סגור

ארה"ב והאיחוד האירופי קרובות להסכם שיצמצם את התלות בגז הרוסי

ג'ק סליבן, היועץ לביטחון הלאומי של נשיא ארה"ב, מסר כי ההכרזה על ההסכם עשויה להתפרסם כבר מחר. לדבריו, ההתמקדות תהיה בגיוון מקורות האספקה של גז טבעי לאירופה. בתוך כך, רנו נערכת לעצירת הייצור ברוסיה

הממשל האמריקאי והאיחוד באירופי קרובים להסכם שמטרתו לצמצם את התלות האירופית במקורות אנרגיה רוסיים, זאת כחלק מהמאמצים להמשיך ולבודד את רוסיה בעקבות הפלישה לאוקראינה.

ג'ק סליבן, היועץ לביטחון הלאומי של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, מסר כי ההכרזה על ההסכם עשויה להתפרסם כבר מחר (שישי). המטרה היא להבטיח אספקה של גז טבעי ומימן אמריקאיים לאירופה, כך לפי דיווח בסוכנות הידיעות בלומברג.
"עדיפות עליונה עבור הנשיא ובנות הברית באירופה היא להפחית את התלות של אירופה בגז הרוסי, נקודה. ולשרטט את מפת הדרכי – אילו צעדים יש לנקוט, מה תהיה התרומה של ארה"ב, מה אירופה יכולה לעשות בעצמה", אמר סליבן בתדרוך לעיתונאים לפני שהמריא עם הנשיא לפגישה של נאט"ו בבריסל. "זה עמד בראש הדיונים בימים ובשבועות האחרונים", הוסיף סליבן. "ויהיה לנו עוד מה לומר בנושא, במיוחד ביום שישי".
לדבריו, ההתמקדות תהיה בגיוון מקורות האספקה של גז טבעי לאירופה. "ארה"ב תחפש דרכים להעלאת אספקת הגז הטבעי הנוזלי (LNG), להגדיל את האספקה לאירופה, לא רק בשנים הבאות, אלא כבר בחודשים הבאים", הוסיף.

2 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מכריז על איסור יבוא נפט מרוסיה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מכריז על איסור יבוא נפט מרוסיה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
(גטי)
מלבד הפגישה עם מנהיגי מדינות נאט"ו, ביידן מתוכנן להיפגש היום עם מנהיגי מדינות ה-G7 ונשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין. מחר (שישי) יטוס ביידן לפולין כדי להפגין תמיכה בבנות הברית הקרובות לרוסיה.
פון דר ליין כתבה בציוץ בטוויטר כי המטרה היא להשיג התחייבות לאספקה נוספת לשני החורפים הבאים. עם זאת, בכיר המעורה בדיונים וביקש להישאר בעילום שם, ציין כי יש סבירות נמוכה שארה"ב תתחייב על העברת כמויות ספציפיות של גז לאיחוד האירופי. כמו כן, לא ברור כיצד יעבוד המנגנון והאם ההסכם יכלול סעיפים הקשורים לתמחור.
רוסיה היא הספקית הגדולה ביותר של גז טבעי לאיחוד האירופי, ומייצגת מעל 40% מהייבוא. האיחוד מסתמך על רוסיה גם לייבוא חלק ניכר מצרכי הפלדה והנפט שלו, ולכן מתקשה להעביר את מדיניות הנפט שלו הרחק מרוסיה.
אתמול אימצו בנציבות האירופית טיוטת רגולציה שתחייב מדינות להקפיד על אחסון 80% מצרכי הגז לפני החורף הבא ו-90% בשנים לאחר מכן. בנציבות קראו גם למדינות החברות לרכוש ביחד גז כדי להשיג את התנאים הטובים ביותר.

2 צפייה בגלריה
חברת הגז הרוסית גזפרום חברת גז רוסית
חברת הגז הרוסית גזפרום חברת גז רוסית
חברת הגז הרוסית גזפרום
(צילום: שאטרסטוק)

רנו נערכת לעצירת הייצור ברוסיה

בתוך כך, רנו העולמית הודיעה כי היא נערכת לעצירה של היצור ברוסיה. נזכיר כי רנו היא אחת מיצרניות הרכב היחידות בעולם שעדיין מייצרות מכוניות ברוסיה ואף הודיעה השבוע על חידוש הייצור במדינה, אלא שהודעתה של רנו גררה גל של ביקורת וקריאות להחרמה מיידית של היצרנית הצרפתית.
לפי הודעת רנו, היצרנית מבצעת את הצעדים הנדרשים כדי לעמוד בסנקציות הבינלאומיות אשר מוטלות על רוסיה. כתוצאה מההיערכות לעצור את הייצור ברוסיה, ככל הנראה כבר השבוע, הודיעה רנו כי תידרש לתיקון של הרווח התפעולי של היצרנית.
יצויין כי רוסיה היא השוק השני בגודלו בעולם של מכוניות רנו, וקבוצת רנו ניסאן מיצובישי היא הקבוצה המוכרת ביותר ברוסיה נכון לשנת 2021. אחת הסיבות לנוכחותה החזקה של רנו ברוסיה היא מהלך שביצעה היצרנית בשנת 2007, בברכתו של ולדימיר פוטין, במסגרתו רכשה היצרנית הצרפתית 25% מיצרנית הרכב הרוסית אוטוואז (לאדה). כיום רנו מייצרת במוסקבה בין היתר את רנו ארקנה וגם את רנו דאסטר עבור השוק הרוסי.
עם זאת, יש להדגיש כי קבוצת רנו אינה משעה פעילות ברוסיה לחלוטין: הודעת רנו מתייחסת אך ורק לרנו עצמה, בעוד פעילותה של אוטוואז, שרנו היא בעלת השליטה בה, תימשך כרגיל.