$
רכב

פרסום ראשון: דיון מחודש במיסוי הירוק - רק בינואר 2011

היום כונס פורום ראשון בנושא המיסוי, במטרה לאפשר לגופים שונים במשק להביע את עמדתם; מהנתונים שהוצגו בפורום עולה: שווי השימוש עלה עבור מרבית המשתמשים בקבוצת הרישוי השנייה

תומר הדר 15:5709.05.10

רשות המסים צפויה לכנס פורום לדיון בנושא המיסוי הירוק בינואר 2011, זאת לאחר שהיום (א') כונס פורום ראשון בנושא ללא הפקת מסקנות קונקרטיות בנוגע לשינוי מתווה המיסוי הירוק. הדיון, שקיומו נחשף לראשונה ב"כלכליסט", נועד לאפשר לשורה של גופים במשק להביע את עמדתם בנושא המיסוי

הירוק.

 

מבדיקת "כלכליסט" בקרב הגופים אשר זומנו לוועדה, עולה שכמעט כולם הביעו אי שביעות רצון ממתווה המיסוי הירוק הנוכחי ודרשו שינויים במתווה. באיגוד יבואני הרכב לא דרשו שינויים משמעותיים במתווה המיסוי הירוק, אולם חברי האיגוד הפרטניים - יבואני הרכב - דרשו שינויים במדיניות: כך לדוגמה יבואני מכוניות הדיזל העלו טענה ישנה לפיה המיסוי הירוק מפלה לרעה את מכוניות הדיזל. בנוסף, יבואני מכוניות היברידיות דרשו הטבת מס גדולה יותר למכוניות ההיברידיות מזו שנקבעה במתווה המיסוי הירוק (500 שקלים הטבה בתלוש השכר למחזיקי מכוניות היברידיות).

 

בועז בן-דב, כלכלן באיגוד לשכות המסחר, הציג בדיון את עמדת איגוד לשכות המסחר והתאחדות התעשיינים, לפיה מוקדם מדי לדון בהשפעות הרפורמה על התנהלות המשק, מאחר ושינוי קבוצת הרכב לשווי שימוש לינארי נכנס לתוקף רק בתחילת 2010 , ולכן יש לבחון אותה בתחילת 2011. כמו כן ציין בן דב את העובדה כי טרם גובש פתרון עבור רכבי השירות.

 

אנשי פורום ארגוני התחבורה, הכולל את ארגון מנהלי התחבורה, ארגון קציני הבטיחות ופורום נוהגים הייטק, דורשים לבטל את הצמדתו למדד שווי השימוש הליניארי, התאמה של שיטת החישוב הליניארית לשיטת קבוצות שווי השימוש, שכניסתו של המיסוי הירוק ביטלה את קיומה, והבדלה בין נסיעות עסקיות לנסיעות פנאי באמצעות מערכת דיווח אלקטרונית אשר תותקן במכוניות.

 

עוד נודע ל"כלכליסט" כי נציגי לשכת רואי החשבון נעדרו מהדיון כאקט מחאתי על התנהלותה של רשות המסים. לדברי רו"ח עופר מנירב, "נציגי הלשכה נעדרים מהדיון במחאה על הפרדת הדיון על מיסוי ירוק מהדיון שהתבקש ע"י יו"ר ועדת כספים, ח"כ גפני, והוא דיון כולל ברפורמות שהוצעו ע"י רשות המסים בנושא שווי שימוש ברכב ומיסוי ירוק. לא נשמש כעלה תאנה לרשות המסים ולא נשתתף בדיונים ריקים מתוכן. על פי עמדת הלשכה ולמיטב הבנתי זו גם עמדת יו"ר ועדת כספים. תקנות שווי שימוש ברכב ותקנות מיסוי ירוק בכוחן המשולב להשפיע על העלות הכוללת של מחיר הרכב ועלות אחזקתו. הפרדת הדיונים יוצרת אצלנו רושם של סרבול מכוון וסטייה ברורה מהנחיית ועדת כספים, ולכך לא ניתן את ידנו".

 

שווי השימוש עלה עבור מרבית המשתמשים

 

על פי הנתונים שהוציגה רשות המסים בפורום, עולה כי לאחר החלת רפורמת המיסוי הירוק ושווי השימוש הליניארי עלה שווי השימוש לרוב המשתמשים בכלי רכב ממקום העבודה בקבוצת הרישוי השנייה. 48% מכלי הרכב רשמו עלייה קלה של עד 5% בעלות שווי השימוש. 17% נוספים רשמו עלייה של מעל 5% בעלות שווי השימוש. 33% מהדגמים רשמו ירידה בעלות שווי השימוש ו-2% מכלי הרכב נותרו ללא שינוי בעלות שווי השימוש.

 

הנתונים מצביעים על כך שחברות הליסינג הצטיידו בכ-26 אלף כלי רכב ברבעון האחרון של 2009 לעומת הצטיידות בכ-10,000 כלי רכב בלבד ברבעון המקביל ב-2008. רוב המכוניות נועדו עבור לקוחות שהקדימו את חידושם של חוזי הליסינג שלהם על מנת ולהמשיך ולשלם על הרכבים על פי שיטת הקבוצות שהיתה נהוגה עד סוף שנת 2009.

 

עוד עולה מנתוני המצגת כי מחצית מכלי הרכב שנמכרו בישראל בשנת 2009 משתייכים לדרגות הזיהום 2 עד 8 כולל, בהן שיעור מס הקנייה נע בין 30% במכוניות היברידיות ל-67% במכוניות בקבוצת הזיהום השמינית. יתר המכוניות שמשתייכות לקבוצות הזיהום התשיעית עד ה-15 משלמות מס קנייה בשיעור של 70% עד 83%, כשבמקרה של המכוניות בדרגת הזיהום האחרונה לא מתקבלת הקלה מרשות המיסים בעת רכישת המכונית.

 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x