• תפריט
בארץ

רכבת ישראל לעובדים הערבים: מי שעבד שנה כתצפיתן - עבודתו תיחשב כשירות צבאי

הצעת הפשרה עלתה במהלך הדיון בביה"ד לעבודה, בעניין פיטורי התצפיתנים הערבים; נציגם אמר, כי "ההצעה מכשירה תנאי לא חוקי"

מארק שון 17:3119.04.09

במסגרת הדיון, היום (א'), בבית הדין האזורי לעבודה, בנוגע להעסקתם של עובדים ממוצא ערבי כתצפיתנים בשירות רכבת ישראל, הציעה הנהלת הרכבת פשרה, לפיה כל עובד ערבי עם וותק של שנה כתצפיתן, יוכל להמשיך את עבודתו כאשר הוותק ישמש שווה ערך לשירות צבאי.

הדיון היום התקיים בעקבות פרשת פיטוריהם של כ-40 מעובדי חברת כוח האדם "השמירה", המועסקים ברכבת ישראל, בתחילת חודש מרץ. אז, קיבלו העובדים מכתב, המודיע להם על הפסקת עבודתם, החל ב-1 באפריל. הסיבה לפיטורים, שלא נכתבה במכתב, הינה שינוי של תנאי המכרז במסגרתו מתקשרת "השמירה" עם הרכבת, אשר מונע העסקת עובדים שלא שירתו בצבא.

 

מרבית העובדים הועסקו כתצפיתנים במפגשים בין מסילות רכבת לכבישים ותפקידם - להתריע בפני הקטר על מכשולים או רכבים תקועים על המסילה.

 

עו"ד תאופיק טיבי, המייצג את העובדים, התייחס בשיחה עם "כלכליסט" להצעת הרכבת מהיום ואמר: "ההצעה מכשירה תנאי לא חוקי: תפקיד התצפיתן הינו פקידותי-אינפורמטיבי, אין לו זכות לשאת נשק או להפעיל סמכות ביטחונית. מדובר על תפקיד זוטר, שבקושי מקבלים עליו שכר מינימום".

 

עוד לדברי טיבי, "אסור על-פי חוק שוויון הזדמנויות בעבודה, שאוסר פיטורים ממניעים שאינם מן העניין, לפטר על סמך שירות צבאי. שירות צבאי אינו רלוונטי כאן, כיוון שלא מדובר בעבודה ביטחונית".

 

עוד במסגרת הדיון היום, האריך בית הדין את צו המניעה שניתן בתחילת אפריל למניעת הפיטורים והורה, כי בתוך שבוע יוגשו הסיכומים של הצדדים. בית הדין קבע גם, כי כל החומר הרלוונטי יועבר לנציבת שוויון הזדמנויות בעבודה, שלא נחכה בדיון.

 

מיומנות מהטירונות

 

יהודה שקד, מנהל אגף פיקוח בטיחות ברכבת ישראל, נשאל בעדותו בבית הדין, האם קביעה קטגורית שמוציאה עובדים ערבים מקובלת עליו. שקד השיב, כי

"ההסתכלות שלי לגבי התאמת מועמדים או בעלי תפקידים במסגרת הפרוייקט הזה, היא הסתכלות מקצועית לחלוטין. במסגרת הפרוייקט מועסקים גם נשים ובני לאומים אחרים".

 

שקד הוסיף, כי הובאו לידיו מקרים חריגים, שלא שירתו בצבא, והוא אישר 10 מהם. הוא אף ניסה להסביר את ההגיון מאחורי התנאי במכרז ואמר, כי "בטירונות, העובד קיבל כלים וקיבל מיומנות מקצועית לתפקוד תחת לחץ, לעבודה תחת מסגרת צבאית - שהרי כל הפרוייקט בנוי ממערכת היררכית - ולמיומנות מסויימת בהפעלת מכשירי קשר", אך שקד הודה כי ניסיון מסוג זה ניתן לצבור גם במערך האזרחי.

 

עו"ד טיבי מייצג עד כה כ-40 עובדים, אך מדי יום מצטרפים לתביעה עובדים חדשים, שמפוטרים מהרכבת בשל אותה התניה. לשאלת "כלכליסט" ענה טיבי, כי אין לו נתונים מדוייקים לגבי מספר הערבים שהרכבת מעסיקה, כיוון שהמידע שמור ברכבת ישראל. "אני מעריך שמדובר ב-60-70 עובדים, אבל לא בטוח שכולם תצפיתנים", אמר טיבי.

 

"תאונת רכבות - כמו מגה-פיגוע"

 

מחברת "השמירה" נמסר בתגובה: "רכבת ישראל פרסמה מכרז חדש, להמשך מתן שירותי פיקוח על מפגשי מסילה. תנאי הסף של רכבת ישראל במסגרת המכרז החדש קובעים, כי המועסקים במתן שרותי הפיקוח יהיו, לכל הפחות, בוגרי שרות צבאי סדיר מלא בצה'ל.

 

"בהתאם לכך, פועלת החברה באיתור מועמדים העונים לדרישות הסף האמורות ותעשה ככל הניתן להמשיך להעסיק עובדים, שאינם עונים לדרישות אלו, באתרים אחרים".

 

מרכבת ישראל נמסר בתגובה: "תפקיד התצפיתנים הוא תפקיד ביטחוני לכל דבר, שמטרתו מניעת פגיעה בחיי אדם. פוטנציאל הנזק של תאונה במפגש רכבת שווה ערך למגה-פיגוע מבחינת היקף הנפגעים. הניסיון המקצועי מלמד, שבמקרה בו מדובר בתפקידי ביטחון שמטרתם שמירה על חיי אדם – דרישת השירות הצבאי היא דרישה עניינית, הכרחית ומתבקשת, שנובעת משיקולים מקצועיים בלבד.

 

"יחד עם זאת, הרכבת מוכנה להגמיש את הדרישה ולהמיר את הניסיון בניסיון שנרכש אצל מפקח מפגשים, שעבד שנה בתפקיד, זאת מתוך הבנה, כי במסגרת העבודה בשטח הוא רכש מיומנויות וכשירויות מקבילות לאלו שנרכשו בשירות צבאי ושנדרשות לצורך ביצוע התפקיד.

 

"מהנתונים שעלו בדיון נראה, כי ההצעה היתה מאפשרת להחזיר לעבודה לפחות שני שליש מהמבקשים".

 

את רכבת ישראל ייצג בדיון עו"ד גדעון רובין ואת חברת "השמירה" ייצג עו"ד שלום בר.

 

בטל שלח
    לכל התגובות