סגור
הפגנה הפגנות ב קונקורד נגד ממשל טראמפ דונלד טראמפ 19.4.25
הפגנות נגד ממשל טראמפ (צילום: AP Photos/Michael Casey)

בים ובאוויר: מלחמת הסחר של טראמפ הפילה בכ-40% את ההובלה מסין

חברות לוגיסטיקה מדווחות על ירידה חדה בביקושים לספינות משא ומטוסי תובלה, זאת לאחר שיצרנים סינים יצאו מהשוק האמריקאי. ההשלכות בסין: הקפאת ייצור בעיקר במפעלי צעצועים וציוד ספורט  

מחר יצוינו 100 הימים הראשונים לכהונת נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, והשלכות מלחמת הסחר עם סין כבר הפכה למציאות בשטח וגובות מחיר בשתי הזירות. על פי דיווחים של חברות לוגיסטיקה בארצות הברית, נרשמה ירידה חדה בהזמנות של מוצרים מסין בשבועות האחרונים, וכתוצאה, יצרנים סינים מחפשים שווקים חלופיים, מקצצים בהיקף העבודה ומפטרים עובדים.
ההאטה בפעילות בשתי הכלכלות הגדולות בעולם נרשמת ברקע מכסים בגובה 145% שהשית טראמפ על יבוא סיני, כאשר הסינים הגיבו עם מכסים של 125%. אף שטראמפ אמר באחרונה כי המכסים על סין גבוהים מדי ועורר בכך תקוות לפניית פרסה נוספת מצידו, טרם הוכרזו מהלכים בפועל.
השבוע צפויות לעגון בארצות הברית המכולות הראשונות מסין שעליהן יושתו המכסים החדשים, אך לאחר מכן צפויה ירידה בנפח המשלוחים. לפי דיווח ב"פייננשל טיימס", בנמל לוס אנג'לס, הנחשב לנקודת הכניסה הראשית של סחורה סינית לארצות הברית, ההערכות הן כי בשבוע שמתחיל ב־4 במאי, מספר ספינות המכולות יהיה נמוך בשליש לעומת שנה קודם לכן. בנמל מעריכים, כי בחודש הבא תבוטל הגעתן של 20 ספינות לפחות מסין ועליהן מעל 250 אלף מכולות, זאת לעומת ביטול של שש ספינות מסוג זה החודש.

