פרסום ראשון - מהפכה בתחבורה הציבורית: אגד תעביר 17% מהקווים למפעילים נוספים
במסגרת ההסכם תשנה אגד את פניה מקואופרטיב לחברה; תפעיל כרטיס חכם שיאפשר מעבר בין חברות תחבורה שונות ביום נסיעה נתון
משרד האוצר ואגד הגיעו להסכמות עקרוניות על העברת 17% מקווי התחבורה שבידי אגד לידי מפעילים נוספים. ההסכם בין הצדדים אמור להיחתם בשבוע הבא.
לדברי גורמים באוצר, הסכם התחרות יאפשר את המשך פיתוח ענף התחבורה הציבורית תוך ביסוס מעמדם של מפעילי תחבורה ציבורית חדשים והבטחת שיפור רמת השירות הניתנת על ידי אגד. הפרטת הקווים תארך חמש שנים, מה שייתן למדינה אפשרות להוציא למכרזים ולהפעיל מערכות הסעת המונים (BRT) בגוש דן וערי הפריפריה.
במסגרת ההסכם תשנה אגד את פניה מקואופרטיב לחברה, אז תופרד פעילות אגד לאשכולות פעילות שונים שם ייבחנו מדדים של שירות לציבור, דיוק ואמינות. אגד תפעיל כרטיס חכם שיאפשר מעבר בין חברות תחבורה שונות ביום נסיעה נתון. את המגעים מצד האוצר ניהלו סגן ראש אגף התקציבים במשרד האוצר, עמית לנג, ורכז התחבורה באגף התקציבים, אודי אדירי. המהלך זכה לברכת שר התחבורה ישראל כץ.
באוצר מסבירים ש"הסכם התחרות הינו צעד משמעותי במדיניות התחבורה הציבורית של משרדי התחבורה והאוצר שנועדה להרחיב את היקף המשתמשים בתחבורה ציבורית, לשפר את איכות השירות לנוסעים ולעודד תחרות וחדשנות בענף". לאחרונה נוהל מכרז מוקדם להפרטת 25% מהתחבורה הציבורית בישראל. המהלך החל בעשור הקודם, ועד היום הופרטו כ-30% מכלל ענף התחבורה הציבורית. על פי נתוני האוצר, בארבע השנים האחרונות גדל מספר הנוסעים בתחבורה ציבורית מ-490 ל-600 מיליון איש בשנה, קפיצה של 20%.
על פי נתוני משרד התחבורה, אוטובוסים הם אמצעי התחבורה הציבורית העיקרי בישראל: מתוך 760 מיליון נסיעות שהתבצעו ב-2009 בתחבורה ציבורית, 86% מהן בוצעו באוטובוסים, כ-70 מיליון באמצעות מוניות שירות, וכ-36 מיליון על-ידי רכבת ישראל. נכון להיום אגד מחזיקה בכ-46% מכלל הפעילות, זאת לעומת כ-70% שהיא החזיקה בידיה לפני 10 שנים.
לדברי גורמים באוצר, אגד אמנם תוותר על 17% מהקווים שהיא מחזיקה, אולם במקביל יאפשר האוצר קבלת מענקי פרישה טובים מאלו הקיימים היום בעבור התייעלות ארגונית עתידית.
שר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ, הוסיף ש"שיפור התחרותיות ורמת השירות של התחבורה הציבורית והרחבתה הם יעד מדיניות מובהק של משרד האוצר. זוהי מטרה חברתית ראשונה במעלה שתשפר את רמת החיים של כל שכבות האוכלוסיה, תייעל את זמינות השירות ואף תוזיל מחירים.".
גדעון מזרחי, יו"ר אגד, אמר כי "ההסדר החדש הינו הוגן ומאפשר לאגד להתמקד בעסקי הליבה שלו, בפיתוח השירות ובתכנון לטווח ארוך. במסגרת ההסכם יוצאו 15% מקווי אגד לתחרות ומתוכם הוסכם כי 3% יופעלו על ידי החברה הבת, אגד תעבורה. העובדה שההסכם יאפשר לארגון ליהנות מפירות השקעותיו, מהווה תמריץ חשוב לשיפור ולהתייעלות מתמדת. אגד לוקח על עצמו, במסגרת ההסכם, עמידה ביעדים מדידים בתחומי השירות, מתוך אמונה מלאה ביכולתו של לעמוד במדדים אלה".


