המס על פחם יעלה והחשמל יתייקר בשיעור של 4%
העלאת הבלו על דלק במסגרת חוק ההסדרים תגלגל לקופת האוצר כחצי מיליארד שקל בשנה. משמעות ההתייקרות היא כי תעריף החשמל יעלה ב־4% עד 2012. חברת החשמל הפסידה יותר ממיליארד שקל במחצית הראשונה של 2010
בעוד שמצבה הפיננסי של חברת החשמל ממשיך לקרטע, במשרד האוצר מצאו דרך מקורית לשיפור היקף ההכנסות של המדינה על גב החברה. במסגרת חוק ההסדרים, שיובא לאישור בקריאה ראשונה בכנסת ביום שני הקרוב, טמן האוצר "סוכרייה" לטובתו, בדמות העלאת המס על פחם. מדובר במהלך כולל להעלאת הבלו (מס) על דלק, לרבות בנזין, סולר, מזוט ופחם. אולם, בעוד שבנזין וסולר משמשים בעיקר לתחבורה, פחם נצרך בעיקר על ידי חברת החשמל ומשמש לה מקור אנרגיה להפעלת תחנות הכוח.

היום, כ־55% מייצור החשמל נעשה באמצעות פחם, והעלאת המס עליו תגדיל משמעותית את ההוצאות של חברת החשמל על דלק. משמעות הייקור היא שחברת החשמל רשאית לבקש הכרה בהוצאות הדלק, ולפי הערכות רשות המסים, הדבר יתבטא בהעלאת תעריף החשמל ב־2% בכל שנת תקציב, ובסך הכל ב־4% עד סוף 2012. מדובר בהתייקרות חריגה, והיא תתווסף לכל התייקרות אחרת שעליה יוחלט באוצר במסגרת תוכנית ההבראה הפיננסית של החברה. החברה כנראה לא תרוויח ממהלך זה בשורה התחתונה, אולם הצרכנים בהחלט ישלמו יותר.
חברת החשמל הפסידה במחצית הראשונה של 2010 יותר ממיליארד שקל ובמחיקת רכוש של כ־600 מיליון שקל. לפי דו"ח הבנק העולמי שפורסם ביוני האחרון, המדינה חייבת לאשר לחברה העלאת תעריף של כ־16% כדי לשמור על מצבה הפיננסי.
לפי כוונת האוצר, המס על פחם יעלה ברמה של 9 שקלים לכל טונה פחם, ומאחר שחברת החשמל צרכה כ־12.33 אלף טונות פחם ב־2009, התוספת לקופת האוצר תסתכם ב־420 מיליון שקל בשנה עבור כל שנת תקציב, וביחד ב־840 מיליון שקל עד סוף 2012.
בחברת החשמל סירבו להתייחס לידיעה. מרשות החשמל נמסר בתגובה: "אם תאושר ההצעה לייקר את הבלו על הפחם, תידרש רשות החשמל להפנים ייקור זה בתעריף שיושת על הצרכנים".


