מבחן רכב: קטנה, אבל עדיין לקסוס
לקח ללקסוס זמן להפנים את הטרנד, אבל עכשיו היא מציגה את המתחרה שלה בשוק מכוניות היוקרה הקטנות: לקסוס CT200H. המראה אפרורי והביצועים לא מסעירים, אבל המנוע החשמלי החסכוני ואיכות הגימור מציבים אותה בשורה אחת עם האאודי A3 ו־ב.מ.וו סדרה 1
מכירים את אן רובינסון? עדיף שלא תכירו. המנחה הבריטית חמורת הסבר של "החוליה החלשה" נהנית באופן מופגן להתעלל במשתתפי התוכנית. היא מעירה הערות נבזיות על התסרוקות, הבגדים ומקום העבודה של המשתתפים בתוכנית. ועכשיו היא יושבת כאן איתי, בלקסוס CT200H.

אמנם לא פיזית, אך מישהו מאנשי לקסוס חשב שקולה חמור הסבר יהיה אידיאלי למערכת הניווט. "פנה שמאלה בעוד 200 מטר", רובינסון מתריעה. "צומת, צא ביציאה השלישית", היא ממשיכה, ללא שמץ של התרגשות.
הקטנה הראשונה
קשקאיש, פורטוגל. אזור עשיר במדינה ענייה נראה כתפאורה אידיאלית להשקת הלקסוס CT200H, מכונית יוקרה קטנה שלקסוס בונה עליה לא מעט. מאז הצגתה של לקסוס כמותג, לפני 22 שנה, החברה מעולם לא טרחה לייצר מכונית קטנה. היא גם לא היתה צריכה. אחרי הכל, רוב לקוחותיה של החברה שוכנים בארה"ב, ושם, במיוחד בשוק מכוניות יוקרה, גדול הוא יפה.
אך בשנים האחרונות אירעו שני תהליכים: האחד, לקסוס חדרה לשוק הרכב האירופי, שבו מכוניות יוקרה קטנות כגון אאודי A3 וב.מ.וו סדרה 1 זוכות להצלחה מסחררת. ואז, במפתיע, התרחש התהליך השני - מכוניות היוקרה הקטנות זלגו מאירופה לארה"ב והתחבבו שם על צעירים שלא יכולים לרכוש ב.מ.וו או אאודי בגודל מלא.
כיצד חודרים עם מכונית יוקרה קטנה לשוק שנראה רווי במותגים מקומיים חזקים? התשובה: מערכת הנעה היברידית ששורשיה מצויים במערכת ההנעה של טויוטה פריוס. ללקסוס יש גם אפשרות לנסוע בכוחו של המנוע החשמלי בלבד, במשך מה שאנשי החברה מתארים כ"פרקי זמן ממושכים".
"60% מהמכוניות של לקסוס שנמכרות באירופה הן היברידיות", מסביר איסאקו קאנאהארי, מנהל פרויקט CT200 במרכז הפיתוח של לקסוס. לדבריו, "כיום 10% מלקוחות טויוטה עוזבים את המותג כדי לרכוש רכב פרמיום. 68% מהם מעדיפים לרכוש רכב אחר. כעת יש לנו טכנולוגיה שתאפשר להם להישאר. למכוניות היברידיות יש חניה חינם בערים גדולות, הן פטורות מאגרת גודש. בקיצור, אידיאליות".

פורטוגזים אמיתיים אוהבים פאשטייש, הכלאה חרוכה בין בורקס לעוגת קרם. הם אוכלים אותו בעודו חם, עם טיפת קינמון. CT200 ממתינה מחוץ למסעדת הפאשטייש. לידה חונה מאזדה 3. אפשר בהחלט להתבלבל בין השתיים. אבל הלקסוס הרבה יותר מושקעת.
כמה מושקעת? ובכן, למכונית של אן רובינסון יש מנוע אטקינסון, מנוע בנזין שממחזר חלק מגז הפליטה, ומערכת הנעה חשמלית. אבל זה לא הכל, יש לה בלם יד מכאני. מדוע? כי הוא קל ב־50% מבלם חשמלי. יש לה מערכת פליטה שמחממת את המנוע תוך שבריר שנייה כדי שלא יזהם. הפנסים שלה צורכים 45% מן האנרגיה שצורכים פנסים רגילים. מכסה המנוע עשוי אלומיניום כדי לחסוך משקל, ואפילו הסטריאו, באדיבות מארק לווינסון - קוסם צלילים מוכשר במיוחד - קל ב־26% מסטריאו רגיל.

