$
בארץ

הנוסעים לחו"ל לא יזכו הקיץ להגנה מחיוב יתר בסלולרי

משרד התקשורת ביקש כבר לפני חצי שנה לעשות סדר בחבילות השימוש במכשירים סלולריים בחו"ל. אולם במהלך שימוע שנערך לחברות הסלולר התברר שחלק גדול מהדרישות לא ניתן ליישום, וההליך ייפתח מחדש – לאחר שעונת התיירות תסתיים

אופיר דור 07:0431.07.13

משרד התקשורת לא יגן על הנוסעים לחו"ל מפני חיובי יתר במכשירים הסלולריים שלהם גם בעונת התיירות הנוכחית. לאור תלונות רבות שהגיעו אליו בנושא, פרסם משרד התקשורת בחודש ינואר שימוע הכולל רשימה ארוכה של דרישות מחברות הסלולר, שמטרתן להגן על המנויים מפני התעריפים הגבוהים הכרוכים בשימוש בטלפון בזמן נסיעה לחו"ל. אולם עד כה המשרד לא פרסם החלטה ביחס לשימוע, אף שחלפה יותר מחצי שנה.

ל"כלכליסט" נודע כי לאחר ששמעו את תגובת חברות הסלולר לשימוע בכתב ובעל פה, גילו במשרד התקשורת כי חלק מהדרישות שכלולות בו אינן ישימות מבחינה טכנית או שעלותן עבור החברות גבוהה מדי. כתוצאה מכך החליטו במשרד התקשורת לצאת לשימוע משני, שבו יוגדרו מחדש דרישות ישימות יותר לחברות הסלולר שמטרתן להגן על הצרכנים. לאחר פרסום השימוע יצטרך המשרד לשוב ולקבל את תגובת החברות, ורק אז יוכל לקבל החלטות בנושא.

 

נוסעים לחו"ל. לא מוגנים נוסעים לחו"ל. לא מוגנים צילום: shutterstock
 

הסמארטפונים הקפיצו את החיובים עוד יותר

קבלת חיובים של עשרות אלפי שקלים מחברות הסלולר לאחר החזרה מחו"ל איננה תופעה חדשה וכבר זכתה לכינוי Bill Shock ("חשבון מעורר תדהמה"). בשנים האחרונות התופעה התרחבה בשל העלייה בפופולריות של הסמארטפונים. המכשירים המתקדמים מקיימים אינטראקציה מתמדת עם האינטרנט, כך שצרכן שלא כיבה מראש את החיבור לרשת הסלולרית או שלא רכש חבילת גלישה מתאימה לפני יציאתו לחו"ל – יגלה שהחופשה שלו התייקרה.

 

גם במקרה שלקוח רכש חבילת דקות או גלישה מוזלות מחו"ל לפני הנסיעה, הוא צריך להיזהר שלא לחרוג ממנה, כיוון שאז יחויב לפי תעריף המחירון הגבוה.

 

בנוסף חלק מחברות הסלולר משווקות חבילות שיחה מוזלות, הפועלות באמצעות מנגנון Call Back ההופך שיחה יוצאת באופן אוטומטי לשיחה נכנסת. אולם כדי ליהנות מההנחה צריך התייר הישראלי להפעיל את הפונקציה במכשיר מראש, ואם לא עשה כן הוא ישלם את תעריף המחירון הגבוה.

 

מסיבות אלו ביקש משרד התקשורת לחייב את חברות הסלולר לעדכן בהודעת SMS מנויים שרכשו חבילות שיחות, גלישה או הודעות לשימוש מחו"ל לאחר שניצלו 50% ו־85% מתוכן. המשרד גם דרש מהחברות לחסום אוטומטית את השירותים ללקוח ברגע שהגיע לניצול מלא של החבילה.

 

כמו כן, ביקש משרד התקשורת לחייב את החברות לחסום כל מנוי חדש לשירותי הגלישה היקרים בחו"ל באופן אוטומטי, ולעדכן אותו בחשבון הטלפון כיצד ניתן לשחרר את החסימה.

 

דרישה נוספת שהופיעה במסמך השימוע היתה שלקוח שינסה לגלוש בחו"ל ללא חבילת גלישה, יקבל הודעה בדבר חסימת הגלישה עם ציון תעריף הגלישה לכל 1 מגה־בייט. אם הלקוח בחר בכל זאת להישאר פתוח לשיחות או גלישה מחו"ל, חברת הסלולר היתה צריכה לחסום אותו לשירותים כשהגיע לסכום של 100 שקל. הנחיה נוספת שנכללה במסמך היתה שחברות הסלולר יספקו ללקוחות שירות חינם לבדיקת רמת ניצול החבילות בחו"ל, באמצעות שיחת חינם או באתר האינטרנט שלהן.

 

ממשרד התקשורת נמסר: "המשרד מתכוון לצאת בקרוב בשימוע משני בנושא חיוב בגין שירותים בחו"ל. ההחלטה תתקבל בעוד חודש־חודש וחצי".

 

הליך התנדבותי במקום מנגנון מסודר

חברות הסלולר מפעילות כיום מנגנונים דומים לזה שמשרד התקשרות ניסה לקדם, אך הן אינן מחויבות לעשות כן ופועלות מתוך מחווה שירותית בלבד. בשנים האחרונות בוחרים יותר ויותר תיירים ישראלים לשכור כרטיס סים מקומי במהלך שהייתם בחו"ל כדי להוזיל את השיחות בתוך המדינה שבה הם נופשים. אולם במקרה זה צריכים הלקוחות להיפרד ממספר הטלפון הקבוע והמוכר שלהם.

 

כדי לא להפסיד את ההכנסות מלקוחות הנוסעים לחו"ל מציאות החברות מגוון חבילות גלישה מוזלות. אך ברוב המקרים החבילות אינן בלתי מוגבלות, כפי שנהוג כיום בחבילות בישראל.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x