סגור
הפגנה בעד ליגליזציה של קנאביס בגרמניה
הפגנה בעד לגליזציה של קנאביס בגרמניה. על פי החוק, כל משק בית יוכל לגדל עד 3 צמחי מריחואנה (צילום: AP Photo/Maya Hitij)

גרמניה בדרך ללגליזציה של קנאביס: תאפשר לכל בן 18 ומעלה להחזיק עד 50 גרם

על פי החוק החדש, שמקדם שר הבריאות הגרמני ואמור לעבור בקרוב בפרלמנט, החזקת קנאביס לא תיחשב עוד לעבירה. עם זאת, עישון ליד בתי ספר ומגרשי ספורט עדיין יהיה בלתי חוקי. רכישת הסם תתאפשר רק ב"מועדוני קנאביס חברתיים" שאליהם יוכלו להצטרף רק תושבי גרמניה

הפרלמנט הגרמני עומד להצביע על חוק חדש שיאפשר שימוש בקנאביס. אם חברי הפרלמנט יצביעו בעד החוק, כל בן 18 ומעלה בגרמניה יורשה להחזיק קנאביס לצריכה אישית, אך כללים נוקשים יגבילו את האפשרות לסחור בסם.
בעקבות החוק, עישון קנאביס במקומות ציבוריים רבים בגרמניה יהפוך לחוקי החל מה-1 באפריל. החזקה של עד 25 גרם תותר בשטחים ציבוריים, ובבתים פרטיים הגבול העליון המותר להחזקה יהיה 50 גרם.
כבר עכשיו המשטרה בחלקים מסוימים של גרמניה, כמו ברלין, מעלימה עין לעתים קרובות מעישון קנאביס בפומבי, למרות שהחזקת הסם אינה חוקית וניתן להעמיד עליה לדין.
לדברי שר הבריאות הגרמני קארל לאוטרבך, הצורך בחוק נובע מכך שהשימוש בקנאביס פופולרי בקרב צעירים רבים בגרמניה, למרות האיסור הקיים כיום.
באמצעות הסדרת התחום מעוניין לאוטרבך, בין היתר, להגן על מעשנים מפני קנאביס מזוהם ולקצץ את אפיקי ההכנסה של כנופיות פשע מאורגנות.
הצעת החוק, שצפויה לעלות לאישור הפרלמנט, היא מורכבת. עישון קנאביס באזורים מסוימים, כמו ליד בתי ספר ומגרשי ספורט, עדיין יהיה בלתי חוקי. במקביל שוק הקנאביס יוסדר באופן קפדני, כך שרכישת התרופה לא תהיה קלה או נגישה.
התוכנית המקורית לאפשר לחנויות ובתי מרקחת מורשים למכור קנאביס בוטלה בגלל החשש שהביע האיחוד האירופי מכך שהדבר עלול להוביל לעלייה בייצוא הסמים מגרמניה.
במקום זאת, "מועדוני חברים" לא מסחריים, שיכונו "מועדוני קנאביס חברתיים", יגדלו ויפיצו כמות מוגבלת של הסם.
כל מועדון, שאליו יוכלו להצטרף רק תושבי גרמניה, יוכל לקבל עד 500 חברים. צריכת קנאביס במועדון עצמו לא תותר. במקביל יאפשר החוק לגדל מריחואנה לצריכה עצמית בבית, כאשר כל משק בית יוכל לגדל עד שלושה צמחי מריחואנה.
מעשנים קבועים ירוויחו, אבל משתמשים מזדמנים יתקשו לקנות קנאביס באופן חוקי. בשנים הקרובות, הממשלה רוצה להעריך את ההשפעה של החוק החדש.
בינתיים, השמרנים באופוזיציה אומרים שאם הם ייכנסו לממשלה בשנה הבאה, הם יבטלו את החוק לחלוטין. סביר להניח שגרמניה לא תהפוך בקרוב ל"אמסטרדם החדשה" של אירופה.