סגור

דיווח: תוכנת פגסוס של NSO שימשה למעקב אחרי ראש ממשלת ספרד ושרת ההגנה

לפי דיווח של סוכנות הידיעות רויטרס, הטלפון של ראש ממשלת ספרד פדרו סאנצ'ז היה תחת מעקב במאי 2021 ודלפו ממנו נתונים לפחות פעם אחת. לא נמסר מי יכול היה לרגל אחרי ראש הממשלה. NSO: "התחייבנו בעבר כי נחקור כל חשד לשימוש לרעה, ונשתף פעולה ונסייע בכל חקירה ממשלתית בנושאים אלו"

הרשויות בספרד זיהו תוכנות ריגול של פגסוס בטלפונים הניידים של ראש הממשלה פדרו סאנצ'ז ושרת ההגנה מרגריטה רובלס, כך מסר פליקס בולניוס, שר במשרד ראש הממשלה במדריד.

לפי דיווח של סוכנות הידיעות רויטרס, בולניוס אמר במסיבת עיתונאים שהטלפון של סאנצ'ז היה תחת מעקב במאי 2021 וכי דלפו ממנו נתונים לפחות פעם אחת. הוא לא מסר מי יכול היה לרגל אחרי ראש הממשלה או אם גורמים זרים או ספרדיים הם שעומדים מאחורי הריגול.

1 צפייה בגלריה
משרדי NSO ברחוב מדינת היהודים 58 הרצליה
משרדי NSO ברחוב מדינת היהודים 58 הרצליה
משרדי NSO בהרצליה
(צילום: אוראל כהן)

"המעקבים היו אסורים וחיצוניים. המונח חיצוניים מתייחס למעקבים שבוצעו על ידי גורמים לא רשמיים וללא אישור המדינה", אמר השר שהוסיף כי פעולות הריגול דווחו למשרד המשפטים, וכי בית המשפט העליון יהיה אחראי על התיק.
לפי דיווח אחר של סוכנות אי-פי, הטלפון הנייד של ראש הממשלה סאנצ׳ז נפרץ פעמיים במאי 2021, וזה של שרת ההגנה הותקף לפחות פעם אחת בחודש לאחר מכן. טלפונים של שרים נוספים נבדקים על מנת לקבוע האם גם הם היו מטרה למתקפה. לדברי בולניוס, הפריצות הביאו לגניבת כמות משמעותית של מידע. "אין לנו ספק שפעילות לא חוקית ולא מאושרת זו מגיעה מחוץ למגנון המדיני ונעשתה ללא אישור משפטי", הוא צוטט באי-פי וב"גרדיאן". "העובדות אושרו והן בלתי ניתנות לערעור. אני לא חושב שזה הזמן לעסוק בניחושים או לקפוץ למסקנות לגבי מה היו המניעים לכך".
רויטרס מדווחת עוד כי ההודעה נמסרה לאחר שהופעל לחץ אינטנסיבי על ממשלת הקואליציה שנשלטת בידי השמאל כדי שזו תציג את גרסתה לאחר שסיטיזן לאב - הארגון הקנדי הפועל למען זכויות דיגיטליות – מסר שיותר מ-60 אנשים הקשורים לתנועה הבדלנית הקטלאנית היו מטרות לתוכנות פגסוס, שיוצרו על ידי קבוצת NSO הישראלית.
לאחר האשמות הריגול הללו נגד חברי התנועה הבדלנית הקטלאנית, בעלת בריתה המרכזית של ממשלת המיעוט בפרלמנט, ERC - מפלגת השמאל שתומכת בעצמאות קטלוניה - מסרה כי היא לא תתמוך בממשלה עד שמדריד תנקוט צעדים להחזרת האמון.
גבריאל רופיאן, דובר ה-ERC בפרלמנט הספרדי, צייץ בטוויטר: "המדינה ריגלה, מרגלת ותרגל".
תגובת NSO לפניית "כלכליסט": "אף שלא ראינו שום מידע הקשור לכאורה לשימוש הזה לרעה ואיננו מכירים את הפרטים של המקרה הספציפי הזה, עמדתה הנחרצת של NSO בנושאים אלה היא שהשימוש בכלי סייבר על מנת לפקח על פוליטיקאים, מתנגדים, פעילים ועיתונאים מהווה שימוש לרעה חמור בכל טכנולוגיה ויוצא נגד השימוש הרצוי בכלים חיוניים שכאלה.
"התחייבנו בעבר כי נחקור כל חשד לשימוש לרעה, ונשתף פעולה ונסייע בכל חקירה ממשלתית בנושאים אלו. NSO היא ספקית תוכנה, החברה אינה מפעילה את הטכנולוגיה ואינה מודעת לנתונים שנאספו. החברה אינה יודעת ואינה יכולה לדעת מי היעדים של לקוחותיה, ובכל זאת מיישמת אמצעים כדי להבטיח שמערכות אלו ישמשו אך ורק לשימושים המורשים".