סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
נהג של אוטובוס בית ספר אוטונומי AI
נהג של אוטובוס אוטונומי AI (CHATGPT)

אם כלי AI יחליפו 10% מהעובדים - מה יקרה עם השאר?

הכניסה של בינה מלאכותית כבר משנה את שוק העבודה, את אופיין של משרות ואת הדרישות מעובדים. איך מתכוננים לעתיד המשתנה ואילו כישורים כדאי לטפח או ללמוד על מנת להישאר רלוונטיים

10% מהעובדים בארה"ב עלולים לאבד את עבודתם לטובת בינה מלאכותית, כך לפי דו"ח כלכלי חדש של שהוכן עבור הממשל האמריקאי. הדו"ח הזה מצטרף לדוחות נוספים שמתריעים כי כניסת כלי AI תשנה את שוק העבודה באופן שיגרום להיעלמותם של חלק מהמשרות, לשינוי אופיין של משרות אחרות ולצד זאת, גם להיווצרות תפקידים ומקצועות חדשים.
במציאות הזו, כאשר הטכנולוגיה מתפתחת בקצב מהיר וכאשר כל הזמן מפתחים כלים חדשים, מה יקרה עם 90% העובדים הנותרים, אלה שהמשרות שלהם ישתנו, שאולי חלק מהפונקציות שלהן ייעלמו? איך אפשר להתכונן לעתיד המשתנה ואילו כישורים כדאי לטפח על מנת להישאר רלוונטיים?
הדו"ח החדש, שפורסם לראשונה ב-CNN, דן בהשפעות של AI על שוק העבודה ומצא שאותם 10% מהעובדים עוסקים בעבודות 'רגישות מאוד' להשפעות בינה מלאכותית. היועצים הכלכליים גם התריעו שעובדים עם פחות השכלה ובעלי הכנסה נמוכה פגיעים במיוחד. מדובר בעובדים שמבצעים משימות פשוטות יחסית ולכן הסיכון עבורם הוא גבוה. עוד קבעו בדו"ח כי 20% מהעובדים, נמצאים בעבודות עם 'חשיפה גבוהה' ל-AI כך שאופי התפקיד שלהם עלול להשתנות לחלוטין בעקבות כניסת הטכנולוגיות החדשות.
היועצים הדגישו שבעוד שבינה מלאכותית עשויה לשנות את האופי של משרות מסוימות, זה לא אומר בהכרח שמשרות אלה יבוטלו, מכיוון שהן עדיין עשויות לדרוש פיקוח אנושי או משימות אחרות. כמו כן, הדגישו שבעוד שחלק מהמשרות ייעלמו, יווצרו גם משרות חדשות. כדוגמא הם נתנו נהג הסעות ילדים. יכול להיות שבינה מלאכותית תוכל להחליף את משימת הנהיגה אבל עדיין יהיה צורך באדם שיפקח על ההסעה, שידאג לבטיחותם של הילדים בכניסה וביציאה מהרכב ובמהלך הנסיעה.
הדוגמא של נהג הסעות אולי לא מספיק לוקחת בחשבון את הקפיצה המטאורית עם כניסתם כלי הבינה המלאכותית היוצרת (Generative AI) כמו צ'אט GPT או מידג'רני שהופכים מקצועות יצירתיים כמו מעצבים גרפיים, כותבי תוכן או מתכנתים לפגיעים.
כדי להחליט אם מקצוע נמצא בסכנה ואילו מקצועות וכישורים נדרשים גם בעולם של בינה מלאכותית יוצרת בדו"ח דירגו את המשרות לפי המורכבות והקושי של המשימות המרכיבות אותן. ככל שהעבודה יותר מורכבת כך הסיכוי שהאדם יוחלף על ידי מכונה קטן יותר. אבל זו גישה מעט פשטנית. דרך אחרת, אותה ניסה פיטר כהאן, מייסד חברת אסטרטגיה והשקעות, על מנת להחליט אילו מקצועות יותר 'מוגנים' בפני בינה מלאכותית היא לתת ל-ChatGPT משימות דומות לאלו הניתנות לסטודנטים למנהל עסקים ולראות אילו משימות הוא מבצע בצורה טובה ואילו פחות. המסקנה שלו, במאמר שפורסם ב-.Inc היא שתפקידים הדורשים קבלת החלטות ניהוליות הם מוגנים. אמנם צ'אט GPT יכול לספק פתרונות יצירתיים אבל הוא אינו יכול עדיין לעשות חישובים או לראיין לקוחות או עובדים על מנת לקבל החלטות אופטימליות. בינה מלאכותית גם לא יכולה לרתום אנשים או לגייס הון הנדרש להקמה או ניהול עסק. עדיין.
