לין לשטייניץ: אל תעלה יותר את מחירי הדלק בשנת 2011
נשיא איגוד לשכות המסחר מציע לשר האוצר כי כנגד כל העלאה במחיר הדלק תהיה הפחתה מקבילה ובסכום שווה של הבלו על הדלק
13:21
01.05.11
נשיא איגוד לשכות המסחר, עו"ד אוריאל לין, פנה הבוקר (א') בדחיפות לשר האוצר בדרישה לשמור על יציבות מחירי הדלקים לסוגיהם לכלי רכב לאורך שנת 2011 , על אף התייקרויות מחירי הדלק הגולמי.
"הרכבים מהווים כלי עבודה לכל דבר ואין להתייחס אליהם בדרך אחרת. אם בגלל ההעלאות התכופות במחירי הדלקים, מאות אלפי עובדים לא יוכלו להשתמש ברכביהם, משמעות הדבר היא בזבוז שעות עבודה רבות ועלות גבוהה ביותר למשק. באופן מיוחד, משמעות הדבר היא פגיעה ישירה במגזר העסקי שמנהל ציי רכב רבים לצורך אספקת מוצרים ושירותים, שעלות השימוש ברכב מהווה חלק מהותי מתקציבם השוטף".
נכון להיום עומד המחיר לליטר בנזין על 7.62 שקל, כאשר מרכיב המסים (בלו + מע"מ) מגיע ללא פחות מ- 3.97 שקל, שהם 52% מסך המחיר.
לין, ששימש בעבר כממונה על הכנסות המדינה ממסים, מציע לשר האוצר כי כנגד כל העלאה במחיר הדלק תהיה הפחתה מקבילה ובסכום שווה של הבלו על הדלק.
בשנה האחרונה עמדו הכנסות המדינה ממסי דלק על כ-15 מיליארד שקל שמהווים כ-7.5% מכלל הכנסות המדינה ממסים. לדעת לין, ניתן לבצע מהלך זה מבלי לפגוע בהכנסות המדינה ממסים בהתאם לתקציב 2011 בשלוש דרכים:
אחיות - כמו עובדי חברת חשמל
הראשונה, בחינה מחודשת של שורת הטבות המס או פטורים ממס. כך לדוגמא, אין שום הגיון מדוע עובד חברת חשמל מקבל שיעור מס הכנסה מופחת על עבודה במשמרת שנייה ושלישית בעוד שאחיות העובדות במשמרות לילה בבתי חולים לא מקבלות הטבת מס דומה. השנייה, אכיפה מוגברת בגביית מסים, ובעיקרה הקפדה ושכלול כל מערכת ניכוי במקור. והשלישית, באמצעות העלאת הכנסות המדינה ממסים אחרים (הנפרדים מהמס על הדלק) לאור צמיחת המשק וירידת נתוני האבטלה.
לין הדגיש בפני שר האוצר כי להעלאת מחירי הדלק אפקט פסיכולוגי חזק המערער את תחושת היציבות במשק, על כן, לדבריו, חשוב להנהיג מדיניות נכונה שתייצב את מחירי הדלק ושהודעה על מדיניות זו תצא באופן דחוף ככל האפשר.
כמו כן, הוסיף לין כי העלאת מחירי הדלקים תביא גם לצמצום השימוש ברכבים, דבר שישפיע ישירות על ירידת הכנסות המדינה מהבלו על דלקים.


