$
בארץ

חוק הדלקן האוניברסלי אושר לקריאה ראשונה

החוק קובע כי מכשיר הדלקן שיותקן ברכבים יאפשר תדלוק בכל תחנות הדלק, בדומה למשיכת כסף עם כרטיס אשראי בכלל הכספומטים

תומר אביטל 12:2106.01.10

ועדת הכלכלה אישרה היום (ד') לקריאה ראשונה את "חוק הדלקן האוניברסלי". החוק קובע כי מכשיר הדלקן שיותקן ברכבים יאפשר תדלוק בכל תחנות הדלק, בדומה למשיכת כסף עם כרטיס אשראי בכלל הכספומטים.

 

המהלך, אם יושלם, עשוי לעורר מהפכה במשק הדלק כיוון שלקוחות יוכלו להתקשר עם כמה ספקים, ולהתמקח על גובה ההנחה. כפי שנחשף הבוקר ב"כלכליסט", מדובר בנתח שוק מהותי, שכן כמעט מחצית מהתדלוקים המתבצעים בתחנות הדלק הגדולות מתבצע באמצעות דלקן.

 

למרות שחברות הדלק הביעו היום את תמיכתן בחוק, ל"כלכליסט" נודע, כי בימים האחרונים חלקן הפעילו לוביסטים בכנסת, וכך גם חברות האשראי שיפסידו מהתקנת דלקן אוניברסלי, במטרה לסכל את החוק.

 

עמדת תדלוק. בקרוב כמו כספומט? עמדת תדלוק. בקרוב כמו כספומט? צילום: דוד הכהן

 

חברי הוועדה אישרו היום כאמור את הצעת החוק, אך הכריזו כי יתקנו את הצעת החוק לפני הקריאה השנייה והשלישית. מסתמן כי החוק אכן יאפשר התקנת דלקן אוניברסלי, אך ניתן יהיה להשתמש בו רק בתחנות דלק איתן נחתם הסכם מראש. בנוסף, נוצרה מחלוקת לגבי מימון התקנת הדלקן. לפי חלק מחברות הדלק מחירי הדלקן נעים כיום בין 400 ל-1,000 שקל, והן מממנות זאת תמורת הסכם בלעדיות.

 

לדבריהם, אף חברת דלק לא תסכים לממן דלקן אוניברסלי מכיסה. הדיון התלהט והוסכם כי תימצא פשרה לאחר אישור החוק בקריאה הראשונה, למרות שחלק מחברי הוועדה הביעו חשש כי ריכוך החוק יפגע בקידום התחרות.

 

אקוניס: "חייבים להגביר התחרות במשק הדלק"

 

ח"כ עמיר פרץ (עבודה) הכריז, כי לאחר אישור החוק הוא יגיש הצעת חוק נוספת שתהווה לדבריו שלב ב' בקידום התחרות. הצעת החוק תקבע הקמת מערך סליקה ארצי אשר תאפשר תדלוק בכל תחנה, גם ללא הסכם מוקדם.

 

ח"כ שי חרמש (קדימה) יוזם החוק, אמר ל"כלכליסט", כי "אני מברך על קידום הצעת החוק הפרטית להגברת התחרות במשק הדלק. גם אם לא עלה בידי להביא את הצעת החוק אל התחנה הסופית שבה זמינות אספקת הדלק באמצעים תחרותיים תינתן לצרכנים בדרך ובאופן שבו ניתן למשוך מזומנים מכספומטים, הרי עצם העובדה שנגיע לסטנדרטיזציה במכשור, תקל ותקדם באופן משמעותי את התחרות על כיסו של הלקוח ותביא בהמשך להוזלה של ממש בעלויות הדלק למגזר הציבורי הפרטי והעסקי באמצעות הגברת התחרות.

 

"בנוסף, החוק יגדיל את הזמינות של חברות הדלק הקטנות להיות שותפות שוות לחברות המובילות בהתמודדות על טנק הדלק של הלקוח". יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ אופיר אקוניס אמר, כי "חייבים להגביר את התחרות במשק הדלק. הצעה זו תעמיק את התחרות ותאפשר לאלפי צרכנים בעלי דלקנים לתדלק בכל תחנה".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x