סגור
אולם תצוגה של קיה
אולם תצוגה של קיה (צילום: רונן טופלברג)

נחתם הסכם סחר עם דרום קוריאה: האם יוזלו מחירי קיה ויונדאי?

במשרד הכלכלה טוענים כי הסכם הסחר שייכנס לתוקף ב-1 בדצמבר צפוי להוזיל שורה של מוצרים, ביניהם גם מכוניות המיובאות מדרום קוריאה, אלא שבפועל ספק אם הוזלות אלה יגיעו לכיסו של הצרכן בישראל

לאחר אינספור עיכובים ומכשולים במשרד הכלכלה הודיעו כי נחתם הסכם סחר עם דרום קוריאה, שייכנס לתוקף ב-1 בדצמבר. לפי משרד הכלכלה, המהלך צפוי להביא ל"הוזלה משמעותית" במחירי מכוניות יונדאי וקיה המיוצרות בקוריאה, כמו גם הוזלה של קונסולות משחקים, רוטב סויה ועוד.
עם זאת, למרות ההודעה על הוזלות במחירי מכוניות קוריאניות, בפועל ספק אם הוזלות אלה יגיעו לכיסו של הצרכן בישראל וזאת ממגוון סיבות.
ראשית – כיום יצרני הרכב הקוריאנים הגדולים, יונדאי וקיה, כבר לא מייצרים חלק ניכר מתוצרתם בקוריאה: מקיה ספורטאז' ועד יונדאי I20 – מדובר בדגמים שמיוצרים באירופה (במדינות שכבר יש להן הסכמי סחר עם ישראל מתוקף האיחוד האירופי). מעבר לכך, בפועל יצרני הרכב הקוריאנים ממתינים זמן רב להסכם הסחר כדי להגדיל נתח רווח – כלומר ה"רווח" האמור צפוי להתחלק בין יצרן הרכב הקוריאני ויבואן הרכב – כאשר עיקר ההנחה צפוי להגיע לידיהם של ציי הרכב ש"הוזנחו" על ידי יבואני הרכב לטובת לקוחות פרטיים בשנת 2022.
שנית, מחירי המכוניות החדשות התייקרו השנה באופן ניכר ועוד צפויים להתייקר בתחילת השנה הבאה בעקבות שינויי מס שיצרה מדינת ישראל, כך שביטול המכס "יבלע" בגל ההתייקרויות הכללי.
בפועל, גם תאריך כניסת ההסכם לתוקף היא בעייתית: בימים אלה יבואני הרכב נערכים ל"רכבת" של אוניות שתגיע לישראל בדצמבר כדי לפרוק מכוניות בארץ לפני ינואר - המטרה היא לשחרר את המכוניות ממכס לפני כניסת המס הירוק החדש ב-1 בינואר. כניסת ההסכם לתוקף בתחילת דצמבר פירושה שרק מכוניות שייוצרו בדצמבר – בקוריאה – יוכלו ליהנות מן ההסכם, משמע אלה לא יוכלו להיכנס לישראל לפני מתווה המס הירוק החדש.