פרויקט המטרונית יניב לתעשייה הישראלית הכנסות מרכש גומלין
חברות בינלאומיות עתידות להתחייב עד סוף השנה לרכש גומלין בכ־400 מיליון דולר בישראל. הרכישות בפועל צפויות לעמוד על כ־2 מיליארד דולר
במחצית הראשונה של 2010 התחייבו חברות שזכו בחוזים בישראל לרכש גומלין בהיקף של 207 מיליון דולר. ראש הרשות לשיתוף פעולה תעשייתי במשרד התמ"ת (רשפ"ת), בינה בר־און, מעריכה כי במחצית השנייה של השנה יהיה רכש הגומלין בהיקף דומה.
את רכש הגומלין מבצעות חברות בינלאומיות שזכו בחוזים ממשלתיים, והתחייבו לרכוש מהתעשייה הישראלית כ־20% מחומרי הגלם לביצוע כל עסקה. מניסיון העבר, על כל דולר של התחייבות מתבצע בפועל רכש גומלין גבוה פי 4–6, כך שהתחייבויות של כ־400 מיליון דולר השנה יניבו עסקאות בהיקף שבין 1.6 מיליארד דולר ל־2.4 מיליארד דולר.
אחד הפרויקטים החדשים שבו עתיד להתבצע רכש גומלין הוא פרויקט המטרונית בחיפה. במכרז זכתה לאחרונה חברת דן, והיא תפעיל במסגרתו שירותי תחבורה ציבורית במטרופולין חיפה באמצעות אוטובוסים מפרקיים רבי־קיבולת באורך של 18 מטר כל אחד. עלות הקמת הפרויקט נאמדת ב־1.5 מיליארד שקל. לדברי בר־און, רכש הגומלין בפרויקט יתבצע רק לגבי השלדה המיוצרת בחו"ל, והיקפו מוערך בעשרות מיליוני שקלים.
כמו כן סיכמה לאחרונה הרשפ"ת על רכש גומלין שתבצע חברת MTU הגרמנית, המייצרת את המנוע של טנק המרכבה סימן 4. בפרויקט זה צפוי להגיע רכש הגומלין הכולל למאות מיליוני דולרים בשלוש השנים הקרובות. במקביל חתמה לאחרונה הרשפ"ת גם על הסכם לרכש גומלין עם חברת התרופות פייזר.
הסכם נוסף העומד על הפרק נדון בימים אלה במו"מ שמנהלים הרשפ"ת ומשרד הביטחון עם שלוש המתמודדות האמריקאיות לייצור הנמ"ר, הנגמ"ש הצה"לי המיוצר על בסיס טנק המרכבה. גם במקרה זה צפוי רכש גומלין בשיעורים גבוהים מאוד, כדי לפצות את התעשייה המקומית על העברת ייצור הנמ"ר לחו"ל.
צעד נוסף שנעשה לאחרונה כדי לעודד רכש גומלין הוא ניסוח תקנות שעליהן חתם שר הפנים אלי ישי. התקנות יחייבו את העיריות להתחשב בשיקולים של רכש גומלין כאשר הן מתקשרות עם חברות זרות בחוזים של יותר מ־5 מיליון דולר.


