בהסתדרות מאיימים: עובדי הרכבת ישובו לעיצומים ביום שני
יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות: "תהיה מלחמה אלא אם הנהלת הרכבת לא תפגע בכח הארגוני של העובדים". הנהלת הרכבת הגישה הבוקר בקשה לביזיון ביהמ"ש נגד ועד העובדים זאת בשל אי מילוי החלטת בית הדין לעבודה לשוב לעבודה
יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, אמר ל"כלכליסט" כי "אם בית הדין לא ימנע זאת מאיתנו בצווים - נחזור לעיצומים ביום שני". אדרי הוסיף כי "תהיה מלחמה אלא אם כן הנהלת הרכבת לא תפגע בכח הארגוני של העובדים. אני מוכן לכל צעדי בטיחות, אף מרחיקי לכת, אבל חובה לשמור על ההסכם הקיבוצי".
צו המניעה הזמני על פעולות השביתה של הרכבת יישאר על כנו עד לדיון בנושא שיתקיים ביום שני הקרוב, כך קבע הבוקר בית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב. עם זאת, למרות שבית הדין הוציא הלילה צו מניעה זמני נגד השביתה עד לקבלת החלטה סופית הבוקר, עובדי הרכבת לא חזרו לעבודה סדירה וישנם דיווחים על שיבושים בתנועת הרכבות.
הנהלת רכבת ישראל הגישה הבוקר בקשה לביזיון ביהמ"ש על אי מילוי החלטת בית הדין לעבודה לחזור לעבודה. הבקשה הוגשה ע"י עוה"ד גדעון רובין, אלון עזרא ומאיה צחור ממשרד רובין שמואלביץ.
חבר ועד עובדי הרכבת חלבי סולימן אמר הבוקר לגלי צה"ל כי הרכבת לא תחזור לעבודה סדירה לפני 12, זאת בשל ההכנות הרבות, לדבריו, שיש לעשות כדי להכין את הרכבות והתחנות.
ביהמ"ש שחרר את תשעת חברי הוועד שנעצרו אתמול לאחר שהמשטרה ביטלה הבוקר את בקשת הארכת המעצר. התשעה שוחררו בתנאים מגבילים, בערבות עצמית של 2,000 שקל ובהרחקה מהישוב מכבים.
בעקבות השביתה שר התחבורה ישראל כץ הורה לתגבר את קווי התחבורה הציבורית הבינעירוניים במאות אוטובוסים. במסגרת תגבור הקווים גוייסו עד כה למעלה מ- 120 אוטובוסים מחברות הסעה פרטיות. אוטובוסים אלה יתגברו את קווי האוטובוסים בתחנות המרכזיות, בכל רחבי הארץ ובעיקר בקווים המקבילים לרכבת ישראל, במטרה לצמצם ככל שניתן את הנזק לנוסעים.
בין תחנות האוטובוסים המרכזיות שתוגברו הבוקר נכללות התחנות בחדרה, כפר סבא, אשקלון, מודיעין, לוד , אשדוד, נהריה, בנימינה, נתניה ותל אביב.
כפי שפורסם, ועד העובדים החליט על ההשבתה ללא התרעה מוקדמת, במחאה על מעצרם של תשעה מחברי ועד העובדים במהלך הפגנה שקיימו מול ביתו של היו"ר המיועד של דירקטוריון הרכבת. העצורים, בהם יו"ר ועד העובדים גילה אדרעי, הפגינו במכבים-רעות מול ביתו של אורי יוגב, שלטענתם תומך בהפרטת חלקים מרכבת ישראל.
"אין תחליף לרכבת"
מוקדם יותר אמר מנכ"ל הרכבת, יצחק (חקי) הראל: "פנינו למשרד התחבורה, ואנחנו מנסים יחד עמו לתגבר במידת האפשר את תנועת האוטובוסים, אבל אין תחליף לרכבת המסוגלת להסיע מאות נוסעים בכל פעם".
באגד הבהירו אמש כי יתקשו להתמודד עם העומס הצפוי בשל השביתה. "אגד מחויב לכמיליון נוסעים ביום, ועל כן צפוי להיתקל בקושי לספק את הביקושים הבלתי מתוכננים שצפויים להירשם בשעות השיא, בשל ההשבתה הפתאומית של הרכבת", נמסר מהחברה. "עם סיום שעות השיא, נוכל להשקיע מאמצים גדולים יותר על מנת להקל על נוסעי הרכבת להגיע ליעדם".
העובדים: שביתה חוקית
נציג ההסתדרות אדרי אמר אמש שאינו מבין את "מוטיבציית היתר" של המשטרה: "אנחנו כמו בסרט, אני לא זוכר מעולם שנציגי עובדים נעצרו בצורה כזו. כל מי שדיברנו איתו בהסתדרות וגם במשטרה לא הבין על מה ולמה. ההסתדרות גייסה עורכת דין פלילית שתייצג את נציגי הוועד בבית המשפט". במשטרה אמרו שמפגינים תקפו שוטרים בהתקהלות בלתי חוקית.
עו"ד מעיין סבוראי, המייצגת את העובדים, טענה כי השביתה חוקית, היות שעובדי הרכבת נמצאים בסכסוך עבודה כבר יותר משבועיים. "אם אי אפשר למחות במדינה באמצעות הפגנה לגיטימית, כנראה שאין ברירה אלא לפתוח בשביתה. העובדים קיוו שלא יצטרכו לפגוע בנוסעים ובשירות", הוסיפה, "אבל ההנהלה דחקה אותנו לפינה".
"יו"ר הוועד האחראית הישירה"
התגובה הרשמית של רכבת ישראל הייתה תקיפה: "זהו חוסר אחריות ציבורי ושנוסף לאחריותה של יו"ר ועד העובדים למספר תקריות אלימות ועידוד עובדים לא למלא נהלי בטיחות ברכבת. הנהלת רכבת ישראל רואה בחומרה רבה מהלכים מסוג זה ותנקוט בכל האמצעים החוקיים, על מנת להשיב את העובדים לעבודתם", נטען.
"צר לנו כי מאז היבחרה של יו"ר הוועד, נפגעו יחסי העבודה, האמון, כיבוד החוק והדאגה לבטיחות הנוסעים. אנו רואים ביו"ר העובדים האחראית הישירה לפגיעה במעמדה של הרכבת", טענו, וקראו להסתדרות להתערב מיידית, "על מנת להשיב את שיקול הדעת והאחריות הציבורית לעובדים, כפי שהיה בעבר".
אייל פרדיס, דובר ועד הרכבת, אמר לפנות בוקר שההנהלה "מטילה רפש ביו"ר הוועד, כשזו אינה יכולה להגיב בשל מעצרה. הם מנצלים את היתרון שקיבלו ממשטרת ישראל שלמעשה סתמה את פיהם של העובדים".
בקרב עובדי הרכבת נשמעו אמש מילים קשות נגד ההכרזה על השביתה הפראית. "זהו, העובדים כבר לא פראיירים הם מבינים שעם השנים הם הפכו ללא יותר מכלי משחק בקרב כוחות ציני. מצד אחד אנשים בעלי השפעה רבה שעבדו בעבר ברכבת וכעת משפיעים עליה מבחוץ, כשלצדם גילה אדרעי אשר מבצעת מבפנים. מולם עומדת חסרת אונים הנהלה שאינה מצליחה לטפל בבעיה, יחד עם מספר בכירים בשטח שעושים באמת הכל כדי למנוע את הביזיון".


