$
בארץ

בלעדי ל"כלכליסט": דלק מנסה ללחוץ את ישראמקו בעמלות אסדת ים תטיס

השותפות במאגר תמר, ובהן ישראמקו, ייאלצו להשתמש באסדת ים תטיס כדי להעביר את הגז לחוף. כעת מנסה דלק, בעלת האסדה, לדרוש תשלום מוגדל עבור חוזה השימוש באסדה - תוך ניצול העובדה שישראמקו זקוקה לחוזה השימוש כדי להשיג מימון ביניים

ליאור גוטמן 07:1221.10.10

מה דעתך על מניית ישראמקו יהש:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
קנייה חזקה קנייה המתן מכירה מכירה חזקה

השיחות בין ישראמקו לקבוצת דלק בעניין עמלת השימוש באסדת ים תטיס עלו על שרטון - כך נודע ל"כלכליסט". הסיבה: דלק דורשת עבור הזרמת הגז מהמתקן עמלה של כ־100 מיליון דולר לשנה, בעוד ישראמקו מתעקשת לשלם 30 מיליון דולר, לכל היותר.

 

ישראמקו ודלק שותפות יחדיו בקידוח תמר, שיסתייע באסדת ים תטיס להעברת הגז לחופי ישראל. דלק, נוסף להיותה שותפה בתמר, היא מבעלות האסדה.

 

כפי שנחשף ב"כלכליסט", לפני כחודש וחצי פתחו הצדדים במו"מ לקביעת עמלת השימוש באסדה. במקור דובר על עמלה של 20–30 מיליון דולר לשנה, אבל באחרונה הקשיחה דלק את עמדתה ודרשה עמלה של קרוב ל־100 מיליון דולר.

 

ישראמקו היא השותפה היחידה בתמר שטרם סגרה את מימון הביניים עבור הפקת הגז מהמאגר - מהלך שאמור להסתיים עד סוף אוקטובר. כדי לקבל את המימון, עליה להציג לבנק חוזה שימוש לאסדת ים תטיס. ככל הנראה, בדלק הניחו שישראמקו תהיה לחוצה לסגור חוזה שימוש באסדה - אבל זו מסרבת לשלם את העמלה הנדרשת.

 

הזרמת הגז היתה אמורה להתחיל כבר ב־2012, עם הקמת מתקן קליטה באזור זכרון יעקב, אלא שמאבק של ארגונים ירוקים ושל תושבי האזור אילצו את השותפות להעביר את הגז דרך צינורות לאורך 140 ק"מ דרומה, עד לנקודת הקליטה הנוכחית של ים תטיס באשדוד.

 

עם החתימה על חוזה השימוש במתקן אמורות השותפות להגיש לראש רשות הגז, שוקי שטרן, מתווה פיתוח לאישור סופי. בהיעדר החוזה האמור, מועד קבלת הגז עלול להידחות מעבר לינואר 2013.

 

מים תטיס נמסר בתגובה: "השותפות מסרבת לנהל מו"מ מעל דפי העיתון". יוסי לוי, מנכ"ל ישראמקו, אישר את קיום המו"מ בין הצדדים, אך סירב לאשר את גובה הסכומים המדוברים.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x