$
בארץ

בכיר בסימנס: "אנו מקווים שרה"מ יתערב במשבר של הרכבת הקלה"

ראש חטיבת הרכבות של סימנס העולמית הוקפץ לישראל כדי לבדוק את הפרסומים לפיהם המדינה מתכוונת לבטל את זיכיונה של חברת MTS. לדבריו, בעוד 66 חודשים יהיה אפשר להשיק את הרכבת

ליאור גוטמן 16:55 13.05.10

 

"אני לא מבין למה אין לכם רכבת. תל אביב נראית כמו כל עיר אחרת באגן הים התיכון, רק בלי הרכבת העירונית", כך לדברי מוסלאום יאקיסן, ראש חטיבת הפרויקטים וחטיבת הרכבות של סימנס העולמית, שהוקפץ לישראל ל-24 שעות כדי לבדוק את הפרסומים בתקשורת לפיהם המדינה מתכוונת לבטל את זיכיונה של חברת MTS מהקמה ותפעול הרכבת הקלה בתל אביב. "עד היום לא קיבלנו מהמדינה משהו פורמאלי ובאתי במיוחד כדי לבחון את הסיטואציה", הוא מבהיר.

 

השבוע פורסם שיאקיסן ומנכ"ל אפריקה ישראל, איזי כהן, שלחו מכתב בהול לראש הממשלה נתניהו בבקשה להתערב בפרויקט לפני שתתקבל החלטה על היפרדות. כפי שנחשף ב"כלכליסט", מאמצי השותפים כנראה נשאו פרי, וב-3 ביוני מתכנן נתניהו לשמוע ממקור ראשון למה הפרויקט לא יצא לדרך. במקביל, שר התחבורה ישראל כץ לוחץ למצות את ההסכם עם הזכיין הנוכחי. בישיבה שהתקיימה היום (ה') במשרדו לא התקלה החלטה שמעידה על רצון לשחרר את MTS מהפרויקט, ובעוד שבועיים ינהל כץ ישיבה נוספת בנושא.

 

זה נראה כאילו רה"מ נתניהו יידרש אישית לנושא

"אנחנו מקווים שרה"מ שיזמן אליו את כל המעורבים בפרויקט יסייע לכולם לצאת מהמשבר. אני מקווה שהוא יתערב במשבר", אומר יאקיסן.

 

פרויקט עם לידה פיננסית

 

MTS היא קונסורציום המורכב מחמש חברות: אפריקה ישראל, אגד, סימנס, CCECC הסינית ו-SDC הפורטוגזית. קו הרכבת בתל אביב אמור להיפתח על פי התוכניות ב-2015, כאשר המסילה הראשונה ("הקו האדום" - ל"ג) תחבר בין פתח תקווה, תל אביב ובת-ים. אורכה של המסילה כ-22 ק"מ, מתוכם כ-10 ק"מ שעוברים מתחת לפני האדמה.

 

MTS קיבלה את הזיכיון לבנייה והפעלת הרכבת בסוף 2006, כאשר במאי 2007 נחתם החוזה בינה לבין המדינה. לפי תנאי החוזה בינה לבין האוצר, הסגירה הפיננסית (מציאת מקורות המימון לפרויקט, כ-11 מיליארד שקל עבור הקו הראשון – ל"ג), הייתה אמורה להסתיים במאי 2008. עם זאת, המהלך נדחה כמה פעמים, בין היתר בשל טענת הזכיין שהמשבר הכלכלי מציב בפניו קשיים לגייס את ההון הדרוש. לטענת המדינה MTS לא תצליח להביא את המימון ארוך הטווח הנדרש - כ1.5 מיליארד שקל - כך שכדאי לשקול ברצינות אפשרות של ביטול הזיכיון.

 

הרכבת הקלה בירושלים
הרכבת הקלה בירושליםצילום: ששון תירם

 

מה התחדש? הרי כבר שנתיים לא מצליחים למצוא מקורות מימון לפרויקט

"שמענו על כוונת המדינה לבטל את החוזה. מדובר בהתפתחות מוזרה ומפתיעה, כיוון שמאז המשבר הכלכלי והזכייה במכרז אנו עובדים באינטנסיביות על הפרויקט. לאור המשבר הכלכלי בסוף 2008 ותחילת 2009 הבנקים לקחו צעד אחורה ושינו את תנאי המימון. הם רצו לבחון שוב את הסיכונים הכרוכים בהלוואה מסוג זה (כ-830 מיליון יורו מבנקים זרים – ל"ג) . זה נכון שהשוק העסקי השתפר ותנאי המימון שמקבלים היום טובים יותר מאלו של תחילת 2009 אולם הרצון של הבנקים להיכנס לעסקאות מימון בסדר גודל שכזה לא השתנה".

