$
בארץ

זכיינית כביש 531: "התנהלות המדינה בפרויקט - חסרת תום לב"

שפיר הנדסה בתגובה לאיום לבטל את הזיכיון שלה לסלילת הכביש: "המדינה גררה רגליים - והתעלמה ממחויבויותיה"

ליאור גוטמן 19:0326.01.10
התנהלות שנעדרת תום לב, גרירת רגליים, אי עמידה בהתחייבויות וחוסר מידתיות - אלו מקצת הטענות החמורות שמפנה זכיינית כביש 531, חברת שפיר הנדסה, כלפי משרדי האוצר והתחבורה, על רקע איום המדינה לקחת מידיה את הזיכיון.

 

במכתב שהועבר היום לידי משרדי האוצר והתחבורה, ע"י באי כוחה עו"ד הורביץ וחורש ממשרד י. הורביץ ושות', מתקיפה שפיר הנדסה את רשויות המדינה, ומאשימה אותן בהכשלת הליך הסלילה. לדבריה, "המדינה היא האחראית הבלעדית להפרת ההסכם, ומעשיה הביאו לסיכול יישומו".

 

בהמשך מסבירה שפיר כי המשבר הכלכלי הביא לקשיים במציאת מקורות המימון לפרויקט - כ-2.4 מיליארד שקל - אך עובדה זו זכתה להתעלמות מצד המדינה, אף שחתמה עם שפיר על מתווה חדש.

 

לפי שפיר, "המדינה 'גררה רגליים' בכל הקשור לביצוע מחויבותה", תוך "התעלמות מוחלטת מחיוביה על פי המתווה", מה שהוביל בסופו של דבר ל"התנהלות נעדרת תום לב שהגיעה לשיאה שעה שהיא הודיעה לשפיר כי בכוונתה לחלט 4 מיליון שקל מהערבות שהעמידה לפרויקט (מתוך 35 מיליון – ל"ג), בשל טענה של אי עמידה בהתחייבויות ובלי לתת לה מתן זכות שימוע או ארכה לתקן את התחייבויותיה".

 

למרות הכול, ממשיכים בפרויקט

 

אחת הטענות החמורות ביותר נשמרת לסוף המכתב, שם מאשימה שפיר את המדינה בהצגת מצג שווא, ולפיו מממני הפרויקט, בהם בנק לאומי, נטשו את שפיר והשאירו אותה ללא פתרון פיננסי נאות שיסיע בקידום הסלילה: "בנק לאומי (פנה) בכתב לרשות הממונה ביום 12 בינואר לפיה אין הם נסוגים מכוונתם להעמיד מימון".

 

על פי שפיר, המסקנה המתבקשת משלל פעולות המדינה בנושא היא אחת: "המדינה היא שדחתה, באופן שרירותי יש לומר, כל דיון עניני בהצעותיה של שפיר", מה שהוביל לאיום לביטול הפרויקט.

 

בסיום המכתב מצהירה שפיר על מחויבותה לפרויקט, תוך חידוש העבודות שהופסקו מחד גיסא, ומציאת פתרון פיננסי הולם מאידך גיסא; זאת, בהתאם ללוח הזמנים האחרון שנקבע על ידי המדינה.

 

כפי שנחשף ב"כלכליסט" המדינה מנהלת מגעים שקטים מול דניה סיבוס, הזכיינית שהגיעה שנייה במכרז זה, מתוך ידיעה שהצעתה המקורית יקרה ב-350-450 מיליון שקל מזו של שפיר הנדסה.

 

גורם בכיר שנחשף למכתב מסביר שמדובר במסמך המטיל את הכשלים לפתחה של המדינה, שנראה על פניו כניסיון להכין את הקרקע לתביעה משפטית. עוד מוסיף הגורם שהוא לא רואה היתכנות של סגירה פיננסית מצדה של שפיר עד מאי הקרוב.

 

יצוין ששפיר הנדסה זכתה גם במכרז הנתיב המהיר לתל אביב, שתקוע אף הוא על רקע מחלוקות פיננסיות. לאחרונה סירב האוצר לאשר פשרה של הבורר בין הצדדים, השופט זיילר, לפיה תחדש שפיר את העבודות תחת הכרה שיש לתת לה פיצוי עבור הפסדי מימון וזמן.

 

גורמים באוצר מסרו בתגובה ש"חברת שפיר מפרה באופן בוטה את זיכיון דרך 531 ובחרה במכתב שאינו מעיד על רצונה לקדם את הפרויקט לטובת הציבור. ועדת המכרזים תלמד אז המכתב ותגיב באופן רשמי בהמשך".
בטל שלח
    לכל התגובות
    x