$
כלכליסט-טק

הבועה עדיין לא כאן: בכמה קונים היום חברת הייטק ממוצעת?

מיקרוסופט שילמה ביוקר עבור סקייפ, והערכות השווי של פייסבוק וגרופון מזנקות. אבל המחיר הממוצע של החברות שנמכרו, בארה"ב ובארץ, דווקא דורך במקום

אסף גלעד 16:04 15.05.11

 

עסקת הענק שבמסגרתה רכשה מיקרוסופט את סקייפ ב-8.5 מיליארד דולר גרמה להרמת גבות רבות ברחבי העולם. לא רק שעצם השילוב בין שני המותגים אינו מובן מאליו, אלא שגם הסכום ששילמה על סקייפ הענקית מרדמונד נראה חלומי, על גבול ההזוי.

 

עובדה. חברות ענק כמו פייסבוק וגוגל לא העזו להציע חצי מכך. סקייפ היא אמנם חברת ענק המשרתת 663 מיליון משתמשים ומכניסה 860 מיליון דולר בשנה, אך בשורה התחתונה מדובר בחברה מפסידה. הרכישה הזאת מחזקת עוד יותר את החשש מפני בועת הייטק נוספת, שאת הדי התנפצותה בתחילת העשור הקודם רבים שומעים עד היום.

 

סקייפ ומיקרוסופט. סימנים של בועה?
סקייפ ומיקרוסופט. סימנים של בועה?צילום: בלומברג

 

מחקר שערך לאחרונה "הניו יורק טיימס" הראה כי ב-1999, שנה בועתית בעליל, שוויין של 24 חברות הטכנולוגיה הגדולות ביותר שהונפקו באותה שנה עמד על 71 מיליארד דולר. ב-2011, כך לפי המחקר, שוויין של חמש החברות הפרטיות הגדולות ביותר שעדיין לא הונפקו - פייסבוק, זינגה, גרופון, לינקדאין וטוויטר - מגיע גם כן ל-71 מיליארד.

 

גם נתון זה כבר נחשב לנמוך למדי, כיוון שמאז פרסום המחקר, שנערך לפני יותר מחודש, עלה שוויה המוערך של גרופון (שצפויה לצאת להנפקה לפי הערכת שווי של 15 מיליארד דולר), והערכות השווי של פייסבוק לא מפסיקות לזנק. אז האם אנחנו בפתחה של בועה?

 

מגה-עסקאות? אולי, אבל לא הרבה

 

מבט מעמיק יותר על החברות בשוק ההנפקות, המיזוגים והרכישות מגלה נתונים מעט אחרים. לפי נתוני איגוד קרנות ההון סיכון האמריקאי, שווייה הממוצע של חברת הייטק שנמכרה במהלך הרבעון הראשון של השנה עמד על 131 מיליון דולר, ירידה של 50 מיליון דולר בשווי ביחס לרבעון המקביל אשתקד. השווי הממוצע של חברת הייטק שנמכרה בארה"ב בשנת 2010 עמד על 149 מיליון דולר - עלייה קלה ביחס לשווי הממוצע ב-2009, שעמד על 143 מיליון דולר.

 

 

גם בישראל המצב דומה. חברת המחקר IVC פרסמה לאחרונה נתונים המעידים דווקא על ירידה בערכן של חברות ההייטק, וסקר של משרד עורכי הדין שיבולת מציג תמונה דומה. עסקת רכישה ממוצעת בשנה החולפת עמדה על 32 מיליון דולר, ירידה של 15% ביחס ל-2009, אז הוערכו העסקאות ב־37 מיליון דולר. השנה נמכרה פרוביג'נט תמורת 313 מיליון דולר, בעסקה המוגדרת כגדולה ביותר בתחום ההייטק בישראל זה שנתיים.

 

ייתכן שנראה מגה-עסקאות כמו אלה שהיו כאן לפני שנים. מספיק רק להיזכר בישראליות כמו מרקורי, שנמכרה ב-4.5 מיליארד דולר, אם־סיסטמס, שנקנתה תמורת 1.55 מיליארד דולר, או DSPC, שנמכרה ב-1.6 מיליארד דולר. אך בעתיד הנראה לעין, עסקאות מעין אלו ימשיכו כנראה להיות היוצאות מן הכלל.

 

בינתיים יש מי שמנצלים את אווירת הבועה לטובתם: היזמים הישראלים מגייסים עשרות מיליוני דולרים, על בסיס העלייה המטאורית בשווי ענקיות האינטרנט של עמק הסיליקון. קרנות ההון סיכון משתתפות במשחק ונכנסות להשקעות חדשות בערכים גבוהים במיוחד.

 

רוג'ר מק'נאמי, אחד המשקיעים בפייסבוק, אמר לפני כמה שבועות ל"ניו יורק טיימס" כי הוא "חושש מכך שהמשקיעים חושבים שכל השקעה בחברה הנשענת על הרשתות החברתיות תהיה טובה כמו פייסבוק. הצטברו חברות ספורות ומוצלחות מאוד בתחום האינטרנט, אבל זה יהיה מאוד מפתיע אם גם הדור הבא של החברות יהיה אטרקטיבי באותה מידה". בינתיים הוא כבר הספיק לקבל צ'ק שמן של כ-6 מיליארד דולר, כאחד ממקימי סילברלייק - בעלת המניות העיקרית של סקייפ.

x