$
בארץ

מדד מצב הרוח הכלכליסטי: הכי טוב בבית

גם אחרי החגים הישראלים שומרים על אופטימיות: הביטחון התעסוקתי מגיע ל־54%, שיא של שנה, ו־34% מהציבור מאמינים שהכנסתם רק תלך ותעלה בשנה הקרובה. בניגוד לבאז הכללי, רוב הציבור מגלה מעט מאוד עניין בשוק הנדל"ן

כתב כלכליסט 21:5409.11.09

 

מצב הרוח וסקאלת התחושות: יציבות של אחרי החגים

 

המאפיין המרכזי של מצב הרוח באוקטובר היה יציבות: ההרגשה הטובה של "ראלי סוף השנה", שבלטה במצב הרוח חודש קודם לכן, התמתנה - אבל היא עדיין מלווה את התחושה של רוב הישראלים.

 

שיעורה של תחושת הדאגה נותר, כמו בחודשים האחרונים, יציב על 40% - זאת לאחר מגמת ירידה שנרשמה מאפריל ועד יולי. גם תחושות אחרות נותרו בעינן: האופטימיות מקיפה כ־35% מקרב הציבור, תחושות היציבות והתסכול מקיפות כ־26% מהציבור, ותחושת הרוגע מקיפה יותר מ־21% מהציבור.

 

שיעור הנותנים ציון חיובי למצבם עומד על כ־38% - בדומה לשיעורים שנמצאו בחודשיים האחרונים, וגבוה בהשווה לשיעורי אפריל־אוגוסט 2009.

 

 

 

 

שוק הנדל"ן: רוב מהומה על לא מהומה

 

שוק הנדל"ן עורר תשומת לב רבה בתקופה האחרונה, ונוצר הרושם שמדובר בשוק פעיל במיוחד. הנתונים שעולים בסקר, לעומת זאת, חושפים תמונה רדומה בהרבה: שיעור המבקשים לקנות בית או דירה הוא נמוך למדי, ושיעור המבקשים למכור הוא נמוך אפילו יותר.

 

לאור ההתפתחויות בשוק הנדל"ן, האם תשקול למכור דירה בקרוב?

 

 

שיעור המוכרים הפוטנציאליים נמוך אפילו יותר משיעור הקונים הפוטנציאליים, ועומד על 7% מקרב כלל הציבור. התבוננות בבעלי אפשרות כלכלית בלבד (תוך ניכוי מי שאין להם דירה למכור או מי שאינם יכולים לשדרג דיור כעת) מעלה שיעורים דומים לאלו שנמצאו בקניית דירה: כשליש מבעלי האפשרות הכלכלית שוקלים למכור דירה בקרוב לעומת כשני שלישים המסתייגים מכך. אפשר היה להניח שמדובר בשוק של קונים, אבל המספרים הנמוכים מעידים כי בסך הכל, מדובר בשוק רדום למדי.

 

העתיד הכלכלי: האופטימיות הולכת ומתחזקת

 

ממוצע הביטחון של המועסקים במקור פרנסתם דומה לזה שנמצא בחודש הקודם ועומד על 6.5. שיעור מי שנותנים ציונים חיוביים למידת הביטחון במקור פרנסתם עומד על כ־54% - הגבוה ביותר מתחילת השנה, וגבוה אף יותר מזה שנרשם באוקטובר, עת החגים (52%).

 

 

בבדיקת תחושת ההכנסה העתידית נרשמת מגמת התכנסות והתייצבות: 34% מהציבור סבורים כי הכנסתם תעלה - נמוך יותר מספטמבר (38%), אבל גבוה יחסית ליתר חודשי השנה (22%–32%). שיעור מי שסבורים שהכנסתם תרד מגיע ל־8%, בדיוק כמו בחודש קודם, ובפער ניכר משיעורי הבמחצית הראשונה של השנה (15%–20%).

 

האחוזים החסרים זרמו לאלו שמאמינים כי הכנסתם תיוותר בעינה: כ־58% מהמועסקים מאמינים שהכנסתם לא תשתנה בשנה הקרובה. 

 

השינוי בהוצאות: הקיצוץ בשומנים מתמתן

 

עקבות אופוריית החגים מופיעות בבדיקת ההוצאות החודשיות, שמוכיחה כי הקיצוץ בשומנים הולך ומתמתן. עם זאת, התנהגות הצריכה ממשיכה להיות מצומצמת: יותר אנשים מקטינים צריכת מוצרים בסיסיים, ופחות אנשים מגדילים הוצאה על מותרות.

 

שיעור מצמצמי ההוצאות הוסיף לרדת, ועמד החודש על כ־47%. שיעור מי שלא שינו את הוצאותיהם עומד על כ־39% מהציבור, ואילו שיעור מי שהגדילו את הוצאותיהם עלה החודש והקיף 14% מהציבור, לראשונה מאז תחילת השנה.

 

בבחינה ספציפית של תחומי הצריכה בולטת האטה במגמת ההקטנה בהוצאות על תחומי מותרות, אם כי שיעור המקצצים בתחומים אלו נותר גבוה גם החודש. לעומת זאת, נרשמה עלייה קלה בשיעור ההוצאות הקשורות בביגוד ובמתנות. 

 

השינוי בהוצאות: הקיצוץ בשומנים מתמתן

 

עקבות אופוריית החגים מופיעות בבדיקת ההוצאות החודשיות, שמוכיחה כי הקיצוץ בשומנים הולך ומתמתן. עם זאת, התנהגות הצריכה ממשיכה להיות מצומצמת: יותר אנשים מקטינים צריכת מוצרים בסיסיים, ופחות אנשים מגדילים הוצאה על מותרות.

 

שיעור מצמצמי ההוצאות הוסיף לרדת, ועמד החודש על כ־47%. שיעור מי שלא שינו את הוצאותיהם עומד על כ־39% מהציבור, ואילו שיעור מי שהגדילו את הוצאותיהם עלה החודש והקיף 14% מהציבור, לראשונה מאז תחילת השנה.

 

בבחינה ספציפית של תחומי הצריכה בולטת האטה במגמת ההקטנה בהוצאות על תחומי מותרות, אם כי שיעור המקצצים בתחומים אלו נותר גבוה גם החודש. לעומת זאת, נרשמה עלייה קלה בשיעור ההוצאות הקשורות בביגוד ובמתנות. 

 

על אילו מהסעיפים הבאים הוצאת באחרונה יותר כסף, ועל אילו הוצאת פחות?

 

 

מצב הרוח הכלכליסטי הוא מדד מיוחד של "כלכליסט" ומכון המחקר פאנלס, שנועד לאבחן הלכי רוח כלכליים וכלליים בקרב הציבור הישראלי, הן בהיבטים רגשיים והן בסוגיות התנהגותיות. מעקב אחר המדד שיתפרסם מדי חודש, יאפשר לזהות את המגמות בקרב הציבור לנוכח ההתפתחויות הכלכליות. המדד מתבסס על סקר שהתקיים ב-21-24 באוקטובר בקרב 509נשאלים, המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת בישראל. הסקר נעשה בידי מכון המחקר פאנלס, המתמחה במחקרי שוק באמצעות פאנל המשיבים באינטרנט Panel4all. טעות הדגימה המרבית היא 4.3%±.

 

 

 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x