כל אחד יכול להיות טאמבלר
הנפקתה הקרובה של מערכת הבלוגים, שהתפתחה הרחק מעמק הסיליקון, שולחת מסר מעודד לישראלים: ההצלחה יכולה לצמוח בכל מקום
11:20
27.08.11
החלטתה של פלטפורמת הבלוגים האמריקאית טאמבלר לצאת להנפקה לפי שווי של 800 מיליון דולר, הוא עדות ניצחת לכך שמשבר החוב האמריקאי מהשבועות האחרונים לא השפיע עמוקות על שוק ההון. היא מהווה בשורה טובה גם עבור חברות האינטרנט בארה"ב ובעולם שכבר עמדו בתור להנפקה, בהן זינגה וגרופון שתכננו להנפיק במיליארדי דולרים, אך טרם הספיקו.
יציאתה של טאמבלר להנפקה היא גם בשורה מצוינת עבור חברות האינטרנט הישראליות. לאו דווקא בגלל ההנפקה הבועתית: טאמבלר מעוניינת לגייס 100 מיליון דולר כאשר ארבע שנים לאחר הקמתה, עם 90 מיליון משתמשים, היא עדיין מחפשת את המודל העסקי שלה. זוהי בשורה מצוינת עבור החברות הישראליות דווקא בגלל מהות החברה. היא מוכיחה בעצם צמיחתה כי כל אחד - גם בישראל- יכול להיות טאמבלר. אך לשם כך הוא יזדקק לחזון לא קטן.
טאמבלר אמנם צמחה בארה"ב, אבל התפתחה בנפרד מסצנת הסטארט־אפים בעמק הסיליקון. כחברה ניו יורקית, הנמצאת הרחק ממאגר המוחות של סן פרנסיסקו ומאור הזרקורים של מיטב משקיעי ההון סיכון, התפתחה טאמבלר כחברה ששמה דגש לא על טכנולוגיה אלא בעיקר על עיצוב.
פלטפורמת הבלוגים של טאמבלר מבוססת על ממשק נעים לעין אשר גם בעידן האינטרנט הנוכחי, 10 שנים לאחר המצאת הבלוגים, ועמוק בתוך עידן הפייסבוק והטוויטר ממשיך לרכז אליו בלוגרים. אלה נמשכים לשם בשל היכולת לשגר במהירות ובנוחות מסרים קצרים מלווים בתמונות ובקטעי וידיאו אל המרחב המקוון. לשם השוואה, המתחרה הגדולה של טאמבלר היא פלטפורמת הבלוגים Posterous, חברה עמק סיליקונית שהוקמה על ידי מהנדסים מתכנית היזמים היוקרתית Ycombinator. טאמבלר כבר עקפה אותה בסיבוב, למרות ריחוקה הרב ממוקדי ההשפעה.
טאמבלר אמנם מזכירה במעט את גרופון ופייסבוק שלא הגיעו מתוך הבונטון הטכנולוגי אלא צמחו מתוך מודלים עסקיים חדשים וממשקים מעוצבים היטב, אך שלא כמוהם, לא צמחה בזכות הקירבה לשוק האמריקאי. גרופון התפשטה בארה"ב בזכות הצלחתה המסחררת בשיקאגו, פייסבוק כבשה את האוניבריסטאות היוקרתיות של ניו אינגלנד. 52 מיליון מתוך 90 מיליון המשתמשים של טאמבלר נמצאים מחוץ לארה"ב, כך שקשה להגדירה כ'אמריקאית'. וזו בשורה טובה לישראלים.
טאמבלר, שאנליסטים צופים לה עתיד מזהיר, לא פחות מזה של טוויטר או פייסבוק, הוכיחה שעיצוב חכם ומושך - ולא טכנולוגיה יקרה שמאחוריה עשרות שנות אדם או הייפ עמק סיליקוני- יכול להיות המפתח לכיבוש עולמי של בסיס משתמשים. בעידן מחשוב הענן, כאשר טכנולוגיה לבניית אתרי אינטרנט בנות מיליוני משתמשים זמינה לכולם, סטארטאפים מוצאים יותר ויותר את היתרון התחרותי שלהם לא על טכנולוגיה אלא על עיצוב חכם או על מודל עסקי מרענן. אמנם, יתרונה היחסי של התעשייה הישראלית נמצא בידע הטכנולוגי, אך המסר של טאמבלר הוא חזק ומהדהד: את הפייסבוק הבאה אפשר להקים בכל מקום על גבי כדור הארץ, ואם ממש רוצים – גם להנפיק אותה במחירי בועה.