 

לדבריו, בתקופה הקרובה יבקשו נציגי הצדדים להיפגש עם שרי התחבורה והאוצר כדי להבהיר את מחייבות השותפים לפרויקט. "אנחנו מאמינים שיש אי הבנה בכל הקשור למעורבות ולנכונות שלנו להיכנס לפרויקט. או שלא הסברנו עצמנו נכון או שיש נושאים שנשארו ללבן. ממה שאני קורא נותר הרושם כאילו אנחנו נסוגים מהמכרז. זה ממש לא המקרה", הוא מצהיר.  

 

קשה להאמין שהאוצר לא מכיר את התכנית העסקית שלכם

"אני מאמין שלשר האוצר אין את כל הנתונים והוא לא רואה את התמונה כולה. זה לגיטימי לבדוק שוב את הנתונים שאנחנו מציגים בפניהם ואני חייב לציין שאנשי האוצר מתנהגים ביושרה מקצועית".

 

אין מדיניות של "עין תחת עין"

 

פרויקט הרכבת הקלה בתל אביב הוא רק אחד בסדרת פרויקטים בהם מעורבת סימנס בישראל, החל ברכבות כבדות דרך יחידות ייצור לחברת החשמל וכלה במתקני התפלה. "אנחנו גאים על היכולת שלנו לעשות עסקים בישראל. עברנו משברים בעבר ופרויקט הנוכחי אפשר להתחיל מייד בעבודות בשטח. עשינו המון עבודה מקדימה והשקענו עד היום כחצי מיליארד שקל בתכנון. בשנה הנוכחית ניתן להשקיע יותר".

 

זה נראה כאילו לסימנס יש יותר מעורבות במאבק בין הזכיין למדינה

"זה לא נכון שאנחנו מעורבים יותר למרות שזה מצטייר ככה בתקשורת. אולי השם שלנו יותר מוכר משאר השותפים הזרים, כגון CCECC הסינית, אז קל לייחס את המעורבות בתקשורת אלינו".

 

במידה ויבוטל הזיכיון, מה יהיה דינם של הפרויקטים האחרים?

"אין לנו כוונה שפרויקטים אחרים יושפעו מהפרויקט הזה. אנחנו לא מנהלים מדיניות של 'עין תחת עין'. אנחנו נהנים מהיציבות הפיננסית של מדינת ישראל ומהמערכת המשפטית שלה, ואם לא נקבל אור ירוק לתחילת העבודות ברכבת הקלה זה לא ישליך על פרויקטים אחרים", הוא מחדד.

 

מה יקרה אם זיכיונה של MTS יישלל?

"נהיה מאוד מאוכזבים אבל גם במקרה כזה יש הסבר מפורט בתנאי המכרז מה קורה במידה והצדדים רוצים להיפרד. זו לא החלטה שלנו וזה בטח לא יועיל לאף אחד ללכת למאבק משפטי. הבחירה הזאת לא תביא רכבות לתושבי תל אביב".

 

66 חודשי בנייה

 

ולמרות הכול, המחלוקות לא מבלבלות את יאקיסן. "על פי התוכניות ייקח 66 חודשים להשיק את הרכבת. מדובר במשהו ריאליטי. למדנו המון מטעויות שנעשו בירושלים ולמרות שיש עוד כמה תהליכים בירוקרטים כבר במהלך השנה הנוכחית כבר ניתן להתחיל בעבודות הביצוע בשטח", הוא אומר.

 

להערכתך תושבי תל אביב יוכלו לרכוש כרטיס ב2015?

"אני רוצה להאמין שכן. ממה שאנחנו מכירים הקו הראשון הוא הכי קשה לבנייה, אבל אחרי שאנשים טועמים ומבינים איזה שינוי אדיר זה יכול לעורר בחייהם הם רוצים עוד. כך קרה לנו גם במדינות אחרות כמו טורקיה או ארה"ב, שם בנינו פרויקטים דומים"..

 

x