אש קטנה כבר כמה שנים, אך מאז שמונה שר התקשורת משה כחלון למשרתו הוא מתייחס לתוכנית זו כאל פרויקט הדגל שלו. זאת, לשם הגברת התחרות בשוק ולשם הטבת תנאי הגלישה באינטרנט בארץ.

 

בזק שומרת על איפוק

 

שתי המאויימות העיקריות מכניסתה של חברת החשמל לתחום האינטרנט הן בזק ו־HOT, אשר לכל אחת מהן תשתית נפרדת. בשנה האחרונה נקטו השתיים אסטרטגיה שונה במאבקן מול האיום המתקרב: בזק העדיפה לשמור על אש קטנה, ולמעט הצהרה לוחמנית של היו"ר לשעבר שלמה רודב בכנס שקיימה בקיץ שעבר, לא נקטה פעילות משפטית או תקשורתית נגד המהלך. היו"ר הנוכחי שאול אלוביץ' הצהיר כי לבזק אין התנגדות לכניסת חברת החשמל, כמו גם לכל מיזם אחר, כל עוד החברות זוכות להתייחסות זהה בעיני הרגולטור, והקלות לחברה אחת יוענקו גם לאחרות.

 

HOT, לעומת זאת, היתה קולנית יותר: מנכ"ל החברה הרצל עוזר וסמנכ"ל הרגולציה והתוכן יורם מוקדי ניצלו כמעט כל במה אפשרית כדי לתקוף מה שכינו "פעולה נמהרת של הממשלה", ועוזר אף הצהיר כי החברה צפויה לעתור לבג"ץ בנושא. HOT אף הגישה עתירה מינהלית נגד הממונה על חופש המידע במשרד האוצר, ובה טענה כי לא ניתנה לה אפשרות לעיין בעבודה של חברת הייעוץ שלדור, שהוכנה לבקשת משרד האוצר בנושא הכנסת חברת החשמל לתחום התקשורת. ב־HOT טענו כי ההחלטות התקבלו בחטף מתוך כוונה להעביר את המהלך מהר ככל שניתן, ולכן לא בוצע ההליך המינהלי התקין, כדוגמת פרסום שימוע .

 

HOT עשויה להפוך ללקוחה

 

אלא שבחודשים האחרונים שינו ב־HOT את הגישה: התכנון לעתור לבג"ץ בוטל, ומהחברה נושבות רוחות חדשות. הסיבה לשינוי נעוצה בגורם כלכלי ובגורם תדמיתי: החברה ממילא מתכוונת לשדרג את התשתיות שעליהן היא פועלת, וככל נראה תעשה זאת באמצעות סיבים אופטיים. על כן, שימוש בתשתית של חברת החשמל בחלק קטן מהמדינה הוא כלכלי יותר מאשר פריסה עצמאית של סיבים בכל המדינה.

 

בנוסף, HOT, כמו בזק, מנהלת יחסים מורכבים עם משרד התקשורת, בעיקר בעת שוועדת חייק אמורה להכריע בנושאים גורליים לחברות (ההפרדה המבנית בתוך החברות ויצירת שוק סיטונאי בתשתיות החברות). כדי להגשים את תוכניתה למיזוג מלא ותפעולי עם חברת מירס, HOT מעדיפה להפגין כלפי חוץ פתיחות גדולה יותר מול חברת החשמל בהווה, במטרה לזכות בהקלות מצד כחלון בעתיד.

 

השלמת מהלך כניסת חברת החשמל לענף התקשורת תלוי כעת בדיונים בין החברה למשרד התקשורת באשר לתנאי כניסתה. שני נושאים עיקריים עומדים על הפרק: דרישת משרד התקשורת לפרוס את רשת הסיבים בתקופת זמן קצרה יחסית כמעט בכל רחבי המדינה, ומניעה מהחברה למכור את שירותיה ישירות לצרכנים.

מנכ"ל HOT, עוזר. בהמתנה דרוכה מנכ"ל HOT, עוזר. בהמתנה דרוכה צילום: אלי דסה

 

הדרישה לפריסת רשת שתכסה כמעט את כל האזרחים במדינה אמורה לגרום לבזק ול־HOT לשדרג את התשתיות שלהן ולהילחם על הלקוחות באמצעות הורדת מחירים. אלא שבחברת החשמל טוענים כי כך קטנים הסיכויים למצוא משקיע חיצוני (כנדרש לפי תנאי הרישיון המסתמנים, שישלוט על 51% מחברת התקשורת שתקום), שכן אותו משקיע יראה לנגד עיניו השקעת סכומים גדולים (700–800 מיליון שקל להערכת חברת החשמל) בתקופה קצרה, כאשר ההחזר עליהם אמור להיפרס לתקופה ארוכה יותר.

 

אך הדיון הבעייתי יותר מתקיים בנושא הפנייה הישירה ללקוחות הקצה - בחברת החשמל מתעקשים להתחרות בבזק וב־HOT בפנייה ישירה ללקוחות גדולים, ממשלתיים (מוסדות חינוך, למשל) ומסחריים. תחום זה מביא עמו רווחים גבוהים ביחס להשקעה בשיווק, וכבילת לקוח כזה למשך זמן ארוך יכולה להביא עמה שקט נפשי ותזרים מזומנים קבוע.

 

חברה חדשה עד 2012?

 

אלא שבמשרד התקשורת טוענים ששתי ההגבלות עדיין מאפשרות לחברת התקשורת העתידית לפרוס את הרשת ולהפוך לרווחית. הטענה על הוצאות גדולות בטווח קצר והכנסות מועטות לאורך זמן היא בסך הכל משחק חשבונאי. ככל שהרשת תיפרס מהר יותר, כך גם יגדלו ההכנסות. בנושא איסור הפנייה הישירה ללקוחות, במשרד התקשורת טוענים כי, סביר להניח שפרטנר וסלקום לא ירצו להתחרות עם חברת החשמל בנוסף על התחרות שלהן אחת נגד השנייה, ואולי משום כך יבחרו להסתמך על התשתית של בזק או HOT.

 

במשרד התקשורת מקווים להגיע להסכמות בשבועות הקרובים, ולפעול לפרסומו של מכרז למציאת המשקיע החיצוני בחודש הבא. הגשמת תוכנית זו תאפשר לחברת החשמל להתחיל בפריסת הרשת בתחילת 2012, וככל הנראה להתחיל לספק שירות לחלק מהמדינה במחצית השנייה של 2012.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x