$
בארץ

עיני יסדר

כך נהפך עופר עיני ללוביסט החזק במשק ולמוקד עלייה לרגל של ועדי עובדים שנשלחו לקדם דווקא את האינטרסים המסחריים של הבוסים שלהם - בעלי ההון

שאול אמסטרדמסקי 06:5918.05.09

העבודה על חוק ההסדרים מסמנת כל שנה את נקודת הפתיחה במירוץ של הלוביסטים הפועלים במערכת הפוליטית. אז הם נכנסים לפעולה מואצת בניסיון להשפיע על עיצוב החוק בעבור לקוחותיהם - לרוב הגורמים החזקים במשק.

 

עיקר עבודת הלוביסטים מתמצה בזיהוי האינטרסים הפוליטיים של מקבלי ההחלטות לצורך רתימתם לטובת האינטרסים המסחריים של לקוחותיהם. הפעם, הרבה לפני שמשולש היחסים הבעייתי יוגב־עיני־בלינקוב התפוצץ בתקשורת זיהו הלוביסטים כי הציר המרכזי של תהליך קבלת ההחלטות הוא יו"ר ההסתדרות עופר עיני, בניגוד לשנים קודמות, שבהן כוחו של יו"ר ההסתדרות היה מוגבל יחסית.

 

לשם כך הפעילו הלוביסטים את ועדי העובדים הגדולים והחזקים במשק, שהגיעו לעיני וקידמו דרכו בעקיפין את האינטרסים העסקיים דווקא של לקוחות הלוביסטים - בעלי ההון. אבל בזה לא מסתיים העניין. לאורך השנים ידעו הלוביסטים כי את מרבית הקרבות נגד הסעיפים השונים בחוק ההסדרים הם יהיו חייבים לנהל בכנסת. זאת משום שהניסיונות להשפיע על ביטול הסעיפים דרך שרי הממשלה נידונו כמעט תמיד לכישלון, בשל ההתעקשות הנחרצת של משרד האוצר.

 

השנה, בעזרתו של אורי יוגב, הצליח עיני לסדוק את חומת ההתנגדות של האוצר. דרך סדק זה, באמצעות הלוביסטים, זרמו פנימה כל האינטרסים המסחריים של בעלי העניין במשק, והשפיעו על שרי הממשלה השונים, שניצלו את המצב הייחודי שנוצר כדי לכופף את האוצר. כך, במכוון או שלא, נהפך עיני ללוביסט החזק ביותר במשק, זה ששולט כמעט לחלוטין במה שייכנס לחוק ההסדרים ובמה שייצא ממנו. אבל בחלק מהמקרים זה לא היה רק לטובת העובדים, אלא גם לטובת בעלי ההון. הנה כמה דוגמאות.

 

הלוביסטים גייסו את עיני באמצעות ועדי העובדים: ההכבדה הביורוקרטית המתוכננת על מקורות וחברת החשמל בוטלה

בוריס קרסני. מושך בחוטים בוריס קרסני. מושך בחוטים צילום: תומריקו

 

כוונת האוצר: להעביר סמכויות ממשרד התשתיות לרשות המים ולרשות אנרגיה חדשה שתוקם. על פי ההצעה, רשויות אלה היו יכולות לדחות או לאשר באופן בלעדי תוכניות פיתוח של מקורות או של חברת החשמל. המהלך מתיישב עם תפיסת האוצר, שלפיה יש לבזר את סמכויות הממשלה בידי רשויות מקצועיות, ולא בידי הרובד הפוליטי.

הלקוח: מקורות וחברת החשמל.

 

משרד הלובינג: פוליסי (בבעלות בוריס קרסני).

 

האינטרס המסחרי: ההצעה היתה יוצרת הכבדה רגולטורית על מקורות ועל חברת החשמל, ללא יכולת ערעור לדרג הפוליטי.

