$
בארץ

מנכ"ל משרד רה"מ: אין סיבה לשלם המון כסף על דירה רק בגלל שהיא ממוקמת בחולון, מודיעין או שוהם

אייל גבאי בכנס התשתיות של החברה הלאומית לדרכים: "בעוד 20 שנה אנחנו רוצים לראות ישראל אחת בה המרחק הגיאוגרפי וההשכלתי בין הגליל למרכז הוא אפס"

ליאור גוטמן 14:0726.04.10

"נכון להיום רוב פעילותה הכלכלית של מדינת ישראל היא במרכז. מי שבוחר לגור בגליל או בנגב בוחר לא להיות קרוב למרכזי עבודה ובוחר לגור במקום בו ממוצע האבטלה גבוה משמעותית מזה שבמרכז. תודות לתוכנית נתיבי ישראל, שתחבר את הפריפריה למרכז, בעוד 20 שנה אנחנו רוצים לראות ישראל אחת

בה המרחק הגיאוגרפי וההשכלתי בין הגליל למרכז הוא אפס", כך אמר היום (ב') מנכ"ל משרד רה"מ, אייל גבאי. הדברים נאמרו בכנס התשתיות של החברה הלאומית לדרכים שנערך בקריית שדה התעופה.

 

לדבריו, רוב אזרחי המדינה היו רוצים לגור בגליל או בנגב ולא קרוב לפקקי התנועה ולעשן האוטובוסים אולם המערכת התחבורתית הנוכחית אינה מאפשרת זו. "אם היה אפשר לגור בגליל ולעבוד במרכז כולנו היינו עושים את זה. משולש הצמיחה של הממשלה היא נגישות הנגב והגליל למרכז, מעבר עסקים לשם, צמצום הביורוקרטיה בבנייה וצמצום המאכערים. צעדים אלו יביאו לדיור בר השגה. אין שום סיבה לשלם המון כסף על דירה שאינה ממוקמת בגליל אלא ממוקמת בחולון, מודיעין או שוהם. ראו מה קורה ביקנעם מבחינה נדל"נית מאז שכביש 6 הגיע לשם - זה המקום להיות בו", מסביר גבאי.

 

בהתייחסו לתוכנית נתיבי ישראל אמר גבאי שבעשור הקרוב תחבר המדינה את בית שאן וכרמיאל במסילות רכבת, כאשר השלב הבא הוא חיבור העיר אילת. בעניין זה עוקץ גבאי את פקידי האוצר שהתנגדו לתוכנית המקורית בה נכלל פרק של חיבור אילת למרכז במסילת ברזל. "כשרצינו למתוח את כל הרכבת לקריית שמונה או לאילת ראינו שאין תכנון זמין. חלק חשוב בתוכנית נתיבי ישראל (כ-2.5 מיליארד שקל - ל"ג) מוקצה להשלמת תכנון לכל הארץ. מי שמתנגד לתוכניות אלו (האוצר - ל"ג) יתנגד להן גם בשלב ב' כי הוא יודע שבסופו של יום זה יצא לביצוע. אם התכנון יושלם אזי השלב הבא בפיתוח המערכת התחבורתית לא יהיה ב-2030 אלא כבר ב-2015", הוא מעריך.

 

דירות בזול? הרפורמה תסדר

 

חלק בלתי נפרד מפיתוח תשתיות התחבורה מיוחס לרפורמה בתכנון ובנייה. לדברי גבאי, הרפורמה בתכנון ובנייה תביא לדבריו את השינוי כי "יהיה גוף בודד שמחליט על בנייה וגוף בודד אליו מערערים. תהיה סטנדרטיזציה שתפסיק את נוהל הקח-ותן בוועדות. מדובר בגוף חדש שלא יהיה חלק מקבלת ההחלטות. בתחום הרישוי צריך לעבור היום 100 תחנות כדי לקבל אישור. בעתיד יהיה גורם שיוסמך ויבוקר על ידי המדינה שם האזרח יקבל את ההיתר הכי סבוך תוך 90 יום". בנוסף, תיקון פקודת הקרקעות תקל על הפקעה מיידית של שטחים שמיועדים בין השאר לבניית כבישים ורכבות. "הרפורמה במנהל מקרקעי ישראל תעביר את הבעלות על הנכסים ממנהל מקרקעי ישראל לידיהם של קרוב ל2.4 מיליון אזרחים. שיווק הקרקעות שיטופל על ידי המנהל צפוי להניב היצע של כ-35 אלף יחידות דיור בשנה. כאשר זה יקרה ניתן יהיה לדבר על שינוי במחירי והיצע הדירות הקרקעות", מסכם גבאי.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x