סגור

דיווח שוטף
האו"ם: כ-850 אזרחים נהרגו ו-1,399 נפצעו באוקראינה מאז שהחלה המלחמה

על פי ההערכות מספר ההרוגים גבוה משמעותית; ראש העיר לבוב: יותר מ-200 אלף פליטים הגיעו לעיר מתחילת המלחמה; הרוסים אומרים שהקרבות במריופול הגיעו כבר למרכז העיר הנצורה, וההרס ניכר בכל עבר. התושבים מתמודדים עם הקור העז בלי חימום, כשגם האוכל והמים מתחילים להיגמר

מספר האזרחים שנהרגו באוקראינה ממשיך לעלות, ובינתיים נחשפים מימדי ההרס שנגרם על ידי הרוסים בעיר הנמל מריופול. כלכליסט מעדכן
20:15 - האו"ם: כ-850 אזרחים נהרגו ו-1,399 נפצעו באוקראינה מאז שהחלה המלחמה
משרד הנציב העליון של האו"ם לזכויות האדם עדכן כי לפחות 847 אזרחים נהרגו ו-1,399 נפצעו באוקראינה מאז החלה הפלישה הרוסית למדינה. בעדכון שפרסם הארגון נכתב כי רוב הנפגעים היו מהפגזות תותחים כבדים ומערכות שיגור רקטות מרובות (MLRS), ומתקיפות טילים אוויריות. על פי ההערכות מספרם האמיתי של ההרוגים גבוה באופן משמעותי, אך לארגון אין אפשרות לאמת זאת בערים שנמצאות תחת הפגזות כבדות. (רויטרס)
18:20 - ראש העיר לבוב: יותר מ-200 אלף פליטים הגיעו לעיר מתחילת המלחמה
ראש העיר לבוב אנדריי סאדובי, אמר כי מספר הפליטים האוקראינים שהגיעו לעירו מתחילת המלחמה עומד כעת על יותר מ-200 אלף בני אדם, שזה "כפול מהציפיות שלו". בריאיון שהעניק לרשת CNN האמריקאית, אמר סאדובי כי לבוב, שנמצאת במערב המדינה, "מארחת עיר אחת נוספת", ולדבריו הם הוציאו "מיליון דולר ביום עבור הפליטים שהגיעו". לדבריו, ארגונים בינלאומיים סייעו בשיפור המצב, ובנוסף בעיר הסבו בתי ספר, תיאטראות ואולמות למקומות לינה, על מנת לארח את הפליטים שהגיעו מרחבי המדינה. (ynet)

7 צפייה בגלריה
מוסף שבועי 10.3.22 פליטים אוקראינים עוזבים את לבוב
מוסף שבועי 10.3.22 פליטים אוקראינים עוזבים את לבוב
פליטים אוקראינים עוזבים את לבוב
(צילום: גטי אימג'ס)

16:55 - אוקראינה: "10 אזרחים, מתוכם שני ילדים, נהרגו ביומיים האחרונים בקייב ולוהנסק". עשרה אזרחים, מתוכם שני ילדים, נהרגו בקייב ולוהנסק שבמזרח המדינה ביומיים האחרונים. כך לפי גורמי משטרה וחירום כפי שדווח ב-BBC הבריטי. (ynet)
14:50 - אוקראינה: עשרות הרוגים בהפצצה של בסיס צבאי בדרום המדינה. מדובר בהפצצה של בסיס צבאי בעיר מיקולאייב, כך אמרו עדי ראייה. חייל במקום אמר כי בבסיס לנו 200 חיילים. הוא ציין כי חולצו לפחות 50 גופות, אך לא ידוע כמה לכודים יש מתחת להריסות. חייל אחר העריך כי בתקיפה נהרגו מאה בני אדם.
בתוך כך שבעה בני אדם נהרגו מפגיעת פצצת מרגמה רוסית בעיירה מקריב שבאזור קייב, כך הודיעה המשטרה המקומית. עוד חמישה בני אדם נזקקו לטיפול בבית חולים.
13:30 - בוש תפסיק לייצא חלקים לרוסיה: "שימשו למטרות שאינן אזרחיות". יצרנית החלפים בוש לא תספק עוד חלקי חילוף ורכיבים לרוסיה לאחר שהחברה גילתה כי חלפים מתוצרתה שימשו למטרות צבאיות. בוש נחשבת לאחת מיצרניות חלפי הרכב הגדולות בעולם וחלפים ורכיבי אלקטרוניקה ומכניקה מתוצרתה או מתוצרת החברות הבנות שלה מותקנים כיום ברוב המכוניות מתוצרת אירופאית.

