$
בארץ

יו"ר התעשייה האווירית: "אם היינו יכולים, היינו מפטרים יותר עובדים"

על רקע התאוששות במכירות ברבעון השני מבקשים בתע"א לזרז את הפרטתה. היו"ר יאיר שמיר מבקש להיפרד ממי ש"פשוט מפריע", כועס על המדינה "שלא שומרת על נכסיה", ומציע תקופת מעבר שבה תפעל תע"א ללא המגבלות של חברה ממשלתית

נעמה סיקולר 06:5715.08.10

"אם היינו יכולים, היינו מפטרים יותר עובדים" - כך אמר בסוף השבוע יו"ר התעשייה האווירית (תע"א) יאיר שמיר בעקבות פרסום תוצאות החברה ברבעון השני של השנה. בשבוע שעבר נחשף ב"כלכליסט" הסכם תקדימי בין תע"א לוועד העובדים שלה לפיטורי 100 עובדים קבועים. לעובדים הוסבר כי הטריגר לפיטורים הוא המשבר בשוק התעופה האזרחי שפוגע בתוצאות הכספיות של החברה, אלא שמהדו"ח לרבעון השני, שפורסם ביום שישי, עולה דווקא מגמת התאוששות במכירות החטיבות האזרחיות.

 

איך תסבירו לעובדים את הפיטורים דווקא בתקופה של התאוששות?

"הפיטורים קשורים במה שקורה בשוק התעופה האזרחית, אבל לא רק; יש גרעין של עובדים שלא רוצה ללכת הביתה ומבחינתנו הוא חייב, כי הוא פשוט מפריע. כשזה מתווסף לעובדה שהחטיבות האזרחיות עדיין לא חזרו לביצועים ערב המשבר, ולירידה החדה בהזמנות שממנה סבלו, התוצאה היא שחייבים לפטר עובדים. במשך שנים לא יכולנו לפטר עובדים, ולכן ניסינו להוציא כמה שיותר עובדים לפרישה מוקדמת בהסכמה. זה הצליח, אבל עדיין נשארנו עם אותו גרעין שלא עובד וגם לא הולך הביתה, ולכן בשיחות עם הוועד הגענו להסכמה על פיטורי 100 עובדים. ההסכמות בינינו מדברות על שמות ספציפיים של אנשים שיפוטרו. זה לא שיש לנו כאן יד חופשית לפטר את מי שאנחנו רוצים".

 

 

בתע"א מעוניינים מאוד בהפרטת החברה ובהנפקתה. לפני כמה חודשים פנו מנהלי החברה לשר האוצר בבקשה להסיר את הפיקוח של רשות החברות הממשלתיות על החברה, ולעבור למתכונת פיקוח מתונה יותר, דוגמת זאת שמפעילה נכסים מ.י, השולטת באחזקות המדינה בבנק לאומי ובבנק דיסקונט. הבקשה נדחתה ובתע"א החליטו להציע חלופה המכונה "תקופת אינקובציה".

 

"אנחנו יודעים שהחברה צריכה לעבור עוד שלב לפני שתונפק", אומר שמיר, "ולכן פנינו למשרד האוצר ולרשות החברות הממשלתיות וביקשנו מהם 'תקופת אינקובציה' - תקופה של שנתיים שבה נפעל אמנם תחת פיקוח רשות החברות, אבל לא על פי חוק החברות הממשלתיות, אלא על פי חוק החברות הרגיל. זה יסיר מעלינו את החסמים שיש לנו כחברה ממשלתית - למשל בנושא מיזוגים ורכישות - ויאפשר לנו לקלוט אנשים בשכר יותר גבוה ולנהל משא ומתן עם ועד העובדים שיסלול את הדרך להפרטה.

 

"שר האוצר בירך על הבקשה, ועכשיו אנחנו מתחילים לדון בפרטים הקטנים. אנחנו מקווים שרשות החברות הממשלתיות תיתן את ברכתה למהלך, מכיוון שעל פי המודל הזה הפיקוח נותר בידיה. עם סיום השנתיים הללו אנחנו מקווים לצאת להנפקה ראשונית בבורסה של עשרות אחוזים, וכמה שנים לאחר מכן להנפיק שוב".

 

"האח הגדול" מפריע

 

כפי שנחשף ב"כלכליסט", התחרות העזה בין החברות הביטחוניות, ובעיקר בין אלביט לתע"א, הביאה את משרד הביטחון לשקול חלוקה של השוק הביטחוני בין החברות - לקבוע איזו חברה תפעל באיזו מדינה. "אנחנו מאוד לא אוהבים את הרעיון הזה", אומר שמיר. "משרד הביטחון התחיל כבר לפני יותר משנה לעבוד על קוד אתי לחברות הביטחוניות וזה בסדר, אלא שמקוד אתי התגלגלנו לרגולציה שבה משרד הביטחון מחליט שהוא האח הגדול והוא יעשה צדק. אנחנו לא רואים את זה בעין יפה. אני חושב שתחרות היא חשובה ושגם צה"ל מרוויח בישראל ממחירים נמוכים של מוצרי התעשיות הביטחוניות בגלל התחרות הזו".

