סגור

הנציב הכלכלי של האיחוד האירופי: "אנחנו בדרך להאטה, אך לא למיתון"

פאולו ג'נטילוני סבור כי בעקבות המלחמה באוקראינה יצטרך האיחוד לעדכן כלפי מטה את תחזית הצמיחה ל-2022 העומדת על 4%, אך מעריך כי אין סיכוי לכניסה לטריטוריה שלילית: "הדבר הטוב הוא שנכנסנו למשבר הזה על בסיס טוב", הוא אומר

פאולו ג'נטילוני, הנציב של האיחוד האירופי לענייני כלכלה, ומי שכיהן בעבר כראש ממשלת איטליה, מעריך כי המלחמה באוקראינה תגרום להאטה בצמיחה השנה, אך לא למיתון. לדבריו, יש לעדכן כלפי מטה את תחזית הצמיחה הנוכחית של הגוש ל-2022 העומדת על 4%, שפורסמה זמן קצר לפני פלישת רוסיה לאוקראינה ב-24 בפברואר.
ג'נטילוני סבור כי המשבר באוקראינה פותח פרק חדש של צמיחה נמוכה יותר עבור 19 המדינות בגוש היורו. "הדבר הטוב הוא שנכנסנו למשבר הזה לפני חמישה שבועות על בסיס טוב, והערכנו לשנה זו צמיחה של 4%", אמר ג'נטילוני ל-CNBC בפורום שנערך איטליה.
1 צפייה בגלריה
הרס ב קייב אוקראינה לאחר התקפה של רוסיה
הרס ב קייב אוקראינה לאחר התקפה של רוסיה
הרס בקייב. "קיימת חשיבות לדאוג לכך שפעולות הקרמלין לא יורידו מהפסים את ההתאוששות הכלכלית"
(רויטרס)
המלחמה תאט בוודאות את הצמיחה, אבל הכלכלה תמשיך להתנהל כפי שהתנהלה ב-2021", אמר ג'נטילוני. "בסך הכל בשנת 2022 אני לא חושב שאנחנו מסתכנים בכניסה לטריטוריה שלילית", הוסיף.
ג'נטילוני אמר כי התחזית הכלכלית תלויה בשלושה גורמים: משך המתקפה של רוסיה באוקראינה, האם דינמיקת הסנקציות תזלוג ליצוא האנרגיה של רוסיה וכיצד המשבר באוקראינה עשוי להשפיע על אמון המשקיעים והצרכנים. "זו הסיבה שאני חושב שעלינו להרגיע את האזרחים שלנו, את אנשי העסקים שלנו כי כן, נאט את הצמיחה שלנו, אבל אנחנו לא נכנסים למיתון", אמר ג'נטילוני.
דבריו הדהדו דברים שאמר מוקדם יותר השבוע, שבמסגרתם הדגיש ג'נטילוני כי קיימת חשיבות לדאוג לכך שפעולות הקרמלין לא יורידו מהפסים את ההתאוששות הכלכלית. לדבריו, אסור שהמשבר באוקראינה יוביל להגברת הפערים בגוש.
האיחוד האירופי נערך להטלת סנקציות כלכליות נוספות נגד רוסיה, אם כי ג'נטילוני אמר לרויטרס היום (שבת) כי כל צעד נוסף לא ישפיע על מגזר האנרגיה.
מוקדם יותר היום חתך ארגון הסחר העולמי את תחזית הצמיחה השנתית ל-2022 מ-4.7% ל-2.5%. בארגון התריעו מפני השלכות הפלישה הרוסית לאוקראינה, ומכך שתגביר את הלחצים הקיימים על שרשראות האספקה ואף תגרום למשבר מזון - בעיקר בשל הקשיים בייצוא חיטה, תירס ודשנים.