 

שיטת הפעולה: מקורות היא חברה ממשלתית בעלת ממשקים מעטים עם הציבור הרחב, ולכן לא היתה לחברה יכולת לפעול באמצעות התקשורת ליצירת דעת קהל חיובית בעדה. במקביל, הקמת רשות האנרגיה הוכנסה על ידי הממונה על התקציבים, רם בלינקוב, להסכם הקואליציוני בין ישראל ביתנו והליכוד. לפיכך החליטו הלוביסטים לפעול בשני מישורים. במישור הפוליטי, נציגי החברה הבהירו לשר התשתיות החדש, עוזי לנדאו, כי העברת הסמכויות ממשרדו תצמצם את יכולת שליטתו בתחום התשתיות.

 

שנית, במישור ההסתדרותי, ביוזמת הלוביסטים נעשתה פנייה של ועד עובדי מקורות ושל ועד עובדי חברת החשמל - שניהם מהוועדים החזקים במשק - לעיני. העובדים הבהירו לעיני כי ההצעה עלולה לגרום למקורות לאבד פרויקטים עתידיים או לחלופין לפגוע בחברת החשמל, דבר שיביא לפיטורי עובדים.

 

התוצאה: כל הסעיפים בתחומים אלה הוצאו לחלוטין מחוק ההסדרים.

 

עיני החליש את אגף התקציבים: הרפורמות בטלוויזיה ובסלולר - בחוץ

כחלון. רכב על ההצלחה של עיני כחלון. רכב על ההצלחה של עיני צילום: תומריקו

 

כללי: בתחום התקשורת לעיני לא היתה נגיעה אישית, אולם החלשת אגף התקציבים על ידו אפשרה לשר התקשורת משה כחלון לנצל את המצב לטובתו. במשרדי הלובינג זיהו את ההזדמנות ועודדו את כחלון לתבוע שמשרדו יקדם מהלכים במנותק מחוק ההסדרים.

 

כוונת האוצר: רפורמה כוללת בענף התקשורת: ביטול שיטת הזיכיונות בטלוויזיה המסחרית ומעבר לרישיונות; שידור פרסומות ויצירת חבילות שידורים צרות בכבלים ובלוויין; החדרת מפעיל נוסף בענף הסלולר וביטול הזיקה בין רכישת מכשירים לסבסוד השיחות.

 

הלקוח: זכייניות ערוץ 2 קשת ורשת, זכיינית ערוץ 10 ושלוש חברות הסלולר הגדולות.

 

משרדי הלובינג: פוליסי, גלעד שירותי לובינג (עבור ערוץ 10), אימפקט (זכייניות ערוץ 2).

 

האינטרס המסחרי: הזכייניות רצו לקדם את המעבר לשיטת הרישיונות ולעכב את הנגיסה של חברות הכבלים והלוויין בשוק הפרסום. חברות הסלולר רצו להוציא מן החוק את הסעיפים הנוגעים להן.

 

שיטת הפעולה: בשוק הטלוויזיה, שכנעו הלוביסטים את השר כי התזה שמקדמים אנשי האוצר שגויה מבחינת כלכלית. הם טענו שהרפורמה של האוצר תמסמר אותו בעתיד למחויבויות שונות, בעוד איש אינו יודע כיום כיצד ייראה שוק הטלוויזיה בעתיד, לאחר שייכנס לפעולה מערך השידורים הדיגיטלי. בשוק הסלולר הגישו החברות חוות דעת משפטיות, שלפיהן המהלכים שהאוצר מקדם אינם יכולים להיכלל בחוק ההסדרים.

 

התוצאה: המעבר משיטת הזיכיונות לשיטת הרישיונות נותר בחוק, הרפורמה בטלוויזיה הרב־ערוצית נדחתה בכמה שנים ושני המהלכים בתחום הסלולר הוצאו מהחוק.

 

 

עיני נענה לפניית יו"ר ההסתדרות הרפואית: הסמכות נשארה באותן ידיים

 

כוונת האוצר: להעביר מההסתדרות הרפואית למשרד הבריאות את סמכויות ההסתדרות הרפואית לקביעת נהלים למתמחים לרפואה.