ההכנה לעתיד לא יכולה להתבסס על תחרות עם המכונה מכיוון שהטכנולוגיה מתקדמת ומשתפרת כל הזמן. מה שצ'אט GPT לא יודע לעשות היום אולי הוא יידע לעשות מחר ולכן, המשחק הוא עבודה לצד וביחד עם המכונה. כמעט כל המשרות היום דורשות כישורים דיגיטליים. "98% מהמשרות כבר היום דורשות לפחות כישור דיגיטלי אחד. לכן, אני חושב שאחת המיומנויות החשובות היום לעובדים היא העבודה עם AI. יש ציטוט שאני אוהב, שקיבל כל מני תצורות שונות במהלך השנים האחרונות: 'בינה מלאכותית לא תחליף רופאים. רופאים שמשתמשים בבינה מלאכותית יחליפו רופאים שלא משתמשים בבינה מלאכותית'. אנחנו מדברים על כלכלה מבוססת כישורים והדגש העיקרי, גם כפי שבא לידי ביטוי בדו"ח, הוא שככל שנכנסות טכנולוגיות התפקידים משתנים ותפקידים חדשים נוצרים. אם מסתכלים על 1948 לעומת 2018, במהלך 70 שנה, 60% מהמקצועות לא היו קיימים ונוצרו עם התקדמות הטכנולוגיה", אומר ד"ר תומר סימון, המדען הראשי של מיקרוסופט ישראל מחקר ופיתוח.
1 צפייה בגלריה
ד"ר תומר סיימון המדען הראשי של מיקרוסופט
ד"ר תומר סיימון המדען הראשי של מיקרוסופט
ד"ר תומר סימון המדען הראשי של מיקרוסופט
(צילום: ראובן קופיצ'ינסקי )
היכולת להשתמש בכלי AI בעבודה אמורה לייעל את העבודה ולהוביל לתפוקות טובות יותר. אחת הדוגמאות לכך היא ש-28% מהזמן של עובדים מושקע בחיפוש מידע או חיפוש מי יודע את המידע, "זה אומר שכמעט יומיים בשבוע אנחנו לא עובדים. אם אני יכול עכשיו עם AI שיעזור לי למצוא את המידע העבודה שלי תהיה פרודוקטיבית יותר. אנחנו רואים בערך מ-1993 כשהתחיל השימוש באינטרנט את ההבטחה הזו של הדיגיטל לשפר את הפרודוקטיביות ואכן היה עשור שבאמת היה זינוק בפרודוקטיביות. אבל אז בשנת 2022 ראינו שלושה רבעונים ברצף בהם הייתה ירידה בפרודוקטיביות - גם עובדים יותר וגם מייצרים פחות. יש לכך הרבה מאוד סיבות שאחת מהן היא שאולי הגענו לשיא השימוש בטכנולוגיות הדיגיטל. בשנת 2023 ו-2024 רואים זינוק בפרודוקטיביות של עובדים, פעם ראשונה בהיסטוריה רואים זינוק דו ספרתי וזאת בעקבות כניסת כלי ה-AI החדשים שמאפשרים לעשות הרבה יותר עם העובדים", הוא אומר.
כך למשל, בחברת הגיימינג Murka Games הצליחו לשפר את הפרודוקטיביות ב-44% באמצעות עבודה עם כלי AI. "עם קביעת היעדים לשנה החדשה, הכרזנו על שנת 2023 כשנת ה-AI בחברה והתחלנו להטמיע את העבודה עם כלי AI במחלקות קריאייטיב, UA, פרודקט ואחרות.
במחלקת הקריאייטיב - בפברואר 23 התחלנו את הטסטים הראשוניים עם הצוותים, להבין מה אפשר לייצר ואיך. באפריל זה כבר רץ באופן חלק: השתמשנו ב chatGPT לייצור קונספטים, במידג'רני או Stable Diffusion ליצירת דמויות, D-ID לליפסינק, Voicemaker ליצירת קולות במקביל לניסיון של כלים נוספים.
בהשוואת לכמות הסרטונים שיצרנו ברבעון הראשון - ברבעון השני ראינו עלייה של 44% בתפוקה שנמשכה עד סוף השנה. לא רק שהעלייה בכמות היתה משמעותית, אלא גם נפתחו אפשרויות גדולות יותר ליצור סרטונים מורכבים יותר שלא היינו יכולים לייצר לפני כן, לכן גם הביצועים טובים יותר מבחינת התגובה של המשתמשים", אומר גדי שושני, VP Marketing בחברה.
לפי דו"ח Work Trend Index של מיקרוסופט, 62% מהעובדים אומרים שהם משקיעים יותר מדי זמן בחיפוש אחר מידע במהלך יום העבודה שלהם ו-70% היו מאצילים כמה שיותר עבודה ל-AI כדי להפחית את העומס. האנשים בתפקידי מכירות, שירות לקוחות, פיננסים ועוד פשוט טובעים בנתונים. הם מעריכים שהם מבזבזים יותר מרבע מיום העבודה שלהם בחיפוש מידע ואומרים שרק מחצית מהמידע שהם צורכים בכל יום נחוץ לעבודתם, כך לפי הדו"ח.
