$
בארץ

ב.מ.וו X1: צולחת את המשבר

בב.מ.וו הפנימו שהאירופים מאסו בג'יפים אימתניים ופיתחו קרוס אובר שלא באמת מתאים לשטח אבל נוסע מצוין על הכביש. והכי חשוב - זול ב-27 אלף שקל מהגרסה המקבילה של סדרה 3

תומר הדר 23:16 02.05.10

 

יום העצמאות ה־62 למדינה. הרבה היסטוריה, הרבה מורשת, הרבה בשר, הרבה פקקים. משפחה צעירה עם תינוקת בת שבועיים פלוס עגלה וחיתולים עולה צפונה בב.מ.וו X1. הנתיב הנגדי פקוק. מנגליסטים מקצועיים בוהים בנו. קשה להם לעכל קילוגרמים של בשר וגם את הבשורה החדשה מבית ב.מ.וו.

 

מבחינת המנגליסטים, מכוניות ב.מ.וו יכולות לצאת מהסוכנות בשתי תצורות: מרכב של ארבע דלתות או רכב שטח אימתני ונוצץ. X1 הוא לא זה ולא זה. יש לו הנעה כפולה, אבל הוא לא ג'יפ כמו אחיו הגדול, X3. יש לו חמש דלתות ותא מטען ענקי אבל הוא לא הטורינג, גרסת הסטיישן של ב.מ.וו סדרה 3.

 

 

אז מהו בעצם X1? אם נניח לרגע בצד את סגנון החיים שהמותג מסמל באמצעות פרסומות שמראות זוגות צעירים בחופשות סקי שבהן אף אחד לא מותח את הגיד, נגיע לתובנה הבאה: הרכב הזה הוא בעצם מה שאנשי השיווק רצו. כש־X1 עוד היה רק על שולחן השרטוטים, אנשי התכנון בב.מ.וו כבר הפנימו את המגמה החדשה באירופה, שלפיה רכבי כביש־שטח גדולים הם פאסה ומוחלפים בהדרגה ברכבי כביש־שטח קטנים. בב.מ.וו גם נאלצו להפנים עוד עובדה כואבת: הם האחרונים שהגיעו למסיבה. מרצדס כבר הציגה את GLK הקטן והזוויתי, ואאודי השיקה את Q5 בעל התנהגות הכביש המושחזת. הפתרון השיווקי שהגו אנשי ב.מ.וו הוא ליצור Sport Activity Vehicle. רכב שמיועד לאנשים ספורטיביים, פעלתניים כאלה.

 

 

גרסה קרבית לסדרה 1

 

מבט ראשון בב.מ.וו X1. איפה הספורט? איפה האקטיביות? נשאר רק רכב. הוא נראה כמו גרסה קרבית ומוגבהת של ב.מ.וו סדרה 1, שמנסה דווקא להיראות קטנה ולא גדולה כמו רוב רכבי השטח. X1 מבוסס על מכלולי סדרה 3 המשפחתית, אך קצר ממנה בכ־10 סנטימטרים. יש לו גריל גדול שכאילו נלקח מרכבי השטח הגדולים של ב.מ.וו ופגוש קדמי עמוק שלבטח ייתלש אם מישהו באמת ינסה, כנראה לראשונה בהיסטוריה, לרדת לשטח עם רכב שטח של ב.מ.וו. החלק האחורי של הרכב שונה ממה שראינו עד כה מהיצרן הבווארי: מדובר במעין גרסה עגלגלה של ישבנם של האחים הגדולים X3 ו־X5.

 

בנוגע למבחן התוצאה - זה כבר עניין של טעם. לעין הישראלית קשה להסתגל לאוסף של חלקים מוכרים מדגמי ב.מ.וו אחרים שאיכשהו לא מצליחים להסתדר בצורה הרמונית. משיכה מהירה בידית פתיחת מכסה המנוע, בציפייה לחזות בלוגו המדחף הכחול־לבן (אין קשר ליום העצמאות) מתנוסס על המנוע. אבל כאן אין שום לוגו, כאילו אנשי ב.מ.וו התביישו במשהו. אולי בעובדה שיש כאן מנוע דיזל בנפח 2.0 ליטרים. את גרסת הבנזין של X1 אי אפשר בכלל להזמין בישראל בינתיים. זאת בשעה שרוב רכבי השטח היוקרתיים מהזן הקטן נמכרים בישראל עם מנוע בנזין.