7 צפייה בגלריה
בוש יצרנית חלפים
בוש יצרנית חלפים
אולם תצוגה של בוש
(צילום: BOSCH)

עד כה סיפקה בוש סיפקה חלפים לתעשיית הרכב הרוסית, מתוך הבנה כי היא עומדת בדרישת החברה להשתמש בהם רק לייצור של רכבים אזרחיים. לפי הצהרתה של בוש, בשלב זה היא עוצרת החברה את אספקתם של חלקי המשאיות ללקוחות ברוסיה, עד לביצוע בדיקה בעניין. זאת לאחר שבשבוע החולף הודיע שר החוץ האוקראיני דמיטרו קולבה כי אוקראינה מצאה חלפים מתוצרת בוש ברכבים של הצבא הרוסי. עם תום החקירה צפויה בוש לעצור לחלוטין את אספקת החלקים לכל סוגי הרכב ברוסיה וגם להפסיק את פעילותה במדינה. היא מעסיקה 3,500 עובדים ברוסיה בשלושה מפעלי ייצור.
(תומר הדר)
13:10 - כ-400 אלף איש לכודים במריופול, מנסים לתפוס מחצה מההפצצות הכבדות שניתקו את אספקת החשמל, החימום והמים. לפי ההערכות, כ-80% מהמבנים בעיר ניזוקו, רבים מהם הוחרבו עד היסוד. שברי ההריסות ניכרים כמעט בכל רחוב בעיר. הרשויות אומרות שכ-2,500 איש נהרגו במריופול מאז הפלישה הרוסית שהחלה ב-24 בפברואר, והמספר עוד צפוי לעלות. ברחובות העיר ישנן גופות שטרם נאספו, כשלרוב הן עטופות בשמיכות ובמעילים. רוב הקורבנות שנטמנו, נקברו בקברי אחים.

7 צפייה בגלריה
חלוקת מזון ב מריופול
חלוקת מזון ב מריופול
חלוקת מזון במריופול
(צילום: AP)

משרד ההגנה הרוסי אמר אתמול כי כוחותיו "מהדקים את החבל" סביב מריופול, וכי הקרבות כבר הגיעו למרכז העיר הנצורה - שבה יורדות הטמפרטורות אל מתחת לאפס כמעט מדי לילה. בגלל מיקומה האסטרטגי על חופי ים אזוב, מריופול נחשבת ליעד מרכזי של צבא רוסיה, שמכתר אותה כבר ימים ארוכים. העיר נמצאת בתוואי שבין חצי האי קרים ממערב - שאותו סיפחה רוסיה - לאזור דונייצק במזרח, שנשלט בחלקו על-ידי בדלנים פרו-רוסים.
חבר הפרלמנט האוקראיני דמיטרו גורין, שהוריו לכודים במריופול, אמר ל-BBC כי אספקת המזון והמים בה הגיעה לרמות נמוכה בצורה מסוכנת - והגדיר את התנאים בעיר הנצורה כ"ימי הביניים". לדבריו, "לאנשים נגמרו האוכל והמים. לפני כמה ימים טנקים התחילו לירות בבניינים בני תשע קומות, אז אי אפשר לצאת החוצה. כולם יושבים בדירות ובמרתפים ותוהים אם הם ימותו בשעה הקרובה".
12:05 - יועץ לנשיא אוקראינה: הלחימה נמשכת בכמה ערים, אך אין תזוזה בקווי החזית. הרשויות באוקראינה לא הבחינו ביממה האחרונה בתזוזות משמעותיות בקווי החזית של הלחימה בין כוחות אוקראינה לרוסיה, כך אמר אולכסי ארסטוביץ' המייעץ לנשיא אוקראינה. בהצהרה מצולמת הוא אמר כי הלחימה נמשכת וציין את העיר מריופול שבדרום-מזרח המדינה, הערים מיקולאייב וחרסון שבדרום ואת איזיום שבמזרח כמוקדים עיקריים שבהם הרוסים תוקפים.