גם חיסכון, גם איכות
האם כל החיסכון פגע באיכות? בטח שלא בפנים. תא הנוסעים של ה־CT נוח להפליא, ואיכות החומרים, כנהוג בלקסוס, גבוהה. בין הנהג לנוסע עוברת תעלה בולטת שכוללת את כל רכיבי הסטריאו, המזגן ומערכת בקרת המתלים, שבסופה, בצמוד לשמשה, מזדקר צג נתונים מתקפל. כל החומרה הזו יכולה בהחלט להישתל גם בתא הנוסעים של לקסוס LS בלי להרגיש בושה. חסרונות? אחרי צלחת פאשטייש, תא הנוסעים נראה קצת צפוף. במיוחד מאחור.
מועדוני הגולף אשר פזורים לחוף האוקיינוס האטלנטי סגורים עכשיו. יש חורף, אין גולף. הכביש מצוין והלקסוס מרגישה בבית. רעשי הכביש, בזכות גלגלי 18 אינץ', כמעט לא חודרים לתא הנוסעים, אן רובינסון לא מפריעה לסטריאו של מארק לווינסון, ובקושי שומעים את מנוע האטקינסון.
כמו בפריוס, גם כאן יש מנוע עזר חשמלי ומנוע בנזין ותיבת הילוכים רציפה. השילוב, שמוכר מטויוטה פריוס, פועל היטב כל עוד לא דורשים ממנו יותר מדי. כשהכביש אומר שלום לגלי הענק של האוקיינוס ומתפתל אל תוך היער שמפריד בין הים לבין ליסבון, הלקסוס לא מרגישה בנוח.
היא עושה הכל, אבל בלי חשק. הגוף שלה נשלט, אך הנהיגה לא מהנה, למרות מצב "ספורט" שמשפיע על מידת התגבור של ההגה ועל תגובות המנוע. הלקסוס אשמה? לא בדיוק. זה עניין של DNA. אנשי לקסוס יודעים היטב שהלקוחות השרופים לא מחפשים סיבובים חדים. הם רוצים לחסוך בדלק. הם רוצים שקט תעשייתי, הן בתוך המכונית והן מחוץ לה, מהשכנים. הם רוצים שהלקסוס שלהם תעבור בדרכה אל הסוכנות בחדר מיוחד שבו דלתותיה נטרקות עשרות פעמים, כדי לוודא שצליל הטריקה ערב לאוזן, גם במכונית קטנה. ואת זה הם בהחלט מקבלים, במנות גדושות.
שלום לקשקאיש, לאטקינסון, ללווינסון ולרובינסון, הגיע הזמן לעזוב. לקסוס CT200H תעלה בישראל כ־180 אלף שקל, סכום שימצב אותה ישירות מול גרסאות הבסיס של ב.מ.וו סדרה 1 ואאודי A3. לזכותה נזקפים תא נוסעים איכותי להפליא, מערכת הנעה היברידית שמעניקה לה הספק נאה, נסיעה שקטה ונוחה, וגם הטבות חניה בערים מסוימות. לחובתה נזקף מראה אנונימי למדי וביצועים שקשה להגדיר כ"מסעירים". למען האמת, את הדברים האלה אפשר לומר בעצם כמעט על כל דגם חדש של לקסוס שהיבואנית מוכרת בישראל. מבחינתנו מדובר בקליעה מדויקת למטרה.


