עוד לפני המכסים אפל נופלת: אייפון איבד 9% מנתח השוק בסין ונדחק למקום החמישי
שיאומי זינקה למקום הראשון עם צמיחה של כמעט 40% ונתח שוק של 18.6%; וואווי במקום השני; הנתונים מתייחסים לרבעון הראשון של 2025, עוד לפני כניסת המכסים ההדדיים בין ארה"ב לסין לתוקף
עוד לפני המכסים: נתח השוק של האייפון בסין צנח ב-9% ברבעון הראשון של 2025, והחברה ירדה למקום החמישי ברשימה ספקיות הסמארטפון הגדולות במדינה – כך לפי נתונים של חברת המחקר IDC.
ברבעון הראשון נמכרו בסין 71.6 מיליון סמארטפונים, צמיחה של 3.3% לעומת הרבעון המקביל ב-2024. ואולם, אפל לא נהנתה מצמיחה זו כלל ולמעשה מספר המכשירים שמכרה החברה ירד במיליון יחידות ל-9.8 מיליון, ונתח השוק שלה הצטמצם מ-15.6% ל-13.7%.
מנגד, שיאומי, במקום הראשון, רשמה זינוק שנתי של 39.9% עם 13.3 מיליון סמארטפונים, ונתח השוק שלה גדל מ-13.8% ל-18.6%. מספר המכשירים שמכרה וואווי, במקום השני, עלה ב-10% ל-12.9 מיליון, ונתח השוק שלה טיפס מ-17% ל-18%. במקום השלישי נמצאת OPPO עם צמיחה של 3.3% ל-11.2 מיליון סמארטפונים ונתח שוק של 15.7%, ולאחריה vivo עם 2.3% צמיחה ל-10.3% מיליון מכשירים ונתח שוק של 14.4%. כל שאר היצרניות מכרו 14 מיליון מכשירים (ירידה של 14%) ונתח השוק שלהן הצטמצם מ-23.5% ברבעון הראשון של 2024 ל-19.5% ברבעון הראשון של 2025.
נתונים אלו משקפים את מצב הקשה של אפל בשוק הסיני עוד לפני כניסתם לתוקף של המכסים האדירים והדדיים שהטילו ארה"ב וסין זו על זה. "המתיחות בין סין לארה"ב תדלקה חדשות לא מרגיעות, אבל לפחות הצמיחה ברבעון הראשון הציבה את השחקניות בעמדה טובה יותר כדי להתמודד עם האתגרים של שאר השנה", אמר וויל וונג, מנהל מחקר בכיר ב-IDC. "שיאומי התבלטה כמי שחזרה למקום הראשון אחרי כמעט עשור, בעיקר הודות לסוביסדיות ממשלתיות. נתח השוק של אפל, מצד שני, ירד מכיוון שמחירי הפרימיום שלה מנעו ממנה למנף את הסובסידיות".
האנליסט הבכיר ארתור גאו הוסיף שהשפעת המכסים תורגש היטב ברבעון הנוכחי: "השוק צפוי להתמודד עם אתגרים מכיוון שמתיחות הסחר בין ארה"ב לסין צפויה להוביל לגידול בעלויות ולצמצום בתקציבי הצרכנים".