7 צפייה בגלריה
נזקי המלחמה במריופול אוקראינה
נזקי המלחמה במריופול אוקראינה
נזקי המלחמה במריופול
(צילום: רויטרס)

11:05 - רוסיה: "השמדנו מחסן טילים תת-קרקעי באוקראינה באמצעות טילים על-קוליים". משרד ההגנה הרוסי טוען כי הצבא השמיד מחסן טילים ותחמושת תת-קרקעי באמצעות טילים על-קוליים במחוז איוונו פרנקיבסק במערב אוקראינה. כך דיווחה סוכנות הידיעות הרוסית "אינטרפקס". בנוסף, לפי משרד ההגנה, הצבא השמיד גם מרכזים צבאיים בעיר אודסה בחלקה הדרומי של המדינה.
10:25 - אוקראינה: "112 ילדים נהרגו מאז תחילת הלחימה". התובע הראשי של אוקראינה מסר כי 112 ילדים נהרגו מאז תחילת הפלישה הרוסית למדינה. בנוסף, לדברי התובע, כ-140 ילדים נפצעו.
09:40 - נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי קרא הלילה לשיחות שלום מקיפות עם רוסיה, אחרי שמאז הדיווחים השבוע על התקדמות במשא ומתן בין הצדדים לא הושגה פריצת דרך משמעותית כלשהי. לדברי זלנסקי, "הגיע הזמן להחזיר את השלמות הטריטוריאלית והצדק לאוקראינה. אחרת, לרוסיה ייקח כמה דורות להתאושש מהפסדיה במלחמה". הוא הוסיף כי יש לקיים את השיחות "ללא דיחוי", ואמר כי רק כך רוסיה תוכל להגביל את הנזק שנגרם מ"הטעויות" שלה.

7 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי
נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי
(צילום: רויטרס)

אני רוצה שכולם ישמעו אותי עכשיו, במיוחד במוסקבה", הוסיף זלנסקי. "הגיע הזמן לפגישה, הגיע הזמן לדבר". זלנסקי טען גם כי הכוחות הרוסיים חוסמים בכוונה אספקה הומניטרית לערים שנמצאות תחת מתקפה, והדגיש: "זו טקטיקה מכוונת. זה פשע מלחמה והרוסים ייתנו על כך את הדין, ב-100%". הוא התייחס גם להפגזת התיאטרון במריופול, שבו לטענת האוקראינים הסתתרו יותר מ-1,000 בני אדם, ואמר כי למרות שהתקיפה התרחשה ביום רביעי - עד כה לא ידוע כמה אנשים נפגעו בה. עם זאת, יותר מ-130 איש חולצו מההריסות.
צבא אוקראינה טען הבוקר כי בעיירה צ'רנובייבקה שבמחוז חרסון נהרג קצין רוסי בדרגת לוטננט גנרל - אנדריי מורדביצ'ב, מפקד ארמיית המשמר השמינית של הצבא הרוסי. הצבא האוקראיני טען גם שהמצב בחזיתות המלחמה לא השתנה מהותית ב-24 השעות האחרונות.
עם זאת, משרד ההגנה האוקראיני הודיע שאיבד את הגישה לים אזוב "באופן זמני", מאחר שהכוחות הרוסיים הידקו את אחיזתם סביב הנמל המרכזי של הים במריופול הנצורה. משרד ההגנה לא ציין בהודעתו אם כוחות אוקראינה הצליחו להחזיר לעצמם את הגישה לים. רוסיה אמרה אתמול שכוחותיה "מהדקים את החבל" סביב מריופול, שם נפגעו לפי הערכות כ-80% מהבתים בעיר.
08:40 - צילומי לוויין שפורסמו אתמול בערב מראים את ההרס הכבד בעיר הנמל האוקראינית מריופול, הנתונה להפגזות רוסיות ולמצור. בצילומים של חברת Maxar נראים אזורים שלמים שנחרבו, והבניינים וכלי הרכב שנמצאים בהם מפויחים. בתוך כך, האו"ם עדכן כי לפחות 816 אזרחים נהרגו מאז החלה הפלישה הרוסית לאוקראינה, וכי 1,333 אזרחים נפצעו. ארגון ההגירה הבינלאומי של האו"ם העריך היום כי כ-6.5 מיליון אוקראינים נעקרו מבתיהם מאז פלשה רוסיה למדינה השכנה, בנוסף ל-3.2 מיליון פליטים שכבר יצאו מגבולות אוקראינה.

