סגור
סייד באסר שוואב Syed Basar Shueb מנכ"ל IHC אינטרנשיונל הולדינג קומפני אבו דאבי
סייד באסר שוואב, מנכ"ל IHC אינטרנשיונל הולדינג קומפני, אבו דאבי. "אף אחד לא יודע למה החברה צמחה בדרמטיות" (צילום: Twitter@IHC_ae)

מחוות דגים לאימפריה של 240 מיליארד דולר: החברה מאבו דאבי שצמחה מתחת לראדר

חברת IHC שווה יותר מענקיות בינלאומיות כמו סימנס וג'נרל אלקטריק, ומעסיקה 150 אלף עובדים. בפייננשל טיימס דיווחו כי מדובר במהפך יוצא דופן, הבעיה היא שהגורמים לכך נותרו לא ברורים, אפילו לא לבנקאים באזור

רק לפני שלוש שנים הייתה אינטרנשיונל הולדינג קומפני (IHC) חברה קטנה ולא מוכרת שניהלה חוות דגים ועסקי מזון ונדל"ן. היא העסיקה 40 עובדים בלבד.
אך היום שווי השוק של החברה הנסחרת באבו דאבי עומד על 240 מיליארד דולר, כלומר כפול שווי השוק של ענקיות בינלאומיות כמו סימנס וג'נרל אלקטריק והיא מעסיקה 150 אלף עובדים. בפייננשל טיימס דיווחו כי מדובר במהפך יוצא דופן שעבר ברובו מתחת לרדאר. הבעיה היא שהגורמים למהפך נותרו לא ברורים, אפילו לא לבנקאים באזור.
"אף אחד לא יודע", ענה בנקאי מאזור המפרץ כשהתבקש להסביר את הצמיחה הדרמטית של החברה. זו תשובה שכיחה לשאלות על הקונגלומרט, זאת על אף שהוא מייצג שליש ממדד FADX 15 של בורסת אבו דאבי. מחיר המניה של החברה זינק ב-42 אלף אחוזים מאז 2019, והיא הפכה לחברה הנסחרת השנייה בגודלה במזה"ת, אחרי ענקית הנפט הסעודית ארמקו.
סעיד באסר שוואב, שמונה לתפקיד המנכ"ל באמצע 2019 מודה כי מדובר בתופעה "מדהימה". בריאיון לפייננשל טיימס טען כי יש הסבר פשוט לצמיחה המהירה של החברה – המעבר של מעל 40 חברות עם שווי מצרפי של 4.7 מיליארד דולר לפי IHC, מהקונגלומרט המקומי רויאל גרופ. מרבית העסקים הועברו לפי שווי נומינלי של דירהאם אחד, כך לפי שוואב.
אולם זה מסביר רק חלק אחד מהסיפור: כלל הנכסים של IHC עלו משווי של 215 מיליון דולר בסוף 2018 ל-54 מיליארד דולר ברבעון השלישי של 2022. לפי החברה הצמיחה הזו נובעת מהשווי של העסקים שתחת שליטתה. "אנחנו לא מחלקים דיבידנדים, הרווחים שהשגנו ב-2020 ו-2021 מושקעים ברובם בחזרה בחברה", טען שוואב. "אנחנו מנסים לייצר פה ענקית...ענקית עולמית".
לעומת זאת, יש שמתייחסים ל-IHC כדוגמה טובה לטשטוש הגבולות בין הון ושלטון באבו דאבי. "זה כנראה מהווה את האיום הגדול ביותר על בורסת אבו דאבי כי איננו יודעים מה קורה", אמר הבנקאי. לפי מקורבים, הזינוק המהיר בשווי החברה הוא אחת הסיבות לכך שבדובאי השכנה החליטו לא להתקדם בשיחות על מיזוג אפשרי עם הבורסה של אבו דאבי.
הסבר אפשרי למהפך של החברה יכול להיות קשור לכך שהוא התרחש מיד לאחר שהשייח' תאנון בן זייד אל נחיאן, אחד האנשים החזקים בנסיכות ואחיו של שליט אבו דאבי, הפך ליו"ר שלה. בנוסף לתפקיד שלו ב-IHC הוא גם היו"ר של ADQ, כלי ההשקעות הריבוני החדש. הוא גם בעל השליטה ברויאל גרופ – חברת האחזקות שבבעלותה 62% מ-IHC. בסביבות 24% מהמניות של IHC נסחרות בחופשיות ויותר מ-90% מהמשקעים הם מהמפרץ הפרסי.
שוואב הסביר בריאיון כי מטרתה העיקרית של החברה היא "ליצור שווי לבעלי המניות על ידי השקעה מגוונת". לדבריו, החברה הקצתה 10 מיליארד דולר להשקעות והציבה יעד לצמיחה בהכנסות מ-7.7 מיליארד דולר ב-2021 ל-27 מיליארד דולר השנה, בעיקר באמצעות רכישות.
עסקאות שבוצעו בשנה האחרונה כוללות השקעה של 2 מיליארד דולר בשלוש חברות הנסחרות במומביי השייכות לאימפריה העסקית של גאוטם אדאני, 500 מיליון דולר לרכישת אחזקה של 50% בחברת אנרגיה נקייה טורקית והצעה בגובה 2 מיליארד דולר לרכישת אחזקה בקבוצת המזון הקולומביאנית נוטרסה.
לפי שוואב, החברה מתמקדת בסקטורי הטכנולוגיה, הבריאות, הנדל"ן, הבנייה, המזון והחקלאות. מבחינה גיאוגרפית מרבית ההתמקדות היא באסיה ובאמריקה הלטינית, אך החברה בוחנת עסקאות בשווקים שונים כמו טורקיה ואינדונזיה. הוא הוסיף כי החברה בוחנת מספר עסקאות בארה"ב, שם היא כבר מושקעת בחברת ספייס איקס של אלון מאסק, אך ציין כי אירופה נתפסת "כשוק עם חוסר ודאות בשלב זה".
על אף הספקות סביב התנהלות החברה שוואב טוען שכבר החלו לפתח קשרים עם בנקים בינלאומיים כמו גולדמן זאקס ו-UBS.