מבחן רכב: מנהל משברים
הלנדרובר החדש הוא כלי פנומנלי שלא יאפשר גם לנהגים הכי מפונקים וחסרי הניסיון להיתקע בשטח. הסלחנות שלו כמעט מרגיזה
הג'יפאים קוראים לו "דיסקו". אולי זה בגלל סגנון המוזיקה שנכחד, כמו רוב הג'יפים הגדולים, ואולי מפני שיש במילה "דיסקברי" משהו קצת מסובך ויומרני. על סיפונו של הדור הרביעי של לנדרובר דיסקברי, בירידות של הים המלח, נראה שהדיסקו לא ממש השתנה עם הזמן. הדור הרביעי כמעט לא שונה מקודמו. הצורה החיצונית של הרכב כמעט לא השתנתה כלל, וגם בפנים רק חדי עין יבחינו בשינוי במיקומה של החוגה העגולה באמצע לוח המכוונים, השולטת על מצבי נסיעת השטח.
עיקר השינוי נמצא מתחת למכסה המנוע: במקום המנוע בדגם הקודם בנפח 2.7 ליטרים, מניע את הדור הרביעי מנוע חדש בנפח 3.0 ליטרים, שמפיק 245 כוחות סוס.
עולים לירושלים. לנדרובר תמיד ציידה את ה"דיסקו" במנועי דיזל שאפשרו לו להגיע לכל מקום, אך באיחור ניכר. בדור הראשון והשני זה היה לא פחות מקטסטרופה, ובדור השלישי המנוע כבר סיפק קצב התקדמות נאה. אבל רק בדגם הרביעי והחדש אפשר סוף סוף להרגיש שפע של כוח.
בחוץ סערה ובפנים לוקסוס, כמו במכונית מנהלים. הגשם מתחזק, אך דיסקו לא מוטרד. יש לו מערכת מתלי אוויר שמסוגלת להגביה את המרכב ולהנמיך אותו, ורק אסור לנסוע מהר מדי, כי המערכת מזהירה את הנהג שהיא עומדת להנמיך את המרכב, בין אם הוא רוצה בכך ובין אם לאו.

הרכב עצמו נוח מאוד. אף שה"דיסקו" עוטה חישוקי ענק בקוטר 19 אינץ' שבינם ובין הכביש מפרידה שכבת גומי דקיקה בלבד, הוא מצליח לגבור על בורות, על סדקים או סתם על איזה שיח מזדמן שנסחף לכביש במהלך הסערה החורפית.
נחל אוג. מאזדה 3 שקועה בבוץ. מישהו לקח את רכב הליסינג שלו קצת יותר מדי רחוק. כבל גרירה אחד, הילוך נמוך ולחיצה החלטית על דוושת הגז, והמאזדה נמשית החוצה, מותירה אחריה זרם של מים עכורים, שנשפכו הישר מתוך תא הנוסעים שלה.
בערוץ הנחל זרועות אבנים בגודל של ראש אדם. בחוגה העגולה של ה"דיסקו" קיים מצב כזה, של נסיעה בין אבנים בגודל ראש. יש גם מצב של חול ומצב של שלג. החוגה הזו נועדה בעצם לאפשר ל"דיסקו" לעבור הכל בלי שהנהג יצטרך להתלכלך או חלילה לאמץ את ידיו במשימות קשות. כל מה שנדרש זה סיבוב קל של החוגה. הפקודה כבר מועברת למנוע, לגיר ולמערכת ההנעה של הרכב.

ביציאה התלולה מערוץ הנחל יש תור ארוך של רכבי שטח. היציאה מהנחל הזה, כמו ממדבר יהודה כולו, קלה בימי קיץ, אך קשה מאוד בגשם. בצד אחד יש תהום, בצד השני יש קיר ובאמצע יש בוץ מתובל בסלעים. אחד עם טנדר קרבי מנסה לפנינו, ונכשל. ה"דיסקו" עולה בלי להתאמץ. רגל יציבה על הגז, יד מסוקסת על הכפתור שמשלב את מערכת ההנעה למצב בוץ - וה"דיסקו" בחוץ.
סוף היום. כשאני לוקח את ה"דיסקו" לשטיפה, אני מתמלא ברגשות מעורבים. מחד, ה"דיסקו" הוא רכב שטח פנומנלי, אחד הבודדים שיודע גם להיות נוח בכביש וגם להיות קשוח בשטח. מאידך, אי אפשר שלא לחוש שבלנדרובר עושים טובה גם למי שאינו ראוי לרכב כזה - אנשים שמעולם לא חילצו אבן מתחת לגחון במעלה זיק או מעולם לא משכו ידית 4X4. האנשים האלה ייכנסו לשטח בידיעה ברורה שאין להם כל צורך במיומנות נהיגה כלשהי, כי בסופו של דבר, הרכב כבר יציל אותם מכל מצב שהם ייקלעו אליו בלחיצת כפתור.
לנדרובר דיסקברי HSE 3
מנוע: דיזל, נפח: 2,993 סמ"ק, הספק מרבי: 245 כ"ס, מומנט מרבי: 61.2 קג"מ
ביצועים: מהירות מרבית: 180 קמ"ש, זינוק ל־100 קמ"ש ב־9.6 שניות
צריכת דלק: נתוני יצרן: 9.6 ק"מ לליטר, נתוני מבחן: 7.4 ק"מ לליטר
בטיחות: 8 כריות אוויר, ABS, ארבעה כוכבים במבחן ריסוק פומבי
קבוצת זיהום: 15
מחיר: 518 אלף שקל