"בזכות הכוח של כלי ה-AI היום כולם יכולים להיות דאטה אנליסט, בשפה טבעית להבין את הנתונים ולשאול את השאלות בלי לדעת את הנוסחאות או צורך לכתוב אותן. אני חושב שזה משחרר ומעצים הרבה יותר עובדים ממה שהייתה לנו יכולת לפני כן", אומר סימון.
מלבד שימוש ב-AI כדי לחפש מידע ולנתח נתונים למעשה כל עובד היום צריך למפות את הכלים הקיימים וכיצד הם יכולים להשפיע ולייעל את עבודתו. הייתרון של מודלי השפה הוא שניתן להשתמש בעבודה איתם בשפה טבעית. "אני חושב שלא צריך לעשות קורס או ללמוד פרומפט אנג'ינירינג על מנת להשתמש בכלי הג'נרטיב AI, פשוט צריך להשתמש בזה ואני חושב שזה יכול לצמצם פערים דיגיטליים. לכל אחד עם גישה לאינטרנט יש גישה לטכנולוגיה הזו והדמוקרטיזציה המאוד חשובה שקורית פה היא הנגשה של AI לא רק למדעני הנתונים או המהנדסים אלא לכולם. אפשר להתחיל לפתח משחק מחשב לילדים באמצעות chatGPT גם מבלי לדעת לכתוב שורת קוד אחת. אפשר לקחת דו"חות של כלכלנים שמנתחים את שוק העבודה ולשים אותם בפרומפט ולבקש שיסבירו בשפה פשוטה מה המשמעות של הדוח לגבי הבדלים בין נשים לגברים. זה מנגיש מידע שלא יכולנו להבין ואני חושב שזה מאוד מעצים", אומר סימון.
בעולם שבו אנשים נמדדים בכישורים והשינויים קורים בקצב המהיר בהיסטוריה, הדבר אולי החשוב ביותר הוא יכולת ההסתגלות והגמישות. היכולת ללמוד כישורים חדשים, להתאים את עצמנו למציאות המשתנה והרוויה אירועים עוצמתיים ומטלטלים כמו התפתחויות טכנולוגיות מרחיקות לכת וגם - מלחמות או מגיפות.
לאור השינויים התכופים, הפורום הכלכלי העולמי זיהה, בדו"ח על עתיד עולם העבודה שפורסם במאי 2023, את הכישורים שיהיו הנדרשים ביותר בחמש השנים הקרובות. מתוך אותם כישורים אלה הם עשרת הכישורים המובילים שניתן לרכוש או לשכלל על מנת להישאר רלוונטיים בשוק העבודה התחרותי מתמיד. היכרות עם ושימוש בכלי AI הם חלק מסעיפים 5 ו-6:
1. חשיבה ביקורתית - היכולת להבין ולנתח בעיות מורכבות.
2. חשיבה יצירתית - יצירת רעיונות מקוריים וחדשניים.
3. גמישות וחוסן - היכולת להסתגל לשינויים במהירות וביעילות.
4. מודעות עצמית ומוטיבציה - הבנת הרגשות והמניעים של עצמך.
5. סקרנות ולמידה מתמשכת - תשוקה ללמוד דברים חדשים במהלך החיים והקריירה.
6. אוריינות טכנולוגית - הכרה ושימוש בטכנולוגיות חדשות.
7. תשומת לב לפרטים ואמון - להיות מדוייקים ואמינים בעבודה.
8. אמפתיה והקשבה פעילה - הבנה והכרה בנקודת המבט של האחר.
9. מנהיגות והשפעה חברתית - הובלה והשפעה על אחרים באופן אפקטיבי.
10. בקרת איכות - וידוא שמוצרים או שירותים עומדים בסטנדרטים מסויימים.
התשובה אם כך לשאלה מה יהיה על שאר העובדים, אלה שמשרותיהם לא ייעלמו, היא שהם יצטרכו ללמוד להשתמש ב-AI בעבודתם. לייעל תהליכים, לשפר תוצרים ותפוקות וכן לשפר יכולות 'רכות' ואנושיות. מיקרוסופט מציעה סדרה של קורסים חינמיים ביחד עם לינקדאין להכשרה לעבודה עם כלי AI, ואפשר להתחיל בהם, הם יהיו פתוחים בחינם עד 5.4.2024, אבל סימון אומר שאפשר פשוט להתנסות. "כדאי להתחיל במשימה שאוהבים או אפילו משימה שלא אוהבים לתנסות לחוות רגע את החיכוך עם GPT או Co-Pilot בביצוע המשימה הזו. אני יודע שיש המון מעסיקים בישראל שמכשירים את העובדים להשתמש במודלים האלה. חלק מהדמוקרטיזציה היא שלא צריך תואר ראשון או אפילו לעשות י"ג או י"ד כדי להשתמש בכלים האלה. צריך פשוט לשבת שעה עם מודל כזה ואפשר להפיק ממנו המון", אומר סימון.