תעריפי מכולות צנחו ב־27%

לפי נתונים שאספה חברת ויז'ן, נכון לאמצע אפריל, כלל ההזמנות לספינות מכולות סטנדרטיות מסין לארצות הברית היו נמוכות ב־45% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. לראיה, Hapag-Lloyd, אחת מחברות הספנות הגדולות בעולם, אישרה כי הלקוחות הסינים אכן ביטלו כ־30% מההובלות לארצות הברית. במקביל, חברת המכולות הטייוואנית TS ליינס עצרה את אחד משירותי המשלוחים שלה בין אסיה והחוף המערבי של ארצות הברית בטענה ל"היעדר ביקושים".
השינויים הללו מתבטאים גם בתעריפי ההובלה. לפי נתוני פלטפורמת הלוגיסטיקה Freightos, התעריפים של ספינות מכולות מווייטנאם טיפסו ב־15%, זאת בעוד בתעריפי ספינות המכולות השטות מסין לארצות הברית נרשמה צניחה של 27%. "תעריפי ההובלה ממדינות אחרות לארצות הברית ימשיכו ככל הנראה לטפס לפני פקיעת הדדליין להסכמי סחר ביולי", אמר ג'ודה לוין, ראש חטיבת המחקר ב־Freightos.
ההשפעה מורגשת גם בהובלה האווירית. לפי איגוד Airforwarders האמריקאי, נפחי המטען האווירי ירדו בחדות וההזמנות מסין התכווצו בכ־30%. "הרבה מהחברים באיגוד הפסיקו לקבל הזמנות מסין", אמר המנכ"ל ברנדון פריד. "יש לזה השפעה מחלחלת על המחירים ועל התעריפים, כי הסוחרים מגיבים לכל פיסת חדשות המגיעה מהבית הלבן". חברת Easyway Air Freight מהונג קונג המשמשת כסוכנות משלוחים אישרה כי פעילות היצוא מסין לארצות הברית התכווצה בכ־50% בעקבות העלאות המכסים.
ההאטה במשלוחים לארצות הברית גובה מחיר כבד מפעילות הייצור בסין, כאשר על פי דיווח ב־CNBC, יצרנים סינים מקפיאים ייצור ומחפשים שווקים חדשים שיחליפו את ארצות הברית. "שמעתי על כמה מפעלים ששלחו הביתה כמחצית מהעובדים למשך כמה שבועות והפסיקו את רוב הייצור", אמר קמרון ג'ונסון, שותף בכיר בפירמת הייעוץ Tidalwave Solutions משנגחאי. מדובר בעיקר במפעלים המייצרים צעצועים, ציוד ספורט ומוצרים לחנויות הכל בדולר. "אף שמדובר עדיין בהיקף לא גדול, הפסקת הפעילות מורגשת בעיקר במרכזי היצוא המרכזיים של ייוו ודונגואן, והחשש גדל", הוסיף.
לפי ההערכות בגולדמן זאקס, בין 10 מיליון ל־20 מיליון סינים עובדים בעסקי היצוא המיועדים לארצות הברית. כעת, לנוכח המשבר, יותר ויותר עסקי ייצור קטנים עוברים למכירה באמצעות לייב סטרימינג, זאת בסיוע ענקיות הטכנולוגיה הסיניות שנרתמו למאמץ המלחמתי. כך, באידו הודיעה החודש כי תספק סובסידיות וכלי בינה מלאכותית בחינם למיליון עסקים. הכלים הללו כוללים גרסאות AI של אנשי מכירות המצטטים טקסטים שיווקיים נפוצים.

ויתרו על חקלאות מארה"ב

ענקית המסחר המקוון הסינית JD.com הציעה גם כן סיוע לעסקים המקומיים והתחייבה לרכוש סחורה סינית בשווי 200 מיליארד יואן (27.22 מיליארד דולר) שיועדה במקור לשוק האמריקאי — ולמכור אותה לסינים. עם זאת, מדובר ב־5% בלבד מכלל היצוא הסיני לארצות הברית ששוויו בשנה שעברה הגיע ל־524.6 מיליארד דולר.
בתוך כך, בכירים בממשלת סין הכריזו כי המדינה תסתדר בלי מוצרי חקלאות ואנרגיה מארצות הברית, ותוכל עדיין לעמוד ביעד הצמיחה של 5%. לפי ז'או צ'נשין, סגן יו"ר ועדת הפיתוח הלאומי והרפורמה, ייצור מקומי לצד יבוא ממדינות אחרות, מלבד ארצות הברית, יספיקו כדי לענות על הביקושים. "אם לא נקנה גרעיני מספוא וזרעי שמן מארצות הברית, לא תהיה לכך השפעה משמעותית על אספקת הדגנים במדינה שלנו", אמר ל"פייננשל טיימס". ב־2023 עמד יבוא מוצרי החקלאות מארצות הברית לסין על 33 מיליארד דולר לעומת כ־15 מיליארד דולר יבוא נפט, גז ופחם.
בבייג'ינג גם הכחישו דיווחים כי מתקיים משא ומתן על הסכם סחר מול ארצות הברית, זאת בניגוד לדברים שאמר טראמפ בסוף השבוע האחרון בריאיון למגזין "טיים". "סין וארצות הברית לא מקיימות שום התייעצויות או מו"מ על מכסים", נמסר בהצהרה ממשרד החוץ הסיני. "ארצות הברית צריכה להפסיק לייצר בלבול". הדברים קיבלו חיזוק גם מצידו של שר האוצר האמריקאי סקוט בסנט. "היתה לי אינטראקציה עם הסינים, אבל זה היה יותר על נושאים מסורתיים כמו יציבות פיננסית", אמר לתוכנית "This Week" של רשת ABC. "אינני יודע אם טראמפ שוחח עם הנשיא שי", סיכם.