$
רכב

רבעון קשה לליסינג: אלפי מכוניות הוחזרו

המשבר בהייטק מביא לגל החזרות של מכוניות. חברות הליסינג "ממחזרות" את צי הרכב הקיים ע"י העברה של רכב מלקוח ללקוח, תמורת הנחה של עד 15% במחיר החודשי

ליאור גוטמן 20:5224.12.08

המשבר המתמשך בהיי-טק הציף את חברות הליסינג במכוניות משומשות: מבדיקת "כלכליסט" עולה, שברבעון האחרון של 2008 איבדו קרוב ל-3,000 איש את עבודתם בתחום, כאשר קרוב ל-80% מהם החזיקו במסגרת התפקיד רכב צמוד. "כבר לפני שנה הורגשה האטה בענף אולם אף אחד לא חזה את עומק הירידה בהיקף

המשרות בתחום", מסבירה גלית פיין, אנליסטית ב-STKI, חברת מחקר בתחום ה-IT (מערכות מידע).

 

לדבריה, בתקופה האחרונה ניכרת מגמת ירידה של עד 15% במספר הפרויקטים המטופלים, וחברות עברו מ"התחדשות טכנולוגית להילוך הישרדותי".

 

חברות הליסינג מנסות להתמודד עם גל ההחזרות, באמצעות מיחזור צי הרכב, כלומר העברה של מכוניות שחזרו מלקוח אחד ללקוח אחר, בעבור הוזלה במחיר התשלום החודשי. "חברות רבות מקבלות צי רכב משומש, שגילו עד חצי שנה, בעבור הנחה של 10% עד 15% מתעריף התשלום החודשי", מספרת פול צוקר, מנכ"לית חברת נישה המתמחה בהשמת עובדים בתחום ההייטק.

 

לשם השוואה, אם היום תשלם חברת הייטק כ-2,700 שקל עבור מכונית מקבוצת שווי השימוש השנייה (מאזדה 3), התעריף החדש ינוע סביב 2,300 שקל בלבד. בשיטה זו, מצליחה חברת הליסינג לשמר אחוז מסוים מהכנסות החברה מצד אחד ומצד שני - היא חוסכת לעצמה עלויות שינוע, אחזקה ושמירה עבור צי הרכב המשומש, ששוכן במגרשי החברה.

 

פיין אף מוסיפה, שלאחרונה ניכרת מגמה, לפיה מנהלים בכירים בענף מוותרים על הרכב המפואר לטובת רכב משפחתי וצנוע יותר. ההערכות בתחום ההייטק הן, שבשנת 2009 תימשך מגמת הפיטורים בענף, כך שלא מן הנמנע שזרם המכוניות החוזרות יימשך - ואף יגדל.

 

דני שמעוני, מנכ"ל חברת הליסינג והשכרת הרכב הרץ, מספר שהוא חש במגמה, אם כי במספרים נמוכים מכלל השוק. לדבריו, לקוחות עומדים בפני שתי אפשרויות: לקחת רכב חדש במחיר גבוה, או רכב משומש, שגילו עד שנה, במחיר מופחת. "מכוניות שצברו בין 20 ל-30 אלף ק"מ, עוברות ללקוחות קיימים וחדשים. שאר ההחזרות מופנות למכירה".

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x