סגור
SHEIN ענקית האופנה ה הסינית שיין ביום פתיחת החנות ב טוקיו
לקוחות בתור לפופ־אפ של שיין בטוקיו. נוסדה בסין, המטה עבר לסינגפור (צילום: Yuichi YAMAZAKI / AFP)

FT
לקראת ההנפקה: הרווח הנקי של שיין הסינית זינק ביותר מפי 2

ענקית האופנה רשמה רווח נקי של כ־2 מיליארד דולר ב־2023 וממתינה לאישור הרגולטור בבייג'ינג לצאת להנפקה בניו יורק או בלונדון. עם בעלי המניות נמנים המייסד הסיני, קרן סקויה סין וקרן העושר של אבו דאבי

הרווח הנקי של ענקית האופנה המקוונת שיין זינק ביותר מפי שניים, זאת לקראת הנפקה מתוכננת בניו יורק או בלונדון הממתינה עדיין לאישור הרגולטור בבייג'ינג.
הרווח הנקי של שיין עמד על למעלה מ־2 מיליארד דולר ב־2023 ובאתר שלה נמכרו פריטים בשווי 45 מיליארד דולר — כך לפי ארבעה גורמים המקורבים לחברה, שנוסדה בסין אך העבירה את המטה של לסינגפור. רווחי החברה בשנה שעברה עקפו את ה־700 מיליון דולר שרשמה ב־2022 ו־1.1 מיליארד דולר ב־2021 — כך לפי מסמך שהגיע לידי ה"פייננשל טיימס".
המתחרות H&M ואינדיטקס שבבעלותה זארה רשמו רווח נקי של 820 מיליון דולר ו־5.8 מיליארד דולר, בהתאמה, בשנה הפיסקאלית 2023.
שיין, שבגדיה פופולריים במיוחד בקרב צרכנים בני דור ה־Z, ממתינה לאישורי הרגולטורים בבייג'ינג ובוושינגטון עבור הנפקה, הצפויה להיות ההנפקה הראשונה לציבור הגדולה ביותר השנה. שווי הקבוצה הוערך בלמעלה מ־60 מיליארד דולר בסבב המימון האחרון. שיין סירבה להגיב לנתונים הפיננסיים.
ההנפקה נחשבת לברומטר בכל הנוגע לגישה של בייג'ינג לחברות שהוקמו בסין אך עברו למדינות אחרות כדי להימנע ממתיחות גיאופוליטית. היא מהווה גם מבחן לנכונות של בייג'ינג לאפשר לחברות סיניות לגייס מיליארדי דולרים בוול סטריט בעקבות המהלכים הנוקשים שנוקט הממשל בוושינגטון נגד מגזר הטכנולוגיה הסיני.
שני גורמים המעורים בהתקדמותה של שיין בתהליך ההנפקה ציינו כי הם מצפים שנציבות הרגולציה הסינית וממשל המרחב המקוון של סין יאשרו את הנפקת המניות בשבועות הקרובים.
למרות ששיין העבירה את המטה שלה לסינגפור ומבצעת את כל המכירות שלה מחוץ לסין, החברה הוקמה בעיר הסינית ננג'ינג וממשיכה להפעיל את רוב פעילותה מהמדינה, מה שמצריך את קבלת האישור של הרגולטורים המקומיים.
נכון לסוף 2022 שיין העסיקה 10,382 עובדים בסין שעובדים עבור למעלה מתריסר חברות בנות ומטפלים בכל הנושאים, מלוגיסטיקה ועד לכתיבת קודים — כך לפי ספקית הנתונים טיאניאנצ'ה. בניגוד לכך, לפי נתוני לינקדאין, לחברה כ־200 עובדים בסינגפור.
שו יאנגטיאן, המייסד בן ה־40 של החברה הידוע גם כסקאי שו, נולד בסין אך הלך בעקבות החברה לסינגפור. הוא מחזיק ב־37% משיין, כך לפי מסמכי לובינג שהוגשו בארצות הברית. בעלי מניות מובילים אחרים כוללים את סקויה סין, הידועה כעת כהונגשאן, ג'נרל אטלנטיק וקרן העושר הריבונית של אבו דאבי, מובאדאלה.
שיין משקיעה סכומים משמעותיים בפעילות לובינג בוושינגטון לקראת ההנפקה זאת ברקע ביקורת גדלה והולכת כלפי המודל העסקי של החברה, ששולחת מוצרים סיניים בדרך האוויר ישירות לצרכנים האמריקאים כדי להימנע ממסי יבוא. לפי מסמכים ציבוריים שפורסמו בארצות הברית, שיין הוציאה קרוב ל־2 מיליון דולר בפעילות לובינג במהלך תשעה חודשים בשנה שעברה.הנוכחות המסיבית של החברה בסין ספגה ביקורת מצד מחוקקים בוושינגטון. הסנטור מרקו רוביו פנה לראש רשות ני"ע האמריקאית גארי גנסלר במכתב פתוח שבו ביקש, "לחייב חשיפה מיוחדת מצד שיין בנוגע למבנה העסקי שלה וקשריה עם הממשל הסיני והמפלגה הקומוניסטית בסין".
הקבוצה הגישה מסמכים חסויים לקראת הנפקה בנובמבר, אבל גורם המקורב לשיין אמר כי רשות ני"ע האמריקאית כמעט ולא התייחסה לכך מאז. כתוצאה, שיין שוקלת הנפקה בלונדון כתוכנית חלופית, כך לפי גורם אחר המקורב לחברה.
ההנפקות של חברות סיניות המבקשות להירשם בניו יורק הוגבלו מאז שבייג'ינג חייבה את שירות שיתוף הנסיעות דידי להימחק מהמסחר ב־2021 בגלל חששות לגבי בטיחות נתונים.
משבר בשוק ההונג קונגי מקשה על חברות סיניות לגייס כסף קרוב לבית. בשבוע שעבר, זרוע הלוגיסטיקה של עליבאבא קייניאאו היתה לאחרונה שהחליטה להקפיא תוכנית לצאת להנפקה, אשר עשויה היתה להתבצע לפי שווי של עד 20 מיליארד דולר. יו"ר החברה ג'ו טסיי תלה את האשמה לכך בתנאי השוק. "השווקים די חלשים ויש מחסור בנזילות", הוא ציין.
בהכנת הכתבה השתתפו ריאן מק'מורו, אלינור אולקוט, מרסדס רוהל, איוואן ליווינגסטון