המבקר: אין קריטריונים ברורים למינוי מנכ"לים ממשלתיים
בעקבות בדיקת תהליך המינוי של מנכ"לים למשרדי הממשלה ולחצים מצד נציב שירות המדינה החליטה לאחרונה הממשלה לקבוע קריטריונים למינוי מנכ"ל, זאת לאחר 10 שנות דיונים. הממשלה השאירה לעצמו זכות למינוי "חריג"
"בשירות המדינה נדרשים כישורים ותנאי סף למשרות זוטרות, אולם לתפקיד משרד ממשלתי, השולט לעתים בתקציבים גדולים מאד, והוא מיישם מדיניות ממשלתית מורכבת ומגוונת - אין כל דרישה לכישורים", כך כותב מבקר המדינה, בעקבות בדיקת תהליך מינוי המנכ"לים למשרדי הממשלה.
נציב שירות
ההצעה הראשונה לקבוע קריטריונים למינוי מנכ"לים הועלתה כבר בשנת 1999, אולם ראשי הממשלה מאז סירבו להיענות לה, בנימוק כי "בהצעה יש כדי לצמצם את חופש הבחירה של הדרג הנבחר בבחירת תפקיד אמון מובהק."
בעקבות בדיקת המבקר את הנושא, וכן לאחר סדרה של לחצים שהופעלו על משרד ראש הממשלה מצד נציב שירות המדינה, החליטה הממשלה לבסוף בחודש אפריל 2008 כי מינוי מנכ"לים למשרדי הממשלה ייעשה בהתאם לקריטריונים ברורים.
החלטת הממשלה, המתבססת על המלצת מבקר המדינה ונציב שירות המדינה, קבעה כי לתפקיד מנכ"ל משרד ממשלתי יתמנה מי שהוא בעל תואר אקדמי ממוסד מוכר ובעל ניסיון ניהולי מוכח בתפקיד בכיר של 4 שנים לפחות. עם זאת החליטה הממשלה, בנוסף, כי במקרים חריגים ניתן למנות מועמד ללא השכלה אקדמית אם הוא בעל ניסיון ניהולי של 8 שנים בתחום עיסוקו המקצועי של המשרד. בהחלטת הממשלה לא הוסבר מהם אותם מקרים חריגים.