 

במשרד הביטחון מדברים על תחרות מאוד אלימה.

"התחרות בעיניי לא כל כך אלימה כפי שמנסים להציג אותה. זה ניפוח שמלווה בעובדות לא נכונות עד כדי שקריות. זה לא שכולם צדיקים, אבל אין תחרות במושגים שמדברים עליה, וגם אם יש חריגות, הן מתבצעות על ידי אנשים שלנו בשטח ולא כמדיניות של חברה. מכיוון שבסך הכל יש במשרד הביטחון אנשים טובים וחכמים, אני מקווה ומאמין שהם ימצאו את הדרך הנכונה לטפל בעניין בצורה הגיונית".

 

על רקע ההפרטה המתוכננת של תעש סיפר שמיר כי תע"א עדיין מאוד מעוניינת לרכוש את נכסיה, וכי לאחרונה התחדשו השיחות בעניין עם רשות החברות. "נתנו הצעה לרכישת תעש לפני שנתיים־שלוש. בשבועות האחרונים פנו אלינו מרשות החברות ושאלו אם אנחנו עדיין בעניין. השבנו בחיוב, בכפוף לביצוע בדיקת נאותות לחברה. אנחנו לא רוצים לקבל את תעש בחינם, אלא לשלם עליה מחיר מלא. אפילו הצענו למדינה לקחת רק את הקרקעות שאנחנו מאוד זקוקים להן, ואת יתר הקרקעות להשאיר כנכס של המדינה. בינתיים אין התקדמות בעניין".

 

יאיר שמיר. "אין לנו יד חופשית בפיטורים" יאיר שמיר. "אין לנו יד חופשית בפיטורים"

 

מערכה נוספת שמנהל שמיר בימים אלה נוגעת לביטול הטבות המס שקיבלה החברה. ביטול ההטבות לחברות הממשלתיות נעשה במסגרת החוק החדש לעידוד השקעות הון, שאושר כחלק מחוק ההסדרים האחרון. את שמיר זה מכעיס מאוד: "הממשלה לא יודעת לשמור על נכסיה ולא דואגת להם. למה שהתעשייה האווירית תהיה נחותה ביחס לכל חברה אחרת, בשעה שדורשים ממני להתנהל בצורה עסקית? איך המדינה רוצה שאני אתחרה בחברה כמו אלביט אם לה היא נותנת הטבות מס ולנו לא? אנחנו חברה עסקית לכל דבר, לא מקבלים שום דבר בחינם מהמדינה ומשלמים דיבידנדים. אין שום סיבה שיפלו אותנו".

 

הרווח הנקי: 38 מיליון דולר

 

מתוצאות תע"א לרבעון השני של 2010 עולה כי מכירותיה הסתכמו ב־840 מיליון דולר, גידול של 26% לעומת הרבעון השני של 2009. במחצית הראשונה של 2010 מכרה תע"א ב־1.6 מיליארד דולר, גידול של 12%. המכירות לשוק הצבאי הסתכמו ב־645 מיליון דולר ברבעון, גידול של 17% לעומת התקופה המקבילה. בשוק האזרחי גדלו המכירות ב־71%, ל־195 מיליון דולר.

 

עיקר הגידול במכירות היה בחטיבת כלי הטייס האזרחיים, שמייצרת מטוסי מנהלים ומכרה ב־128 מיליון דולר. גם לאחר השיפור מדובר במכירות נמוכות משמעותית לעומת המכירות לפני המשבר הכלכלי העולמי, והן מבטאות את המשבר בשוק התעופה האזרחי.

 

הרווח התפעולי ברבעון השני הסתכם ב־21 מיליון דולר, גידול של 75%. שולי הרווח גדלו מ־2% ל־3%. הרווח הנקי הסתכם ב־38 מיליון דולר, גידול של 72% לעומת הרבעון המקביל.

 

צבר ההזמנות של החברה עומד על 9.1 מיליארד דולר לעומת 7.8 מיליארד דולר בסוף 2009. הגידול נובע מהזמנות של חטיבת מט"ח (מערכות טילים וחלל) ושל אלתא מערכות, בעקבות עסקה משמעותית שנחתמה עם ממשלה שאת שמה החברה לא מציינת.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x