7 צפייה בגלריה
הרס ב מריופול אוקראינה
הרס ב מריופול אוקראינה
ההרס במריופול, אוקראינה
(צילום: רויטרס)

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי אמר מוקדם יותר כי הפגזות רוסיות מונעות את פינויה של מריופול. זלנסקי התייחס גם להפגזת התיאטרון בעיר מוקדם יותר השבוע, שבו התחבאו אזרחים וילדים, ואמר כי מתחת להריסות יש עדיין מאות לכודים. בינתיים 130 בני אדם חולצו מההריסות, ובאוקראינה טענו שלשום כי קרוב ל-1,300 בני אדם היו אמורים להיות בתיאטרון.
בינתיים, ב-BBC דווח כי במריופול הקרבות ממשיכים להתנהל גם במרכז העיר, והכוחות האוקראיניים ממשיכים לשלוט בחרקוב למרות ההפגזות שהתחדשו. לפי עיריית קייב, 222 בני אדם נהרגו בבירה מתחילת המלחמה, בהם 60 אזרחים וארבעה ילדים, ו-889 בני אדם נפצעו.

7 צפייה בגלריה
הרס ב מריופול אוקראינה
הרס ב מריופול אוקראינה
הפגיעות במריופול
(צילום: AFP)

במקביל, כוחות ימיים של רוסיה ממתינים אל מול חופי אודסה בים השחור. בשעות הבוקר אתמול רוסיה הכריזה על איסור טיסה בכל שטח חבל הדונבאס. סגנית שר ההגנה האוקראיני, חנה מליאר, אמרה כי הצבא האוקראיני מנע התקדמות של הכוחות הרוסיים במהלך היום, וכי לא נכבשו שטחים חדשים. לפי מליאר, "הצבא הרוסי סובל מבעיות תקשורת ולוגיסטיקה".
שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין אמר בריאיון לרשת CNN כי הכוחות הרוסיים "לא התקדמו במהירות ולמרחק שציפו לו". לפי אוסטין, הצבא הרוסי מתמודד עם בעיות לוגיסטיות ומודיעיניות. "ההנחות שלהם התבררו כשגויות", אמר.
ובתוך כך, שעות אחרי מתקפת הטילים על האנגר תחזוקה של מטוסים בלבוב, המרוחקת רק כמה עשרות ק"מ מהגבול עם פולין, הוצבו בכיכר במרכז העיר 109 עגלות ריקות כמיצג המסמל 109 ילדים שעל פי נתוני האוקראינים נהרגו עד כה במלחמה.
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נאם אתמול באירוע חגיגי באצטדיון לוז'ניקי במוסקבה - שהיה מלא עד אפס מקום - לרגל ציון שמונה שנים לכיבוש חצי האי קרים. שידור הנאום בשידור חי בטלוויזיה הממלכתית של רוסיה נקטע באמצע והתחלף בשירים, והקרמלין הגדיר זאת כ"תקלה טכנית".


"אנחנו יודעים מה עלינו לעשות, איך לעשות זאת, ואיזה מחיר לשלם עבור זה - ואין ספק שאנחנו נשיג את היעדים שלנו", אמר פוטין בפני עשרות אלפים שנופפו בדגל המדינה וקראו "רוסיה, רוסיה, רוסיה" במקביל לנאומו.
"כתף אל כתף, חיילינו עוזרים אחד לשני ותומכים אחד בשני, הם מגינים זה על זה בגופם מכדורים חיים כמו אחים אמיתיים. אחדות כזו לא הייתה לנו זה זמן רב", הוסיף - והסביר כי "המבצע המיוחד" באוקראינה נדרש משום שארה"ב, לטענתו, השתמשה באוקראינה כדי לאיים על רוסיה: "היינו חייבים להתגונן מפני האיום ברצח עם על דוברי הרוסית".