 

הלקוח: ההסתדרות הרפואית בישראל.

 

משרד הלובינג: גלעד שירותי לובינג.

 

האינטרס המסחרי: לשמור על הסמכויות בידי ההסתדרות הרפואית.

 

שיטת הפעולה: הלוביסטים יזמו פנייה של יו"ר ההסתדרות הרפואית לעיני, כדי שייאבק בהצעת האוצר.

 

התוצאה: הנושא הוצא לחלוטין מהחוק.

 

 

הוועד גייס את עיני במקביל לכחלון: הפרטת הדואר יצאה מהחוק

 

כוונת האוצר: להפריט את חברת הדואר בשני שלבים, ובמקביל להסיר חסמים מבנק הדואר כך שיוכל להתחרות בבנקים המסחריים.

 

הלקוח: חברת הדואר.

 

משרד הלובינג: פוליסי.

 

האינטרס המסחרי: להשפיע על מתווה ההפרטה, כך שמי שייתן את הטון יהיה משרד התקשורת ולא משרד האוצר.

 

שיטת הפעולה: במקביל לשכנוע שר התקשורת, משה כחלון, כי מוטב שמשרדו יהיה אחראי על הנושא בנפרד מחוק ההסדרים, נעשתה פנייה לעיני דרך ועד העובדים של חברת הדואר.

 

התוצאה: הסעיף הוצא מחוק ההסדרים, ויקודם רק בכפוף למו"מ עם העובדים.

 

 

הסטודנטים רתמו את עיני למאבק: סעיפי ההשכלה הגבוהה בוטלו והיו"ר הגדיל את מעגל אוהדיו

סטודנטים. נמנעה פגיעה בוועד ראשי האוניברסיטאות (למצולמים אין קשר לנאמר) סטודנטים. נמנעה פגיעה בוועד ראשי האוניברסיטאות (למצולמים אין קשר לנאמר) צילום: מאיר אזולאי

 

כוונת האוצר: החלשת כוחה של הוועדה לתקצוב ותכנון (ות"ת) במועצה להשכלה גבוהה על ידי שינוי הרכבה, מינוי חשב מטעם האוצר והקמת חברה ממשלתית לצורך תקצוב דיפרנציאלי של האוניברסיטאות בהתבסס על איכות המחקר וההוראה, כמו גם העלאת שכר הלימוד בחוגים המבוקשים.

 

הלקוח: ועד ראשי האוניברסיטאות, מכון ויצמן, אוניברסיטת בן־גוריון, ועד ראשי המכללות האקדמיות.

 

משרדי הלובינג: פוליסי, גלעד שירותי לובינג (ועד ראשי המכללות).

 

האינטרס המסחרי: הפגיעה בכוחה של הוועדה לתקצוב ותכנון היתה גוררת פגיעה בעיקר באוניברסיטאות ובראשיהן, ששולטים כיום הלכה למעשה בוועדה, וכתוצאה מכך גם באופן תקצוב מוסדות ההשכלה הגבוהה.

 

שיטת הפעולה: הלוביסטים זיהו שעיני אינו מעוניין לצייר את עצמו בתור מי שמגן רק על ועדי העובדים החזקים במשק, אלא כמי שדואג בעיקר לשכבות הביניים. לכן הם רתמו אותו גם לנושא ההשכלה הגבוהה. הפנייה לעיני נעשתה בעיקר דרך ארגוני הסטודנטים אבל גם דרך אנשי מפלגת העבודה, כדי שיתערב בנושא העלאת שכר הלימוד. בנושאים הקשורים להחלשת כוחן של האוניברסיטאות הצליחו הלוביסטים להפגיש את ראשי האוניברסיטאות ישירות עם ראש הממשלה ושר האוצר, כפי שעשו בשנה שעברה, למורת רוחו של האוצר.

 

התוצאה: כל הסעיפים הנוגעים להשכלה הגבוהה ולשינויים מבניים במערכת החינוך יצאו מחוק ההסדרים.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x