הפרברים מגיעים לעמק הסיליקון: מפגש התרבויות בין גוגל למוטורולה
רכישת מוטורולה על ידי גוגל היא גם מפגש נפיץ בין העובדים המעונבים של פעם לבין ארוחות השפים והמדיניות הפתוחה של ענקית החיפוש
עסקת הענק בין גוגל למוטורולה אינה רק הרכישה הגדולה ביותר אי פעם של חברת תקשורת או יצרנית סלולר, היא גם מיזוג של שתי תרבויות עסקיות שונות לחלוטין. מוטורולה היא חברה אמריקאית ותיקה ששורשיה נמצאים בפיתוח הבטריות ומכשירי הרדיו המסחריים הראשונים. גוגל, מצדה, היא חברה צעירה של תרבות ועידן האינטרנט.
הפער בין החברות מטריד לא מעט מעובדי מוטורולה, החוששים שגוגל רואה בחברה הוותיקה והאנכרוניסטית רק מאגר פטנטים מהלך, ולא חברה בעלת ניסיון וידע. מנכ"ל מוטורולה לשעבר, אדוורד זנדר, כבר אמר ל"וול סטריט ג'ורנל" שהאתגר הגדול ביותר הניצב בפני מוטורולה כעת הוא הצורך שלהם לעדכן את התרבות המסחרית ולהצליח בשוק העסקי, או ש"גוגל תסגור אותם ורק תתרכז בפטנטים", לדבריו.
את ההבדלים בין שתי החברות ניתן לזהות בקלות באמצעות התבוננות בקמפוסים שלהן. משרדי מוטורולה מוביליטי יושבים על חופי אגם מישיגן, באזור אמריקאי פרברי טיפוסי. המפקדה נמצאת בלב אזור תעשייתי של העיירה הקטנה ליברטיוויל, שם מוטורולה היא המעסיקה הגדולה ביותר ומשלמת המסים המובילה.
שאר החברות הנמצאות באזור התעשייתי הן מפעלים קטנים ומרכזי שירות, המשרתים את החזון המקובל של חברה אמריקאית מובילה באמצע המאה הקודמת - תרבות של מהנדסים שקטים, מנוסים ומשכילים העושים את עבודתם נאמנה.

מנכ"ל מוטורולה לעובדים: בואו בבגדים פחות רשמיים
משרדיה של מוטורולה הם פשוטים ונעימים - סדרה של מבני משרדים ריבועיים, לבנים וחד-גוניים. למרות המשכורת הגבוהה מהממוצע של מהנדסיה, הם עדיין אוכלים את ארוחות הצהריים שלהם בקפטריה עממית. גוגל, מצדה, יושבת בלב לבו של עמק הסיליקון ומייצגת את החלום של כל חברת אינטרנט מודרנית. משרדיה החדשים מעוצבים להפליא, והם מוקפים במגרשי כדורגל וכדורסל ענקיים ומדשאות עצומות.
עובדי גוגל יכולים להביא את כלביהם לעבודה, הם נוטלים חלק בישיבות הנהלה, ויכולים להשקיע 20% מזמן העבודה שלהם בפרויקטים אישיים. בניגוד לעובדי מוטורולה, את הארוחות שלהם הם מקבלים בחינם ומשפים אישיים — וזאת אפילו שמהנדס בגוגל מרוויח 114 אלף דולר לשנה, לעומת משכורת של 79 אלף דולר לבעל תפקיד מקביל בחברה שנרכשה זה עתה.
דוגמה נוספת להבדלי הגישה בין החברות מספקות הגישות השונות שלהן לנושא האנרגיה הירוקה. המבקרים במשרדי מוטורולה נתקלים בחניונים עצומים, וברכבי השטח המזהמים המשרתים את רוב העובדים. הרכב הפופולרי ביותר בקרב עובדי גוגל, לעומת זאת, הוא הטויוטה פריוס ההיברידית. סנג'יי ג'ה, מנכ"ל של מוטורולה מוביליטי ולשעבר המנכ"ל המשותף של כל מוטורולה, מוביל זה כמה שנים מדיניות של שינוי ארגוני, ואף עודד את העובדים לבוא בבגדים פחות רשמיים.
סנג'יי ג'ה גם עובד על מנת לקצץ בדרג ניהול הביניים ולתת לעובדים יותר חופש פעולה - תחום שבו גוגל מתמחה. הוא מצדו בטוח ששתי החברות יוכלו ללמוד לשתף ביניהן פעולה, וציין שהסיבה העיקרית להבדל בין שתי החברות היא דווקא הקושי בעיצוב חומרה לעומת עיצוב תוכנה: "כאשר יש לך באג תוכנה, אתה יכול לתקן אותו אחר כך. זה לא המקרה כשמדובר בבאג חומרה". לדברי ג'ה, "אתגרים זה דבר טוב. יש לנו מה ללמוד זו מזו".
גוגל, שכנראה ערה להבדלים הגדולים בין החברות, ציינה שהחברה מתכוונת להשאיר את מוטורולה כחטיבת רווח נפרדת, ולפיכך לא תהיה כל בעיה של קונפליקט בין התרבויות הארגוניות השונות של החברות.