 

איכותי, לא מפנק

 

תא הנוסעים של X1 אינו מחדש דבר לחובבי ב.מ.וו, וטוב שכך. בניגוד לחיצוניותו המעט לא ברורה, תא הנוסעים של X1 הוא תרגיל באיפוק בווארי. ב־1 באפריל, יום השקר הבינלאומי, פרסמה ב.מ.וו באוסטרליה שב־X1 הותקנה מערכת GPS לזיהוי מחילות תת־קרקעיות.

 

אבל בחיים האמיתיים אין GPS ב־X1. גם לא גג נפתח, ואפילו לא מנגנון פתיחה ראוי לתא המטען. חבל שבב.מ.וו, שתמיד מקפידים כל כך על האיכות ההנדסית, חושבים פחות על הפינוקים הקטנים לנוסע ולנהג, כמו מיקום נורמלי לידית הפעלת המגבים, או מנגנון שמאפשר לנהג לפתוח ולסגור את דלתות הרכב בלחיצת כפתור נגיש.

 

ואיך ה־X1 נוסע? מצוין. פרט לרעש קל במהירויות נמוכות, מנוע הדיזל מתאים ל־X1 אפילו יותר ממנועי הבנזין. שפע הכוח שהוא מציע מפתיע לנוכח נפחו הצנוע, והוא משודך לתיבת הילוכים אוטומטית שתפורה בדיוק למידותיו. רק מעטים ינסו לרדת עם X1 לשטח או ינסו לבחון את מגבלותיו בכבישים מפותלים. לאלו שינסו להגיע למצבים האלה, X1 צופן הפתעה. קחו את השלדה של ב.מ.וו סדרה 3, שנחשבת אבן בוחן למצוינות בכל הנוגע להתנהגותן של מכוניות בעלות הנעה אחורית, וצרפו לה עוד זוג גלגלים כדי להקל במלאכתם של צמד הגלגלים האחוריים. עכשיו תנו לה הרבה כוח ובלמים מצוינים שאינם מתעייפים גם תחת מאמץ. הבנתם את המסר. בניגוד לכל כך הרבה מכוניות שיצאו מן הסוכנויות בשנים האחרונות, ל־X1 יש גם הגה מצוין, בשרני, מלא תחושה וגם עמוס אפשרויות כיוון לגובה ולצדדים. אבל אנחנו עם תינוקת במושב האחורי, תיק בתא המטען ושירי יום עצמאות ברדיו. אין לנו זמן למדרונות מושלגים ולכבישים מפותלים. אנחנו רק צריכים להגיע צפונה. וכאן X1 באמת מראה מה הוא יודע לעשות.

 

דור ה־X מגיב למשבר

 

למרות שפע היומרות, בסופו של דבר X1 הוא פשוט מכונית משפחתית טובה. אבל יש כאן משהו מעבר לכך. הרי גם ב.מ.וו סדרה 3 יודעת לעשות את העבודה הזאת, ואפילו להיראות יותר טוב. אבל ברגע האמת, זה שבו הארנק נשלף מהכיס האחורי, אנחנו רואים שמחירו של X1, 280 אלף שקל, נמוך ב־27 אלף שקל מהגרסה המקבילה של סדרה 3, שמגיעה עם 156 כוחות סוס - פחות ממה שמספק ה־X1.

 

גרסת הסטיישן של סדרה 3 אינה משווקת כלל בישראל. במבחן התוצאה, X1 שכולל תא מטען ענקי, הנעה כפולה וגם מנוע חזק הוא למעשה הגרסה המשתלמת ביותר של ב.מ.וו סדרה 3.
x