$
רכב

בלעדי ל"כלכליסט": הליסינג יתייקר בתחילת השנה הבאה

בענף הליסינג צופים עלייה של כ-10% במחירים, בין היתר בעקבות עליית שער היין וסיום תקופת ההוזלות על כלי רכב, שנבעה מתחרות בין היבואנים

תומר הדר 07:0627.10.10

מחירי עסקאות הליסינג צפויים לעלות בתחילת שנת 2011 בשיעור של עד 10%, כך נודע ל"כלכליסט". העלייה במחירים צפויה להשפיע ישירות על כיסם של מחזיקי רכב צמוד ולעלות מאות שקלים נוספים מדי חודש בתלוש השכר.

 

ההתייקרות נובעת בין השאר מייקור צפוי של המכוניות הנרכשות ביין, מהוזלה נוכחית שנעשית על ידי היבואנים ומהוזלת מחירי הליסינג, כתוצאה מתחרות פרועה שהתרחשה בין חברות הליסינג השונות, וצפויה להסתיים בתחילת השנה הבאה.

 

כיום עובדים אשר מחזיקים ברכב צמוד ממקום העבודה נדרשים לשלם מדי חודש שני סכומים בתלוש השכר. הסכום הראשון הוא שווי השימוש. סכום זה מייצג את הכנסותיה התיאורטיות של מדינת ישראל, אם העובד היה מחזיק במכונית פרטית בבעלותו. בתחילת שנת 2011 צפוי שווי השימוש לעלות באופן אוטומטי ל-2.5% ממחירה של המכונית. כיום עומד שווי השימוש על 2.04% בכל המכוניות שמחירן הוא פחות מ-130 אלף שקל. הסכום השני הוא שווי המעסיק. סכום זה מייצג את העלות שנדרש העובד לשלם לחברה בתמורה לאחזקת הרכב, טיפוליו וירידת הערך שלו. כאמור, בענף הליסינג מדגישים ששווי המעסיק צפוי לעלות בשנה הבאה. עלייה זו, יש לציין, תהיה תקפה רק לגבי עובדים שיקבלו מכונית ליסינג בחוזה חדש בשנה הבאה. חוזה ישן לא יהיה נתון להתייקרות.

 

אחת הסיבות העיקריות לעליית מחירי שווי המעסיק נובעת כאמור מעלייה משוערת של אלפי שקלים במחירי המכוניות המשפחתיות אשר נרכשות ביין. לדברי ינון עמית, מנכ"ל חברת אלבר: "המכוניות היפניות יתייקרו ואחריהן יבואני המכוניות האירופיות יישרו קו ויעלו מחירים. כיום עלייה במחיר המחירון הרשמי של המכונית מתורגמת לעלייה של מחירי הליסינג ואנו מעריכים שלא יהיה מנוס מהעלאה". לדברי דני שמעוני, מנכ"ל חברת הליסינג וההשכרה "הרץ" : יבואני הרכב לא יוכלו לספוג עוד את עליית שערי היין. כבר מדברים על עליית מחירים קרובה ואנו מעריכים שהיא תעמוד על 3,000 עד 4,000 שקלים. עלותה של מכונית יפנית משפחתית בעסקת ליסינג עבור ציים עומדת כיום על 2,200 עד 2,400 שקל, ואני צופה התייקרות בשיעור של 8% עד 10% בחודש".

 

מאזדה. "המכוניות היפניות יתייקרו" מאזדה. "המכוניות היפניות יתייקרו"

 

ואולם, עלייתם הצפויה של מחירי המכוניות המשפחתיות אינה הסיבה היחידה לעלייתם של מחירי הליסינג בשנה הבאה. לדברי עמית: "בחודשים האחרונים ניכרים מאמצים בקרב יבואני הרכב למכור מלאים במחירים אטרקטיביים. הסיבה לכך נובעת בין השאר מעודפי היצע אצל יצרניות הרכב, אך המלאים הללו לא ישארו לנצח". לדברי שמעוני: "שוק הרכב הישראלי נמצא כעת בתחרות עזה על המקומות הראשונים בטבלת המסירות בסיכום השנתי. כתוצאה מכך יבואני הרכב נמצאים בלחץ לקראת סוף השנה והם מפתים אותנו בהנחות. ההנחות הללו אפשרו לנו להציע עסקאות ליסינג זולות. בתחילת השנה יבואני הרכב כבר לא יהיו לחוצים, ההנחות הגדולות ייעלמו ואנחנו נצטרך להעלות את מחירי עסקאות הליסינג בהתאם".

 

גם בקרב יבואניות הרכב צופים התייקרות של עסקאות הליסינג, אך מפנים את האצבע אל חברות הליסינג עצמן: "שוק הרכב הישראלי מוגבל בגודלו ובמספר ציי הרכב", מסביר גורם בענף. "כיום חברות הליסינג נמצאות בתחרות פרועה זו עם זו ומציעות עסקאות ליסינג במחירים נמוכים במיוחד כבר זמן רב. עסקאות הליסינג הללו יסתיימו וחברות הליסינג לא יוכלו להציע את אותם תנאים בגלל שהן תמחרו עסקאות במחירים נמוכים במיוחד, רק למען תפיסת נתח השוק. בנוסף, בשלב כלשהו הריבית תעלה, ולחברות הליסינג לא יהיה מנוס מהעלאת מחירי העסקאות".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x