$
בארץ

בלעדי ל"כלכליסט": הקמת הנמל היבשתי תצא למכרז כבר הקיץ

אחרי שנתיים וחצי של קיפאון, המתחם הלוגיסטי של נמלי אשדוד וחיפה נכנס לתכנון. שר התחבורה הטיל את מלאכת הקמת הפרויקט על חברת נמלי ישראל. המיקומים הנבחנים: עמק חפר וקיבוץ אייל

ליאור גוטמן 13:5823.12.10

הקמת הנמל היבשתי של חברת נמלי ישראל תצא למכרז בקיץ הקרוב לאחר שנתיים וחצי של הקפאה - כך נודע ל"כלכליסט". מדובר במתחם לוגיסטי רחב היקף שישרת את נמלי חיפה ואשדוד ויחובר אליהם במסילת רכבת מהירה. המתחם יאפשר ליבואנים ויצואנים לאחסן סחורה ומכולות במקום, ולהעביר אותם לנמלים והחוצה מהם במהירות.

לפי הערכות הגורמים המעורבים, הכנת המכרז תסתיים עד אפריל 2011, והוא יפורסם רשמית במהלך הקיץ. עלות הפרויקט כולו נאמדת ב־318 מיליון שקל, והיא כוללת תכנון מסילת הרכבת ב־63 מיליון שקל.

 

התוכנית להקמת הנמל היבשתי נידונה לראשונה במאי 2007, בימיו של שר התחבורה שאול מופז. מנכ"ל משרד התחבורה הקודם גדעון סיטרמן הטיל על רכבת ישראל את הקמת הפרויקט, אולם לאחרונה שינה שר התחבורה ישראל כץ את התוכניות והטיל את מלאכת ההקמה על חברת נמלי ישראל (חנ"י), בראשות המנכ"ל שלמה ברימן. צוותים משותפים של חנ"י ורכבת ישראל החלו לגבש את תוואי הפרויקט ביחס לפיתוח הנמלים שנעשה בישראל בשנים האחרונות.

 

 

במקור נבחנו ארבע אתרים להקמת הנמל היבשתי, אך כעת הצטמצמה הבחירה לשניים - הראשון באזור יד חנה שבעמק חפר, והשני באזור קיבוץ אייל, הנחשב למועדף בשל קרבתו למסילת הרכבת הקיימת לכפר סבא. בחנ"י החלו בפגישות ראשונות עם ראשי המועצות דרום השרון ועמק חפר, ולאחריהן יוחלט סופית היכן יוקם הנמל היבשתי. במקביל מינהל מקרקעי ישראל עמל על שינוי תוואי הקרקעות מקרקע חקלאית לקרקע לשימוש תעשייתי.

 

התוכנית המקורית היתה להקים את הנמל היבשתי על שטח של 200 דונם, אולם במהלך גיבוש מסמכי המכרז החליטו בחנ"י להגדיל את שטח הנמל ל־480 דונם עם אופציה להרחבה עתידית של 240 דונם. ההליכים הסטטוטוריים להפקעת האדמות כבר יצאו לדרכם, ואף מסילות הרכבת שיובילו לנמלי אשדוד (כ־62 ק"מ מקיבוץ אייל) וחיפה (כ־78 ק"מ מקיבוץ אייל) עברו לתכנון מתקדם. בכוונת חנ"י לאפשר במקום הצבה מקסימלית של עד 6,000 מכולות.

 

חנ"י מתכוונת לאפשר הצבה של מתקנים סולאריים לייצור חשמל בנמל היבשתי, ולפי הערכות, יכולת ייצור החשמל במקום תהיה 2–5 מגה־ואט במצטבר. את התוכניות בחנ"י מלווה סמנכ"ל הפיתוח העסקי יואב צוקרמן, וברכבת ישראל מנהל אותן המנה למנכ"ל החברה ירון רביד.

 

השר כץ הנחה את חנ"י לתכנן את הפרויקט כך שהוא יופקד בידי יזם פרטי שיעבוד בפיקוח של חנ"י. אם המיזם יעלה יפה, בכוונת החברה לתכנן נמלים יבשתיים נוספים בישראל, והמקומות שנבחרו לכך הם באזור כרמיאל, ראש פינה ונתיבות.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x