סגור
שתילי תירס יבשים ב גרמניה בצורת משבר האקלים
שתילי תירס יבשים בגרמניה בגלל בצורת (צילום: AFP)

מחירי המזון ב-2022 הגיעו לשיא על רקע בצורת והמלחמה באוקראינה

למרות ירידה בתשעת החודשים האחרונים, מדד מחירי המזון של ארגון החקלאות והמזון של האו"ם היה גבוה אשתקד ב-14% מהממוצע ב-2021

מחירי המזון בעולם עבור מוצרים כמו דגנים ושמנים צמחיים הגיעו לשיא חדש בשנה שעברה, אף שירדו במשך תשעה חודשים ברציפות, כך אמר ארגון המזון והחקלאות של האו"ם (FAO), זאת בעקבות המלחמה באוקראינה, בצורת וגורמים נוספים שהעלו את האינפלציה והחמירו את הרעב ברחבי העולם.
מדד מחירי המזון של ה-FAO, העוקב אחר שינויים חודשיים במחירי המזון בעולם, ירד ב-1.9% בדצמבר לעומת נובמבר, כך אמר הארגון שבסיסו ברומא. הממוצע השנתי של המדד עבור 2022 הוא 143.7 נקודות, ויותר מ-14% מעל הממוצע ב-2021, שגם הוא עמד בסימן עלייה.
הירידה בדצמבר נבעה מירידה במחירי השמנים הצמחיים עקב ירידה בביקוש, ציפיות להפקת שמן סויה מוגברת בדרום אמריקה וירידה במחירי הנפט הגולמי. מחירי הדגן והבשר ירדו גם הם, בעוד מוצרי החלב והסוכר רשמו עלייה קלה. מדד מחירי מוצרי החלב והבשר של הארגון הגיע לרמתו הגבוהה מאז 1990.
"מחירי מזון רגועים יותר הם דבר מבורך אחרי שנתיים לא יציבות", אמר הכלכלן הראשי של ה-FAO, מקסימו טוררו. "חשוב להישאר על המשמר ולהתמקד במזעור חוסר הביטחון התזונתי העולמי, כיוון שמחירי המזון עדיין גבוהים, עם מוצרים בסיסיים רבים שקובעים מחירי שיא, עלייה במחיר האורז וסכנות רבות נוספות שאורבות לאספקה העתידית".
בשנה שעברה הגיע מדד מחירי המזון של ה-FAO לרמתו הגבוהה ביותר מאז שהחל התיעוד ב-1961. פלישתה של רוסיה לאוקראינה בפברואר החמירה את משבר המזון העולמי, כיוון ששתי המדינות הן ספקיות מובילות של חיטה, שעורה, שמן חמניות ומוצרים נוספים, במיוחד של מדינות באפריקה, המזרח התיכון ואסיה, שכבר התמודדו עם שיעורי רעב עולים.
עם ההפרעה לנתיבי הסחר בים השחור, מחירי המזון קבעו שיאים חדשים, מה שבתורו הגביר את האינפלציה, העוני וחוסר הביטחון התזונתי במדינות מתפתחות שמסתמכות מאוד על יבוא. המלחמה הביאה גם לעלייה במחירי הדשן והאנרגיה, שני מרכיבים חשובים בייצור מזון. זאת בנוסף למהלומות אקלימיות שהחריפו את הרעב במקומות כמו קרן אפריקה. אתיופיה, סומליה וקניה הושפעו מהבצורת הקשה ביותר זה עשורים, והאו"ם הזהיר שחלקים מסומליה עומדים בפני מגפת רעב, ממנו מתו כבר אלפים.