בנק ישראל: ב-64% מהפרויקטים של תחבורה העלות גבוהה מההערכה הראשונית
לפי המחקר שערך בנק ישראל כדאי לממשלה לבדוק שוב את תוכנית נתיבי ישראל. 82% מפרויקטים של תחבורה במדינה הושלמו באיחור לעומת תאריך היעד המקורי שננקב
מסקנות עגומות בנוגע לניהול פרויקטי התחבורה במדינה: לפי בדיקת בנק ישראל, שניתח כ-200 פרוייקטי תחבורה שנבנו לאחרונה, עולה כי 82% מהם הושלמו באיחור לעומת תאריך היעד המקורי שנבע בעת השקת. עוד עולה כי ב-64% מהם נרשמה חריגה תקציבית.
מדובר במסקנות מדאיגות לנוכח החלטת הממשלה מלפני כחודש להשקיע 27.5 מיליארד שקל ברישות מדינת ישראל בכבישים ובמסילות. התוכנית, שמוכרת יותר בכינוי "נתיבי ישראל", אמורה לחבר בין השאר את עכו לכרמיאל ואת חיפה לבית שאן במסילות רכבת, ובמקביל תרחיב את סלילת כביש 6 עד צומת כבר שבצפון ועד צומת הנגב שבדרום.
בבנק ישראל מתריעים ש"בשל גודלה של ההשקעה ואורך הזמן שבו היא תשפיע על תקציבי המדינה חשוב לבדוק את רמת העמידה ביעדים ואת התממשות ההערכות שעל פיהן מתוקצבים פרויקטים מסוג זה"
פילוח מדויק יותר של הפרויקטים שנבחנו מצביע ש-110 מתוך 196 פרויקטים בתחבורה שנבדקו היו פרויקטים גדולים, כלומר שעלותם יותר מ-100 מיליון שקל, כאשר העלות הסופית בהם גדלה בממוצע ב-45%.
בנק ישראל מביא כדוגמה את סלילת קו הרכבת המהיר בין ירושלים לתל אביב. לפי הבנק, הפרויקט הופיע בתקציב לראשונה בשנת 2004 בעלות כוללת של ארבעה מיליארד שקל, כאשר תאריך ההשקה המקורי נקבע לסוף 2008. נכון להיום, עלותו המדווחת של הקו המהיר מתל אביב לעיר הבירה עלתה בתקציב 2009 ל-6.7 מיליארד שקל, כאשר צפי הסיום זז לרביע הראשון של 2016. "בסך הכול גדלה העלות הכוללת ב-69% בחמש שנים, והפרויקט עדיין רחוק מאוד מסיומו", מסכמים בבנק ישראל.
תגובת משרד האוצר: "הנתונים אינם מפתיעים אך עם זאת למדנו שתכנון מפורט, יחד עם בקרה, מביאים לתוצאות טובות יותר. על מנת להתגבר על התופעה התחלנו בשנים האחרונות, בתחילה בחברה הלאומית לדרכים ולאחר מכן ברכבת ישראל ובפרויקטים עירוניים, לקיים תהליכי בקרה מקיפים שתרמו רבות לעמידה בלוחות הזמנים ושמירה על מסגרת התקציב. גם בעתיד כל פרוייקטי התחבורה יצאו לביצוע לאחר בקרה קפדנית של האומדנים ותהליכי העבודה".


